گروه سینمایی هنرآنلاین: کلوز ۷۵ ساله که با داشتن هشت نامزدی در اسکار و نبردن حتی یک جایزه از ناکام‌ترین بازیگران تاریخ جوایز آکادمی اسکار است، در سریال جاسوسی «تهران» نقش مرجان منتظری را ایفا می‌کند؛ ماموری انگلیسی که در صحنه‌های پایانی قسمت اول فصل دوم ظاهر می‌شود و شیوه حرف زدن او ترکیبی از انگلیسی و فارسی است. کلوز که دستش از بفتا هم کوتاه مانده اما چند گلدن گلوب و امی در کارنامه دارد، نقش خود را به گونه‌ای در «تهران» ایفا می‌کند که تماشاگر هم بسان دیگر شخصیت‌های سریال نمی‌داند می‌تواند به او اعتماد کند یا نه.

داستان فصل اول «تهران» درباره یک مامور اطلاعاتی موساد به نام تامار است که تباری ایرانی دارد اما در سرزمین‌های اشغالی به بزرگ شده و رشد کرده است. او پنهانی به ایران می‌آید و مامور می‌شود با نفوذ در لایه‌های امنیتی یک رآکتور هسته‌ای پدافند هوایی را از کار بیندازد و زمینه را برای حمله جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به رآکتور فراهم کند. ماموریت تامار ناکام می‌ماند و حالا او در سرزمین مادری و کودکی خود گیر افتاده است.

Tehran1

پخش «تهران» با حاشیه‌های فراوان همراه بود؛ از جمله تصویرسازی‌های ناشیانه سازندگان سریال از زندگی روزانه مردم و جنبش‌های دانشجویی که با ریشخند تماشاگران ایرانی همراه شد اما بازتاب‌های آن برای مدیران اپل‌تی‌وی چنان مثبت بود که خیلی زود برای تولید فصل دوم آن دست به کار شدند و از چند بازیگر سرشناس هم برای حضور در پروژه دعوت کردند. مهم‌ترین این چهره‌ها همان گلن کلوز است که آخرین بار همین یک سال پیش برای «سوگنامه هیلبیلی» نامزد اسکار شد و البته در بردن آن ناکام ماند.

Tehran2

پخش فصل دوم «تهران» روز جمعه ۱۶ اردیبهشت با نمایش دو قسمت اول از اپل‌تی‌وی پلاس آغاز شد و قرار است شش قسمت بعد هر جمعه از این شبکه در دسترس مخاطبان و مشترکان قرار گیرد. داستان درباره ادامه ماجراهای تامار (نیو سلطان) در تهران است که پس از شکست خوردن در ماموریت پیشین، حالا باید در موقعیت‌هایی قرار بگیرد که زندگی خود و نزدیکانش را به خطر می‌اندازد. این بار هدف مامور موساد نفوذ به درون نیروهای سپاه پاسداران است و در این راه از میلاد (شروین آل‌نبی) و مرجان منتظری (گلن کلوز) هم کمک می‌گیرد.

Tehran4

همزمان با پخش دو قسمت اول فصل دوم «تهران»، تصویر یکی از بازیگران سریال در لباس سرداران سپاه پاسداران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده یافت و برخی ادعا کردند این سردار سپاه ایران در زندگی واقعی به آنتالیا سفر کرده و رابطه‌های آنچنانی دارد. این در حالی است که واسیلیس کوکلانی، بازیگر ایرانی-یونانی در ۱۹۶۹ از پدری ایرانی و مادری یونانی در آلمان به دنیا آمده و در «تهران» نقش یک سردار ارشد سپاه را ایفا می‌کند.