به گزارش هنرآنلاین، «بی چهره» عنوان رویداد و نمایشگاه بینارشته‌ای گروهی است که به نمایشگاه گردانی‌امیر نصری برپاشده است. ‌ایده اصلی این نمایشگاه از کتاب «اتاق زجر» نوشته‌امیر نصری شکل گرفته است. در این کتاب نصری به تحلیل چهار تصویراز زنان قربانی اسید پاشی می‌پردازد که تصویر قبلی خود را از دست داده‌اند. مباحث اصلی این جستار بر کارکرد‌های چهره و نسبت آن با پدیدار‌های مرتبط نظیر پرتره و ماسک است.

دراین نمایشگاه بینارشته‌ای ۱۱ نویسنده و هنرمند، براساس رویکرد شخصی‌شان موضوع چهره را که بخشی از هویت فردی است دستمایه کار خود قرار داده‌اند. این رویداد درکنار نمایش آثار میان رشته‌ای، شامل مجموعه‌ای از کارگاه‌ها، برنامه نمایش فیلم و گفتگو با هنرمندان است.

امیر نصری در بخشی از استیمنت این نمایشگاه نوشته است: چهره هویت می‌بخشد و بر فردیت و «خود» دلالت می‌کند. هنگامی‌که با فقدان چهره یا «بی‌چهره» مواجهیم، چنین فقدانی فقدان‌های دیگر را نیز به دنبال دارد: فقدان خود یا تشخص فردی.

هر تصویری که در اسناد رسمی هویت فرد را عیان می‌سازد در حکم آینه‌ای است که در مقابل فرد قرار گرفته است. بی‌چهره دیدن خود در یک آینه شکسته است.

حفظ کردن چهره» و سپس «از دست دادن چهره. یکی حاکمیت بر چهره است و دیگری تهدیدی است برای آن. هر فردی در زندگی شخصی و اجتماعی‌اش با این دو وجه مواجه است. هرگونه تغییر در زندگی یا تجربه‌ای که در طول حیات فرد حاصل می‌شود، به نحوی با از دست دادن چهره مرتبط است.

هریک از افراد علاوه بر نقشی که به واسطه فردیت‌شان بر چهره دارند، از چهره‌دیگری برخوردارند که جامعه به آن‌ها القا کرده است. این چهره را می‌توان ماسک یا «بی‌چهره«‌ای نامید که افراد جامعه ناگزیر از بهره گرفتن از آن هستند.

بی‌چهره صرفاً تخریب امری طبیعی و مداخله در ساحت زیست‌شناختی انسان نیست، بلکه بدل ساختن چهره انسان به ماسک است.

مرز میان چهره و ماسک چندان مرز مشخصی نیست. بی‌چهره یک ماسک است. بی‌چهره یک چهره است.

فرهاد گاوزن،‌نگار نادری پور، محمود محرومی، عالیه عطایی، رضا باباجانی، محسن رافعی، عطیه عطارزاده، حسین طادی،‌امیر محمدزاده، مرتضی خسروی، میترا سلطانی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «بی چهره» از ۲۳ اردیبهشت ماه تا ۱۳خرداد میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مؤسسه فرهنگی و هنری نیمکت در میدان انقلاب جمالزاده جنوبی کوچه رشتچی پلاک ۲۶ واقع شده است.