گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «چه اتفاقی برایت افتاد؟» اثر اپرا وینفری و بروس دی. پری با ترجمه مریم نفیسی‌راد در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۹ هزار و نهصد تومان به همت انتشارات نسل نواندیش به تازگی نشر یافته و در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

این اثر گفت‌و‌گوهایی درباره آسیب‌روحی، تاب‌آوری و التیام در دسته روان‌شناسی است که اپرا مجری‌ مطرح و یکی از بانفوذترین افراد در جهان، با بروس دی. پری روان‌پزشک کودک و روانکاو داشته و در قالب کتاب مکتوب شده است.

دکتر پری در کتاب با زبانی بسیار ساده و روان به‌طور دقیق و علمی با آوردن مثال‌های عینی درباره آسیب‌های روحی دوران رشد با اپرا به گفت‌و‌گو می‌نشیند. با پرسش: چه اتفاقی برایت افتاد؟ آسیب‌های روحی‌ افراد را آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی می‌کند.

تمرکز اصلی کتاب، بر آسیب‌های روحی دوران کودکی است (چه اتفاقی برایت افتاد؟) و تاثیرات آن بر رشد شخصیت کودک و رابطه آن با انسان‌ها و جهان و چگونگی شکل‌دادن جهان‌بینی کودک و در نتیجه افراد در بزرگ‌سالی است.

در بخشی از یادداشت نویسندگان آمده است: «کتابی که پیش رو دارید، مناسب هر مادر، پدر، شریک زندگی یا فرزندی است که آسیب روحی را تجربه کرده است. اگر تابه‌حال برچسب‌هایی به شما زده‌اند و دیگران شما یا افراد مورد علاقه‌تان را «مهرطلب»، «خودویرانگر»، «مخل»، «بحث‌کننده»، «حواس‌پرت»، «بی‌حوصله»، «دلسرد»، «ناتوان در نگهداری شغل» یا «افتضاح در روابط» توصیف می‌کرده‌اند، یا اگر فقط می‌خواهید خودتان و دیگران را بیشتر درک کنید، پس این کتاب مناسب شماست.

ما می‌دانیم که تجربه خواندن این کتاب شما را وادار می‌کند که بیندیشید و احساس کنید ــ که گاهی ممکن است سخت و دردناک باشد. برای برخی از افراد، مفاهیم جدی و نگران‌کننده این کتاب چالش‌برانگیز خواهد بود و برای بعضی‌ها، مفاهیمی درباره مغز شاید ناآشنا و به‌طور ذاتی فهمیدنش سخت باشد. ما تقاضا می‌کنیم نسبت‌به ما و خودتان صبور باشید و به ما اعتماد کنید».