به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه از ۲۱ اردیبهشت آغاز به کار کرده و از همان روز امکان حضور مردم برای بازدید و خرید وجود دارد، افزود: ساعت شروع نمایشگاه با قبل تغییری نخواهد کرد و سعی می‌کنیم از حداکثر زمان روز برای حضور مخاطبان در نمایشگاه استفاده شود.

یاسر احمدوند با اعلام اینکه یارانه در نظر گرفته شده برای ارسال کتاب‌های خریداری شده در نمایشگاه مجازی دوبرابر شده گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه درنظر گرفته شده برای ارسال کتاب‌های خریداری شده از نمایشگاه مجازی دو برابر شده و همه فاکتورهای تا مبلغ ۷۵ هزار تومان بدون نیاز به هزینه از سوی ناشران ارسال می‌شود. خریداران به هر مبلغی که خرید کنند هیچ هزینه­ ای بابت مرسولات پستی پرداخت نخواهند کرد. ناشران نیز برای ارسال بسته‌های پستی تا مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان پولی پرداخت نمی‌کنند و بیش از آن هم با تخفیف ­های حداکثری از امکانات پست بهره مند خواهند شد.

احمدوند در ادامه افزود: تفاوت این قیمت با هزینه واقعی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کرده است که البته عدد قابل توجهی است و امیدواریم به رونق بیشتر کار نمایشگاه و افزایش فروش برای ناشران ختم شود.

برگزاری نمایشگاه با مجوز ستاد ملی کرونا و رعایت موازین بهداشتی

احمدوند با بیان اینکه همه‌گیری ویروس کرونا و فشارهای اقتصادی، رکودی را در بخش ­های مختلف کشور ایجاد کرد که حوزه نشر هم از این شرایط مستثنی نبود و طبیعی است بعد از سه سال، برگزاری نمایشگاه سختی­ های بسیار زیادی برای برگزارکنندگان در پی خواهد داشت، گفت: قابل پیش‌بینی نبودن شرایط آینده کشور از لحاظ کرونایی مسئله مهمی بود که امکان تصمیم‌گیری در لحظه را از برگزار کنندگان می‌گرفت، با همه این توصیف‌ها از دو ماه پایانی سال ۱۴۰۰ کار برگزاری نمایشگاه آغاز شد. همکاران کار را شروع کردند، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تشکیل شد،‌ کمیته­ ها آغاز به کار کرد و بحث­ های مختلفی درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه شکل گرفت و در نهایت با مشورت و همفکری شیوه­ای که در حال حاضر اجرایی می‌شود روش مطلوب اعلام شد.

رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید اینکه با تمهیدات خوبی که دولت در مهار ویروس کرونا اتخاذ کرد و نتایج مثبتی که این اتفاقات و اقدامات داشت الان شرایط اجتماعی مناسبی برای برگزاری نمایشگاه فراهم شده از هماهنگی ستاد اجرایی نمایشگاه با ستاد ملی مقابله با کرونا و صدور مجوز از سوی این ستاد برای برگزاری نمایشگاه با رعایت کامل شیوه نامه ­های بهداشتی خبر داد.

احمدوند با تاکید بر اینکه به دلایل مهم از جمله قابل پیش‌بینی نبودن شرایط کرونایی و دو سال وقفه در برگزاری نمایشگاه، باید زمان ثبت‌نام ناشران نزدیک­ترین زمان ممکن به زمان برگزاری انتخاب می‌شد، اظهار داشت: در روزهای ابتدایی امسال اطلاع‌رسانی در خصوص ثبت‌نام ناشران صورت گرفت و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد، جانمایی غرفه ­ها انجام شد، نهایی کردن ثبت‌نام و واریز مبلغ از سوی ناشران هم اطلاع‌رسانی شده و نقشه اصلی نمایشگاه نیز آماده شده است.

احمدوند با بیان اینکه برای رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا تمهیدات مختلفی اندیشیده شده است، افزود: عریض شدن راهروهای نمایشگاه و اضافه شدن امکان­ های تهویه در سالن­ های اصلی، نظارت بر واکسینه شدن دو دوز تمام متصدیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه و همکاری سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی میدانی و تزریق واکسن در فضای نمایشگاه تمهیداتی است که اندیشیده‌ایم و امیدواریم مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

ظرفیت حضوری نمایشگاه تکمیل است

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به استقبال خوب ناشران از این دوره نمایشگاه افزود: بیش از ظرفیتی که داشتیم ناشران ثبت‌نام کردند، حتی امکانی را با عنوان ثبت‌نام موقت گذاشتیم برای ناشران تا ثبت نام موقت انجام دهند که اگر احیانا ظرفیت جدید به وجود آمد یا ناشری انصراف داد، بتوانند از امکان حضور استفاده کنند.

احمدوند با اشاره به حضور بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ ناشر در فضای حضوری و مجازی تصریح کرد: بیش از ۱۷۰۰ ناشر به صورت حضوری در نمایشگاه شرکت کرده و با مخاطبان و مردم برای تبادل نظر درباره آثارشان و فروش آثار ارتباط مستقیم خواهند داشت. فراهم شدن امکان فروش در فضای مجازی برای نمایشگاه کتاب از ویژگی­ های مهم نمایشگاه امسال نسبت به دوره‌های قبلی است. ناشرانی که در نمایشگاه غرفه دارند آثارشان را در سایت نمایشگاه هم در معرض دید و فروش مردم گذاشته ­اند. علاوه بر این حدود ۱۱۰۰ ناشر هم در سایت نمایشگاه به صورت مجازی حضور دارند.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه ثبت‌نام ناشران خارجی تمام شده و آمار جزیی و دقیق آن در روزهای آینده اطلاع­ رسانی خواهد شد ادامه داد: براساس آخرین آماری که دارم، غیر از بخش بین ­الملل که تعدادی از کشورها به صورت غرفه متمرکز در بخش بین­ الملل و بازار جهانی حضور خواهند داشت، بیش از ۱۵۰ ناشر خارجی در نمایشگاه شرکت خواهند کرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی­ های نمایشگاه امسال حذف سازه‎‌های موقت برای فضای غرفه ­هاست، ادامه داد: همه ناشران در فضای مسقف مستقر خواهند شد. این هم امکان خوبی برای ناشر هست هم امکان خوبی برای مردم که مراجعه می ­کنند.

احمدوند با بیان اینکه امیدواریم این نمایشگاه، نمایشگاه خوب و مطلوبی نسبت به دوره­ های قبل باشد و چند قدم به سمت نمایشگاه مطلوب پیش رفته باشیم، عنوان کرد: از ویژگی­ های مهم نمایشگاه امسال فراهم‌کردن امکان دسترسی، انتخاب و خرید کتاب برای همه مردم داخل و خارج از کشور است. امکان خرید از درگاه اینترنتی نمایشگاه، امکان ویژه و ممتازی است که با توجه به سابقه ­ای که در برپایی نمایشگاه مجازی در دوسال گذشته شکل گرفت و آشنایی مردم با این روش، پیش‌بینی می­ کنیم استقبال خوبی از این امکان صورت بگیرد.

قطر مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اعلام اینکه امسال کشور قطر به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب انتخاب شده است، تصریح کرد: به دلیل ویژگی­ هایی که کشور قطر به عنوان میزبان جام‌جهانی دارد، تبادلات فرهنگی_اجتماعی که بین ایران و قطر وجود دارد، نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی است تا مردم ما با ظرفیت­ های فرهنگی قطر بیشتر آشنا شوند و دست‌اندرکاران فرهنگی قطر با حضور نمایشگاه کتاب تهران با ظرفیت­ های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

او با بیان اینکه برنامه ­های خوبی در این زمینه برنامه‌ریزی شده است ادامه داد: وزیر فرهنگ قطر به همراه هیات از جمله رییس نمایشگاه کتاب قطر در نمایشگاه حضور پیدا خواهند کرد و دولت قطر هم اهتمام ویژه ­ای به این نمایشگاه دارد. امیدواریم در این نمایشگاه حداقل ۳ تن از وزرای فرهنگ کشورهای منطقه نیز حضور پیدا کنند.

دلایل اختصاص بن خرید اعتباری به بخش مجازی نمایشگاه

احمدوند با بیان اینکه تخفیفی که در نمایشگاه امسال ارایه می­‌شود ۱۰ درصد در فروش مجازی و حضوری است، اعلام کرد: تلاش شده در این نمایشگاه، میزان یارانه ­ای که به اساتید،‌ طلاب و دانشجویان تعلق می ­گیرد نسبت به دوره‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته باشد برهمین اساس در سقف یارانه برای دانشجویان و طلاب ۳۵۰ هزار تومان و برای اساتید ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که بیش از چهل درصد را وزارت ارشاد اسلامی و حامیان نمایشگاه متقبل خواهند شد و مابقی را مخاطبان پرداخت خواهند کرد.

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام تاکید بر اینکه با هدف تشویق استفاده بیشتر از امکان فروش مجازی، بن­ های نمایشگاه به‌طور اختصاصی در نمایشگاه مجازی امکان قابل استفاده است، به دلایل این تصمیم اشاره کرد و افزود: استفاده از بن صرفا در فروش مجازی علاوه بر توزیع عدالت فرهنگی باعث شفافیت در نحوه هزینه و عملکرد نمایشگاه در بخش یارانه خواهد شد. البته اگر کسی پای غرفه بخواهد با بن تخفیف خرید کند باید به صورت الکترونیکی ثبت سفارش کند و امکان استفاده از بن در فروش مستقیم وجود ندارد.

احمدوند در ادامه سخنان خود با تشریح دلایل اختصاص بن فقط به فروش مجازی نمایشگاه گفت: ما می ­خواهیم کسانی که محدودیت­ های حضور در فضای نمایشگاه حضوری را به هر دلیلی اعم از بعد مسافت و سکونت در سایر استان­ ها، بیماری، ملاحظات بهداشتی و محدودیت‌های تردد دارند از امکان خرید محروم نشوند. نکته دوم اینکه باید بین حجم بازدیدکنندگان نمایشگاه حضوری و فروش مجازی تعادلی برقرار می‌کردیم بر همین اساس تصمیم گرفتیم بن‌های تخفیف صرفا در خرید مجازی قابل استفاده باشند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه خرید را می­ توان در فضای مجازی انجام داد و نیاز نیست مردم برای خرید کتاب حتما مراجعه کنند، افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل ارائه بن‌های تخفیف در فروش مجازی زمینه‌سازی برای نهادینه‌کردن فرهنگ فروش مجازی کتاب است هدف ما این است که در آینده امکان فروش در فضای مجازی را بیشتر لحاظ کنیم و از طرف دیگر برای تبادل نظر، رونمایی و کار تخصصی با حضور مستقیم صورت بگیرد.

احمدوند با تاکید براینکه کم کردن حجم ترافیک خرید حضوری و سبک شدن رفت‌و‌آمد شهری درپی فروش مجازی حتما به آسایش شهروندان کمک خواهد کرد هر چه قدر ما بتوانیم حضور مردم در نمایشگاه را کاهش دهیم از ابعاد گوناگون می‌توانیم به کیفیت خرید از فضای مجازی کمک کنیم، تصریح کرد: در دو دوره گذشته و برگزاری نمایشگاه بصورت مجازی هم استقبالی خوبی از سوی مخاطبان صورت گرفت که نشان م ی­دهد در دوره سی‌وسوم هم احتمال استقبال بالایی در بخش مجازی نمایشگاه صورت می‌گیرد و پیش بینی ما هم این است که اتفاق خوبی در بخش فروش مجازی خواهد افتاد و مردم راضی خواهند بود.

سه درصد از فروش تنها شامل فروش مجازی است

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به موضوع اختصاص سه درصد از فروش خالص ناشران به هزینه برگزاری نمایشگاه مجازی افزود: همان‌طور که اطلاع رسانی شد هزینه حضور ناشران در بخش حضوری نمایشگاه کتاب صرفا شامل هزینه متراژ غرفه ­هایی است که اعلام شد. این هزینه ­ای حداقلی است و نسبت به هزینه تمام شده غرفه ­ها خیلی فاصله دارد اما از ناشرانی که در نمایشگاه حضور دارند و غرفه دارند درصد فروش دریافت نخواهد شد و درصد فروش مورد اشاره صرفا مختص به فروش در فضای مجازی است. ناشری که به صورت حضوری در نمایشگاه حضور پیدا کرده،‌ هزینه‌ای برای غرفه می‌پردازد. از طرف دیگر ناشری هم که در فضای مجازی حضور پیدا می ­کند باید بخشی از هزینه­ ها را برای رعایت عدالت در استفاده از امکانات متقبل شود. چرا که در فضای مجازی هم هزینه­ های مختلفی برای پشتیبانی از نمایشگاه مجازی وجود دارد از این نظر تصمیم گرفته شد که سهم ۳ درصدی مختص به فروش مجازی ناشران باشد.

از تقویم اجرایی عقب نیستیم

رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به تقویم اجرایی نمایشگاه گفت: فعالیت اجرایی نمایشگاه از زمان مشابه سال­ های قبل عقب نیست. تنها اعلام زمان ثبت نام ناشران عقب بود که دلیلش این بود که به دلیل شرایط کرونایی مجبور بودیم نزدیک­ترین زمان به برگزاری را انتخاب کنیم. طبق برنامه تا امروز ثبت نام انجام، جانمایی و متراژها تعیین شده است. نقشه نهایی مشخص شده و متراژها برای واریز وجه به ناشران اعلام شده است. طبیعتا آن­هایی که واریز وجه می ­کنند ثبت نام نهایی خواهد شد.

او با بیان اینکه در چند روز آینده فضای مورد نیاز ناشران در اختیارشان قرار خواهد گرفت و در حال حاضر بخش­ هایی از نمایشگاه در حال غرفه­ بندی است، تصریح کرد: بخش کودک، بخش دانشگاهی و بخش آموزشی بخش­ هایی است که خارج از شبستان مستقر هستند. همه همکاران در حال انجام مسئولیت خود هستند و از نظر اجرایی عقب نیستیم. کار شبانه روزی حتی کار در تمام تعطیلات عید تنها با این هدف صورت گرفت که هیچ تاخیری در اجرای نمایشگاه صورت نگیرد. درست مطابق سال‌های گذشته که ناشران چند روز قبل از نمایشگاه فضای غرفه در اختیارشان قرار می­ گرفت امسال هم در همان زمان صورت می‌گیرد.

همکاری همه دستگاه‌ها برای برگزاری نمایشگاه

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه با اشاره به تدارک خاص برای پوشش نمایشگاه و رویدادهای آن افزود: امکان ضبط تصویر و ارسال تصویر از محل نمایشگاه توسط همکاران نمایشگاه شرایط مناسبی برای صدا و سیما فراهم کرده است که به راحتی و با آسایش از تولیدات تصویری و صوتی نمایشگاه برای استفاده از شبکه ­های مختلف رادیویی و تلویزیونی استفاده کنند. پیش‌بینی می‌کنم همکاری گسترده و چشمگیری در بخش­ های مختلف برای ترویج کتاب در زمان برگزاری نمایشگاه شکل خواهد گرفت که هم از صدا و سیما و هم از سایر امکان های فضای مجازی مثل تلویزیون های اینترنتی خواهد بود.

او با بیان اینکه امکانات حمل و نقل عمومی با همکاری دستگاه حمل و نقل شهری فراهم شده است، گفت: اتوبوسرانی در خصوص انتقال مسافران کمک ویژه‌ای خواهد کرد. مترو امکانات ویژه ­ای در این ایام برای مسافران در مسیر نمایشگاه تدارک دیده است. قطارهای ذخیره برای پشتیبانی از مسافران و بازدیدکنندگان تدارک دیده شده است. فاصله توقف در ایستگاه ­ها برای بازدید از نمایشگاه منظم شده است و تلاش می ­شود بیشترین خدمات به مردم برای استفاده مطلوب از نمایشگاه ارایه شود اما حجم بازدیدکنندگان حجم قابل توجهی خواهد بود لازم است مردم صبور باشند هم این که بهترین امکان­ ها را برای بازدید انتخاب کنند. شهرداری تهران با همه ظرفیت کمک می­ کند، صدا و سیما و دیگر دستگاه­ های فرهنگی و دستگاه­ های حافظ نظم و امنیت شهر همه در تلاش هستند که امسال تجربه موفقی از نمایشگاه کتاب رقم بخورد.

تقاضا از مردم

احمدوند در پایان گفتگوی خود با بیان اینکه هرچند نمایشگاه با مجوز ستاد ملی کرونا و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود در عین حال از مردم و بازدیدکنندگان تقاضا کرد ضمن تزریق دو دز واکسن و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مقابله با کرونا مراقبت‌های لازم را مبذول دارند تا نتایج مثبت کاهش بیماری که با همکاری مردم اتفاق افتاده است در زمان برگزاری نمایشگاه هم به سطح حداکثری خود برسد.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.