به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شنبه هفدهم اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب تهران، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران و محمدصادق علیزاده مسئول ستاد خبری نمایشگاه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدا، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با این توضیح که در دوران فراگیری بیماری کرونا حوزه فرهنگ آسیب‌های بسیاری را متقبل شد، گفت: اما مجموعا تولیدات فرهنگی در این دوره قابل اعتنا است. در سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد.

احمدوند با بیان این که ویژگی‌ عمده نمایشگاه کتاب، دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور است، افزود: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در مصلی، نمایشگاه مجازی هم برگزار خواهد شد و این نمایشگاه کتاب قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور به شمار می‌رود. همچنین تلاش برای حضور پررنگ‌تر چهرهای شاخص بین‌المللی و فعالان فرهنگی منطقه را داریم تا این رفت و آمدها اثرگذار باشد. تدابیر ویژه‌ای نیز برای ضوابط بهداشتی در نمایشگاه اتخاذ شده است. شعار نمایشگاه امسال نیز با همین رویکرد انتخاب شده «با کتاب سلامتیم»، کتاب یکی از شاخصه‌های اصلی جامعه سالم به شمار می‌رود که در سلامت عمومی و روانی جامعه تاثیرگذار  است.

او درباره اعتراض برخی از ناشران و کتابفروشان به نمایشگاه کتاب، اظهارداشت: من این را هجمه علیه نمایشگاه نمی‌دانم. این نگاه کاملا درست است. کتابفروشی‌ها یکی از حلقه‌های مهم نشر هستند که حمایت از آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد اما واقعیت این است که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند. در بسیاری از شهرهای کوچک نیز کتابفروشی نداریم و می‌توانیم بگوییم نیمی از جمعیت کشور نمی‌توانند از کتاب بهره‌مند باشند. راه‌اندازی کتابفروشی نیز برای بخش خصوصی صرفه ندارد. نمایشگاه امکانی است که مردم از دستاوردهای فرهنگی مطلع شوند. کتابفروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه گله‌مند هستند و این گله کاملا بحق است. طرح‌های دیگری برای جبران این اتفاقات در نظر داریم که امیدواریم بعد از نمایشگاه به سرعت اجرایی شود. حضور نداشتن برخی از ناشران در نمایشگاه ربطی به ممیزی کتاب ندارد و برخی خودشان نمی‌خواهند در نمایشگاه حضور داشته باشند. ممیزی سیاست ثابتی بر مبنای حفظ امنیت روانی جامعه است نه سخت‌گیری.

احمدوند درباره شائبه این‌ که انتخاب مهمان‌ ویژه نمایشگاه بر اساس روابط سیاسی بوده و با وجود انتخاب ترکیه به عنوان میهمان ویژه در سال ۹۹ حالا کشور قطر جایگزین شده است، گفت: امسال قطر ویژگی‌های مناسبی برای حضور داشت داشت. طبیعتا ترکیه کشور مهمی به لحاظ فرهنگی است و پیوندهای عمیقی با ما دارد و امیدواریم در سال‌های آینده کشورمان میزبان ترکیه باشد. امسال نمایشگاه قطر در ۵۵ سالگی قرار داشت و همان‌طور که گفتم نسبت به کشورهای دیگر شرایط مناسبی داشت و به عنوان مهمان‌ ویژه انتخاب شد. این تصمیم شورای سیاستگذاری نمایشگاه بود و از حوزه فرهنگ خارج نبوده است.

همچنین علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سخنگو و قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه کتاب، درباره کد اقتصادی که ناشران ملزم به دریافت آن بودند، گفت: این کد اقتصادی ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه و ارائه خدمات ندارد بلکه این موضوع به خواسته بانک عامل برای ارائه کارتخوان و بر اساس قانون مصوب بوده است. تا کنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و استادان برای بن کارت ثبت نام کرده‌اند که داده‌های آنها بر اساس بانک اطلاعاتی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز مدیریت حوزه‌ها بوده است. میزان بن کارت دانشجویان ۴۰ درصد و استادان دانشگاه ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است.

او درباره حضور ناشران متخلف سی و دومین نمایشگاه کتاب در این دوره، تصریح‌کرد: کسانی که در کمیته تخلفات رای قطعی و تجدیدنظر قطعی داشته‌اند برای احترام به صنعت نشر و اهالی خوش‌رفتار این صنعت در نمایشگاه ۳۳ حضور نخواهند داشت. البته برخی از آن‌ها آثار خوبی منتشر کرده‌اند که در دوره‌های بعدی شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.

رمضانی درباره شرکت ناشران خارجی گفت: امسال ناشران از ۳۳ کشور در نمایشگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت که بخشی از آن‌ها در سالن ناشران خارجی و بخشی نیز در بخش بین‌الملل خواهند بود. همچنین گردهمایی آژانس‌های ادبی را در این دوره خواهیم داشت. ناشران از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هنگ کنگ، کره جنوبی، استرالیا، بوسنی، هلند، اسپانیا، افغانستان، سوریه، پاکستان، روسیه، تونس، کویت، بحرین، آذربایجان و مکزیک خواهند بود. همچنین ۲۵ مهمان خارجی داریم و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی از کشورهای آذربایجان، عمان و قطر در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.