به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، یاسر احمدوند با اعلام اینکه کشور قطر مهمان ویژه سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، گفت: ارزیابی‌ها برای انتخاب کشور مهمان ویژه نمایشگاه کتاب به‌طور تخصصی و ویژه‌ای صورت گرفته است. قطر به دلیل وجود اشتراکات فرهنگی و دینی و از طرفی شباهت ادبی به حوزه نشر جزو اولویت‌های انتخاب میهمان ویژه نمایشگاه امسال بود.

رئیس سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه افزود: وزیر فرهنگ قطر، رئیس نمایشگاه کتاب دوحه و جمعی از نویسندگان شاخص و ناشران مطرح کشور قطر در ایران حضور خواهند یافت و با مغتنم شمردن این فرصت تلاش می‌کنیم جلسات تبادل نظر و همفکری میان نویسندگان و ناشران ایرانی و قطری برگزار کنیم.

او با تاکید بر اینکه حضور مهمان ویژه در انعکاس چهره بین‌المللی و جهانی نمایشگاه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، افزود: اولین سابقه حضور مهمان ویژه در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۳ به حضور کشور افغانستان باز می‌گردد که در سال‌های بعد ما حضور میهمانان ویژه از کشورهای عمان، روسیه، ایتالیا، صربستان و چین را شاهد بودیم.

احمدوند با تاکید بر اینکه ناشران و نویسندگان دو کشور می‌توانند در بازه زمانی نمایشگاه به تبادل نظر و تجربه‌های مفید بپردازند، اظهار داشت: برای کمک به فعالان صنعت نشر، نویسندگان و حتی کتاب‌دوستان کشورمان لازم است که هرسال میزبان مهمانان ویژه باشیم تا بتوانیم ادبیات دو کشور، تجربه‌های صنعتی و فرهنگی و روش‌های جدید فروش را به اشتراک بگذاریم.

قطر در پاییز سال جاری میزبان مسابقات فوتبال جام جهانی است. از همین جهت نهادهای مختلف تسهیلات ویژه‌ای را برای استفاده از این رویداد در نظر گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین اقدامات موافقت وزارت خارجه با لغو ویزای ایران از مبدا کشور قطر همزمان با جهام جهانی ۲۰۲۲ است.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.