به گزارش هنرآنلاین، ظهر روز سه‌شنبه 20 اردیبهشت معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش به همراه هیئت همراه در دیدار با مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت افزایش و تقویت روحیه سلحشوری یگان‌های ارتش با استفاده از ابزارهای نمایشی اظهار داشت: اگر ما نگاهی به گذشته داشته باشیم، در مجموعه ارتش بخصوص بعد از پیروزی انقلاب ، کارهای پیشرو و بسیاری انجام شده است؛ چراکه ارتش براساس سوابقی که دوستان ما استخراج کرده‌اند به ویژه آقای حمزه زاده که از پیشکسوتان حوزه تئاتر و نمایش هستند و کتابی به نام ۸۰سال تئاتر را در مجموعه ارتش آماده می کنند که تئاتر در این مجموعه از کجا آغاز شد و به کجا رسید، بعد از پیروزی انقلاب یکی از سازمان هایی که واقعا در استفاده از ظرفیت بزرگ و غنی هنر پیشرو بود، مجموعه ارتش بوده است.

معاون فرهنگی ارتش در ادامه گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری ارتش در عرصه‌های مختلفی دنبال شده است؛ بخشی در موسیقی نظام و حوزه ارکسترهای نظامی و دسته های موسیقی ما بروز و ظهور پیدا کرد، بخشی در قالب سرودها، بخشی در قالب هنرهای نمایشی و تئاترمان و بخشی در قالب فیلم و سریال بود که هر کدام جای تشریح و توضیح دارد.

در زمینه تئاتر که مرتبط با حوزه تحت نظارت اداره کل هنرهای نمایشی می شود و بعد از انقلاب به طور متمرکز در مجموعه های عقیدتی، سیاسی هم شکل گرفت، از همان زمان تقسیم بندی هایی شد در حوزه های قرآنی، هنری و حوزه رسانه ای و ... که فعالیت هایی در این زمینه آغاز شد.

با شروع جنگ کمی فعالیت ها تقویت شد و همین عزیزانی که از گذشته در مجموعه ارتش بودند از آقای حمزه زاده و دیگر بزرگوارانی که نام آشنا هستند گروه هایی تشکیل دادند و به مناطق عملیاتی می فرستادند و با امکانات آنجا برای سربازان، افسران و درجه داران فعالیت های نمایشی انجام می دادند.

امیر تقی خانی افزود: نیروی هوایی در مجموعه ارتش  در عرصه فعالیت‌های نمایشی قدیمی تر و باسابقه تر بود و در طول جنگ همه جا می رفتند و عملا جشنواره هایی را در قالب جشنواره های تئاتر و سرود راه اندازی کردند که اگر اشتباه نکنم حدود ۲۴ سال پیش مجموعه تئاترها در ارتش شکل گرفت، این روند چندسالی ادامه داشت تا اینکه یک توقف کوتاه دو الی سه ساله پیش آمد و بعد از آن از سال ۱۳۹۷ و از زمانی که من کار فرهنگی را در مجموعه شروع کردم مجددا این موضوع را احیا کردیم.

او افزود: البته پیشکسوتان ما بسیار زحمت کشیدند و آثار فاخری آماده کردند که ما به تبعیت از فعالیت های این عزیزان فعالیت هایی را آغاز کردیم. ابتدا در سال ۱۳۹۷ به دلیل فاصله کوتاهی که پیش آمده بود با ۱۵ الی ۱۶ گروه شروع کردیم و سال ۱۳۹۸ به ۶۵ گروه و سال ۱۳۹۹ به ۷۰ گروه رسیدیم و در سال ۱۴۰۰ به ۸۰ الی ۹۰ گروه رسیدیم. در شهریور ۱۴۰۰ با ۹۰ گروه تئاتر آن هم در شرایطی که کرونا در کشور حاکم بود و ما نمی توانستیم به صورت گروهی کار اجرا کنیم اما به طور انفرادی بخشنامه ای به همه یگان ها صادر کردیم و تاکید کردیم تئاتر نباید تعطیل شود و این عزیزان به صورت اجراهای تک نفره در مجموعه نیروها برنامه داشتند و بعد در جشنواره سراسری شرکت می کردند که مدیرکل هنرهای نمایشی با این روند آشنا هستند.

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش ادامه داد: ما تئاتر را در مجموعه ارتش به سه حوزه تقسیم کردیم؛ سربازان، خانواده ها و کارکنان پایور و بعد برای آنها سرفصل هایی مشخص کردیم؛ این سرفصل ها ترکیبی بود از ماموریت ارتش و نیازی که برای شناساندن ارتش به جامعه لازم بود. دستورالعمل هایی در این زمینه نوشته شد. به تایید برخی از دوستان در این حوزه ما پیشرفت های خوبی داشتیم و چند اثر را نیز توانستیم فراتر از ارتش هم ارایه بدهیم. از داوران خوبی برای ارزیابی جشنواره ها استفاده کردیم و این داوران با حضورشان باعث پیشرفت تئاتر در ارتش شدند. یقین داریم که با آنچه باید باشد فاصله زیادی داریم اما در مجموع حرکت خوبی بوده و دلمان می خواهد که ببینیم با کمک اداره کل هنرهای نمایشی چطور می توانیم این فعالیت را در ارتش جان تازه ای ببخشیم.

امیر تقی‌خانی عنوان کرد: ما این را از اداره کل هنرهای نمایشی و شما درخواست می کنیم برای اینکه اعتقاد داریم این هنر می تواند در ارتقای روحیه رزم مجموعه ارتش موثر باشد و به همین دلیل خواهش می کنیم به ما کمک کنید تا ما چطور در حوزه سربازی در کارکنان پایور و خانواده هایمان تئاتر را گسترش بدهیم. چطور تئاتر را در تهران و دیگر مراکز استان ها و شهرستان ها آموزش بدهیم چراکه آموزش فوق العاده برای ما مهم است و ما باید بتوانیم به این عزیزان آموزش بدهیم که چطور با امکانات کم یک اثر موفق تولید کنند و همیشه وابسته به دکور و هزینه سنگین نباشند و در عین حال ماموریت شان را انجام بدهند. ما سالانه در ارتش سربازان زیادی داریم که این عزیزان توانمندی های زیادی دارند و قطعا بخشی از این توانمندی ها در حوزه تحصیلات تئاتر است که شما از قبل می توانید در دانشگاه ها شناسایی کنید و به ما معرفی کنید تا با سازمان نظام وظیفه صحبت کنیم تا با توجه به امکاناتی که در حوزه تئاتر در ارتش وجود دارد به قسمت های مرتبط با حرفه شان اعزام شوند و کار کنند. ما برای حفظ خانواده هایمان در مقابل مشکلاتی که فراتر از بخش سازمانی مان داریم واقعا نیازمند همراهی و راهنمایی در سوژه های مورد نظر شما، سرفصل هایی که می تواند کمک کننده باشد تا ما به هدفمان برسیم.

امیر تقی‌خانی در پایان سخنانش گفت: به نظرم می رسد که اگر ما بتوانیم روی ارتش در این عرصه سرمایه گذاری کنیم شاید در ارتقای سطح فرهنگی مورد انتظار شما که یکی از تکالیف جنابعالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به شمار می آید بتواند کمک کند. در هر صورت ممکن است برخی حرف ها آرمانی باشد قطعا ما محدودیت ها و مشکلاتی داریم ولی باید تلاش کنیم تا با کمک اداره کل هنرهای نمایشی بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم و قدمی در این راه  برداریم.

مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای سخنان خود در این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: تمام مواردی  که ذکر شد جزو وظایف ماست و ما در پروسه آموزش و نیز چرخه ایده تا اجرا پای کار هستیم؛ اجرایی که می تواند برای سربازان، نیروهای کادر و خانواده ارتش باشد و بعد هم می تواند در قالب فستیوال ها و جشنواره های اختصاصی ارتش عملی شود. به ویژه اینکه به هرحال ما با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داریم و ارتش آنها نیز ارتش ما را قبول دارند و همیشه در یک رقابت و قدرت کنار هم قرار می گیرند.

دکتر نظری با اشاره به رویدادی چون رقابت‌های ورزشی ارتش های جهان هم گفت: ما مسابقات ورزشی ارتش های جهان را یک دوره هم در ایران داشته ایم و همیشه در ذهنم بوده که ای کاش جشنواره تئاتر ارتش های جهان یا منطقه در ایران اتفاق بیافتد. به نظرم اگر قدم به قدم پیش برویم این اتفاق خواهد افتاد به ویژه اگر ما در حوزه تولید و آموزش با هم برنامه ای را تدارک ببینیم و طراحی کنیم و تولیداتی داشته باشیم که این تولیدات در سالن های اصلی ما اجرا برود که نشانگر توانمندی و توانایی تولید آثار هنری فاخر در ارتش جمهوری اسلامی ایران است و خانواده ها ببینند و متوجه شوند این رویکردی کامل نیست که گمان می کنیم ارتش همیشه فقط اسلحه به دست دارد و با کار فرهنگی ارتش هم آشنا شوند.

مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه گفت: مخاطبان قطعا مسائل ارتش را خیلی بهتر می توانند تببین کنند که چطور حافظ این مملکت هستید و اگر این سقف امن بالای سر ماست در واقع مدیون شما هستیم که از مرزهای کشور مراقبت و  دفاع می کنید. تلاش بچه های مرزبانی ارتش که برای حفظ کیان و سرزمین ما در بدترین شرایط خدمت می کنند باید روی صحنه نمایش به بهترین شکل انتقال داده شود. و چه کسی بهتر از افرادی که دراین زمینه تخصص دارند و می توانند طراحی کنند، بنویسند، اجرا و بازی کنند، قادر خواهد بود این هدف را عملی کند. ما با تمام قوا در خدمت شما هستیم چون خودمان را مدیون شما می دانیم و همه افرادی که در حوزه اداره کل هنرهای نمایشی هستند به این واقف اند و مثل یک سرباز برای فراهم کردن شرایط این اتفاقات در خدمت هستیم.

دکتر نظری با یادکردی از همه دلدادگان و محافظان این مرز و بوم که جان و عمر خود را برای امنیت و سرافرازی ایران صرف کردند هم عنوان کرد: سرداران، امیران، شهیدان و درگذشتگان زیادی در مجموعه ارتش خدمت کرده اند که رشادت ها و تاثیرات بسیار زیادی داشته اند؛ چه اشکالی دارد که در حوزه نمایش ما روی زندگی این افراد کار کنیم و این نوع آثار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته باشند و دیده شوند. مخاطبان‌ ما هم صرفا از دریچه سینما و تلویزیون هم این موضوع را نگاه نکنند بلکه اجرای زنده و صحنه ای هم ببینند و همچنین می توانیم با تلفیقی از هنرمندان و عزیزان ارتش تولید نمایشی محیطی داشته باشیم تا توان و قدرتی که در ارتش وجود دارد در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد و مطمئن هستم این امر تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

او با اشاره به برگزاری جشنواره سوم خرداد به مناسبت آزادسازی خرمشهر عنوان کرد: در بخش جشنواره ها ما جشنواره های دفاع مقدس را داریم. در ۳ خرداد جشنواره فتح خرمشهر را در خود خرمشهر داریم که چنانچه عزیزان برنامه‌ای داشته باشند می توانند به ما معرفی کنند. ما با همکاری منطقه  آزاد اروندرود این جشنواره را برگزار می کنیم دوستان دیگری همکاری کردند که می توانیم مشارکت ارتش را هم داشته باشیم. اگر گروهی دارید که می تواند در آنجا اجرا برود ما از حضورشان استقبال می کنیم.

در ادامه این نشست سرهنگ هادی مهدوی رییس مرکز امور هنری ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه و قدردانی از مدیر اداره کل هنرهای نمایشی گفت: ارتش متعلق به مردم است و ما نماینده و نماد ارتش هستیم. همانطور که اشاره شد سابقه و پیشینه ارتش در حوزه تئاتر خیلی قدیمی است و خاطرم هست در یکی از جشنواره ها که از استاد نصیریان تقدیر شد به فعالیت خود در حوزه تئاتر ارتش در دهه ۳۰ و ۴۰ اشاره کردند و این موضوع مسئولیت ما را سنگین می کند چراکه ما باید این عقبه قوی را حفظ کنیم، ادامه دهیم و تثبیت کنیم.

رییس مرکز امور هنری ارتش جمهوری اسلامی افزود: با جابه جایی مدیریت ها در همه جای کشور بعضی از فعالیت ها ممکن است مدتی متوقف شود و دوباره جان بگیرد. با توجه به ریشه ای که تئاتر در مجموعه ارتش داشت بعد از سال ۱۳۹۷ ما خیلی زود توانستیم تئاترها را ساماندهی کنیم. در آن دوره به دلیل کرونا جامعه شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت و ما هم نگران توقف تئاتر بودیم و سعی کردیم حداقل در حد مونولوگ و تک گویی گروه ها را حفظ کنیم و خوشبختانه این مدت که درگیر کرونا بودیم توقف صورت نگرفت.

سرهنگ مهدوی عنوان کرد: خانواده ارتش خانواده بزرگی است و در بخش سربازی شاید کمترین نهاد و سازمانی باشد که دارای این همه سرمایه در حوزه های و تخصص های مختلف باشد و ما سعی کرده‌ایم از این سرمایه و پتانسیل ها در حوزه تخصصی خودمان که سینما و تلویزیون و کارهای هنری است و پل ارتباطی مجموعه ارتش با جامعه محسوب می‌شود استفاده کنیم. گستره خانواده ارتش در اقصی نقاط کشور با فرهنگ های مختلف بسیار زیاد است. ما تئاتر را محدود به جشنواره ها نکردیم که صرفا چند جشنواره برگزار کنیم. در این جشنواره ها سعی بر سازماندهی گروه ها، کشف استعدادها و توانمندی ها در سراسر کشور شد و این جشنواره‌ها بستری شد برای بسیاری از استعدادهای فرزندان پرسنل که در دورترین مناطق کشور حضور دارند. ما نقاط مرزی زیادی داریم و بخشی از این مرز در اختیار نیروهای ارتش است؛ در بسیاری از این مناطق هیچ فعالیت و سرگرمی وجود ندارد و ما با هدف پر کردن اوقات نیروهایمان و نیز خانواده‌هایشان و افزایش روحیه آنها تنها با استفاده سینماسیار که قبل از کرونا آغاز شد، به اکران فیلم می پردازیم.

سرهنگ مهدوی با اشاره به اینکه اجرای نمایش می تواند به تقویت روحیه سربازان کمک کند، افزود: ضمن تشکر از آقایان شهرام کرمی و قادر آشنا که در گذشته محبت هایی به مجموعه ارتش داشتند، قطعا با حسن توجه و رویکرد شما و تیم همراهتان اتفاقات بهتری در پیش خواهد بود و اهدافی که امیر تقی‌خانی مدنظرشان است، عملی خواهد شد.

او با اشاره به حضور گروه‌های تئاتری ارتش در جشنواره‌های سراسری کشور هم گفت: در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر مقاومت چند گروه از ارتش راه پیدا کردند و ما به واسطه حضور این گروه ها در این جشنواره ملی احساس کردیم که کیفیت کارمان از سطحی استاندارد برخوردار شده و در کنار این موارد دوست داریم و آمادگی داریم که کارهای مشترکی را با شما داشته باشیم.

ستوان وظیفه پوریا موسوی که به عنوان کارشناس تئاتر در ارتش در این نشست حضور داشت، با تاکید بر اینکه هدف این نشست مبتنی بر اتخاذ یک رویکرد مدون و روندی پویا برای توسعه هر چه بیشتر تئاتر در ارتش و نیز حضور موثرتر فعالان تئاتر ارتش در جامعه هنری کشور است، عنوان کرد: پیشنهادی که برای این همکاری به ذهن من می رسد بیشتر شبیه به اتخاذ یک رویکرد است؛ اینکه ما چه رویکردی می توانیم داشته  باشیم در شکل دهی و ساماندهی این ارتباط تا کیفیت اتفاق‌ها در حوزه تئاتر ارتش طی این همکاری بهتر شود و بالاتر برود.

موسوی افزود: ارتش در طی سال های گذشته در سیستم داخلی خودش خوب عمل کرده و آنچه از دل همکاری این دو نهاد یعنی اداره کل هنرهای نمایشی و ارتش به وجود می آید این است که تلاش شود سیستم تئاتر ارتش از پوسته معطوف به تئاتر خودش بیرون بیاید. ما در ارتش گروه هایی داریم که در حال فعالیت هستند و در جشنواره ها شرکت کرده اند و همین افراد ممکن است بیرون از ارتش هم کار کنند چه به عنوان سرباز چه به عنوان پایور. ولی اینکه تئاتر ارتش مثل کارهای سینمایی ارتش که عمومی دیده شده وارد اجراهای صحنه ای سالانه شود مهم است و این موردی است که می تواند ارتش را از این پوسته خارج کند. مساله و کمک اصلی اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر ارتش کمک به خارج شدن تئاتر از پوسته داخلی ارتش است.

او ادامه داد: به نظرم اولویت این است که تئاتر ارتش در حوزه عمومی شهرها اجرا برود و برای یک پروژه فکری و اجرایی پیشنهاد می کنم اگر می‌شود برای ارتش یک جشنواره پرتره طراحی کرد که اختصاصا روی شخصیت ها کار کنیم و اسمش چیزی شبیه به جشنواره پرتره ارتش باشد و هر اجرا روی یک کاراکتر ارتشی کار کرده باشد. محدود و تخصصی کردن فضا می تواند کارهای جدید و جالبی به وجود بیاورد. در صحنه عمومی تئاتر موضوعی که ضعف دارد این است که ما چگونه قصه بگوییم و چگونه داستان تعریف کنیم و یک داستان را به اجرا دربیاوریم.

موسوی در پایان گفت: ارتش و آدم هایی که در ارتش هستند و به واسطه فضا و ماجراهایی که از سر گذرانده اند، پتانسیل ماجرا ساختن را دارند و این قهرمانان این ویژگی را دارند که یک جشنواره پرتره درباره شان کار شود.

مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه با تاکید دوباره بر همکاری با ارتش در عرصه تئاتر و نیز برگزاری جشنواره موضوعی پرتره اظهار داشت: قطع به یقین این کار را خواهیم کرد، شما طرح را بنویسد و به ما ارایه دهید و ما آن را در تقویم جشنواره های خودمان قرار می دهیم و برنامه ریزی می کنیم تا با کمک اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری ارتش این اتفاق بیافتد. این دستور مقام معظم رهبری است که نیروهای مسلح بالاخص ارتش در حوزه های فرهنگی حمایت شوند و ما هم سرباز ایشان هستیم تا بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.

دکتر نظری افزود: ما در نظر داریم تا در جشنواره خرمشهر رییس جمهور را دعوت کنیم و خواهش دارم تا شما نیز فرمانده ارتش را دعوت کنید. اساسا این جشنواره تئاتر اتفاق خوبی است تا این عزیزان در آن شرکت داشته باشند و شما نیز دو گروه برای حضور در این جشنواره برای اجرای اثرشان معرفی کنید؛ باور دارم این اتفاق و شروع خوبی برای همکاری ها خواهد بود.

مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود گفت: روزانه در محدوده چهارراه ولیعصر براساس آمار بیش از 8هزار نفر تردد دارند و بالای 1000 نفر از لحاظ نشستن و رفت و آمد در پارک حضور دارند و برخی از رخدادها را اگر بخواهیم در جامعه شهری به ویژه در تهران بروز بدهیم پهنه مجموعه تئاتر شهر می تواند در اختیار ارتش قرار بگیرد. سالن ها هم برای ارایه خدمات آماده هستند و ما باید برنامه ریزی داشته باشیم در طول سال تا در سالن های حافظ، تالار وحدت، تئاتر شهر و... براساس ظرفیت تعیین شده برای تئاتر ارتش زمان بگذاریم و این باید در طول سال برنامه ریزی شود و این امر حتما اتفاق خواهد افتاد.