گروه سینمایی هنرآنلاین: جشن کانون کارگردانان سینما روز یکشنبه هجدهم اردیبهشت با حضور جمعی از هنرمندان سینما برای اعلام برگزیدگان فیلمسازی در بخش‌های فیلم سینمایی، فیلم اول و سریال شبکه نمایش خانگی در هتل استقلال تهران برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن را منصور ضابطیان برعهده داشت، مصطفی کیایی، دبیر این دوره و محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان، درباره چگونگی داوری آثار سخن گفتند.

کیایی در ابتدا گفت: سینمای ایران این روزها نیازمند همبستگی دوباره است. از همین رو خوشحالیم که بعد از گذشت ۲ سال، گردهمایی کانون کارگردانان را برگزار کردیم. البته این دوره تفاوت‌هایی دارد که شامل داوری آثار اکران شده طی ۲ سال گذشته در بخش کارگردانی برای سینما و شبکه نمایش خانگی است. اهدا جوایز تخصصی کارگردانی با هدف پاسداشت زحمات خلاقانه همکارانمان و در جهت ارتقا کیفی آثار در زمینه کارگردانی قطعا اصلی‌ترین هدف این تغییر چهره جشن است. البته می‌دانیم که باوجود تلاش‌های زیادی که داشتیم دچار کاستی‌هایی نیز هستیم. چراکه دیدن و داوری آثار دو سال گذشته سینما و شبکه نمایش خانگی قطعا زمان زیادی از داوران گرفته و واضح است که امکان خطا نیز وجود داشته است.

امیریوسفی نیز در ادامه بیان کرد: فیلمسازانی چون محمد رسول‌اف، عبدالرضا کاهانی، حمید نعمت‌الله از جمله افرادی هستند که به دلیل نمایش داده نشدن و مجوز نگرفتن آثارشان در این داوری حضور ندارند. البته طبق سنت جشن‌های قبلی تقدیر از کارگردانان قدیمی در برنامه امسال نیز صورت می‌گیرد. امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور به گونه‌ای فراهم شود تا کارگردانان جوانی که نیاز به تهیه‌کننده ندارند و خودشان کارها را انجام می‌دهند،‌تنها به دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیه‌کنندگان سوری نشوند. 

در بخش دیگری از این برنامه از آماده شدن کتاب ۳۰ سال تاریخچه کانون کارگردانان نوشته احمد طالبی‌نژاد خبر داده شد. در ادامه احمد امینی در این باره توضیح داد: از مهمترین کمبودهای ما در کانون کارگردانان، نبود سندی مکتوب درباره کانون و فعالیت‌هایش بود. همین موضوع باعث نگارش کتابی شد که نگارش آن نزدیک به ۲ سال به طول انجامیده است.

در بخش بعدی مراسم از سه کارگردان خانم آیدا پناهنده، نیکی کریمی و منیژه حکمت تقدیر به عمل آمد. برای تقدیر از آیدا پناهنده، هوتن شکیبا روی صحنه آمد و گفت: این کارگردان باعث شد دیگر مرزی بین فیلمساز زن و مرد وجود نداشته باشد. خوشحالم که با او کار کردم و امیدوارم باز هم فرصت همکاری فراهم شود.

نیکی کریمی نیز که برای اکران فیلم «آتابای» در لندن بود، در پیامی ویدئویی از کانون کارگردانان تشکر کرد. پوریا عالمی برای تقدیر از منیژه حکمت روی صحنه آمد و در صحبت‌هایی گفت: خانم حکمت یک رودخانه پرتلاطم و دغدغه‌مند است و اهل آسایش نیست. او همیشه در تلاش است و شخصا امیدوارم دغدغه‌هایی که با فیلم‌هایش آنها را تصویر می‌کند، در سینمای ایران دیده شود.

حکمت نیز در ادامه بیان کرد: ما متعهد به هنر سینما، جامعه و مردم هستیم؛ بنابراین امیدوارم نلغزیم و به پول‌های کثیف آلوده نشویم. اکنون در روزگار خوبی به سر نمی‌بریم، چرا که بسیاری از کارگردان‌های بزرگ سینمای ایران مدت‌هاست فیلم نساخته‌اند.

در ادامه مراسم ابوالحسن داوودی بیانیه هیات داوران این دوره از جشن کانون کارگردانان را خواند. او در بخشی از این بیانیه ابراز امیدواری کرد داوری در سال‌های آینده به گونه‌ای باشد که امکان داوری آثاری که به دلایل مختلف فرصت اکران پیدا نکرده‌اند، فراهم شود.

فهرست برگزیدگان این دوره به این شرح است: 

بهترین کارگردانی فیلم سینمایی: اصغر فرهادی برای «قهرمان»

فرهادی در یک تماس تصویری زنده در این باره گفت: امشب شب خوبی برای من است و از همه همکارانم تشکر می‌کنم؛ از کسانی که در این سال‌ها با فیلم‌های آنها به سینما علاقه‌مند شدم و سنگ بنای سینمای ایران را گذاشتند؛ همچنین از آنهایی که در خارج یا داخل کشور امکان فیلمسازی ندارند قدردانی می‌کنم. از بین آن‌ها از پرویز کیمیاوی، علیرضا داودنژاد و کیومرث پوراحمد نام می‌برم که از جمله افرادی هستند که خیلی بیش از اینها شایسته قدردانی‌اند. در حال حاضر مشغول انجام پروژه‌ای در خارج از ایران هستم، برای همین نتوانستم بین شما حضور داشته باشم.

بهترین کارگردان فیلم اولی:  بهمن و بهرام ارک برای «پوست»

بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی: تینا پاکروان برای «خاتون»

در بخش پایانی این مراسم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی با ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم بیان کرد: امیدوارم با برگزاری این نشست‌ها و گفتمان‌ها، اتفاق‌های بهتری رخ دهد؛ چرا که سینما روزهای سختی را سپری می‌کند. وی همچنین اعلام کرد از سوی بنیاد سینمایی فارابی به برگزیدگان جایزه‌ای اهدا می‌شود.

ابوالحسن داودی، علیرضا داودنژاد، همایون اسعدیان، احمد امینی، منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، علی شاه‌حاتمی، محمد احمدی، قربان محمدپور، محمد حمزه‌ای، شفیع آقامحمدیان، وحید موساییان، فاطمه معتمدآریا، سیروس الوند، مازیار میری، پانته‌آ پناهی‌ها، کاوه مظاهری، هوتن شکیبا، تینا پاکروان، محمد متوسلانی، آیدا پناهنده، شهرام شاه‌حسینی، کیارش اسدی‌زاده، مجید برزگر، محمدمهدی عسگرپور و ... از سینماگران حاضر در مراسم بودند.

ابوالحسن داودی، واروژ کریم مسیحی، محسن امیریوسفی، محمدرضا عرب، احمد امینی، مهدی نادری و مجید برزگر داوری آثار این جشن برای انتخاب برگزیده‌های کارگردانی را بر عهده داشتند.