گروه تجسمی هنرآنلاین: پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز ۳ اردیبهشت آغاز به کار کرد، در حالی که ایران در میان کشور‌های شرکت‌کننده در این دوسالانه حضور ندارد. نزدیک به ۱۲۰ سال از برگزاری این رویداد می‌گذرد اما حضور ایران در این دوسالانه به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی‌رسد. ایران در مجموع ۸ دوره در ونیز شرکت داشته که از این میان ۲ دوره قبل از انقلاب و ۶ دوره بعد از انقلاب بوده است.

در هر کدام از این دفعات نحوه حضور هنرمندان در غرفه ایران متفاوت بوده و بر سر انتخاب هنرمندان و آثار شرکت‌کننده بحث و نظر‌های گوناگون وجود داشته است. به عنوان مثال در پنجاه و ششمین دوسالانه ونیز غرفه ایران میزبان آثار بیش از ۴۰ هنرمند بود که تعدادی از آن‌ها هنرمندان ایرانی و عده‌ای دیگر نیز هنرمندانی از کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان و آذربایجان بودند.

اما سال ۹۶ در پنجاه و هفتمین بی‌ینال ونیز، غرفه ایران تنها به نمایش آثار یک هنرمند اختصاص پیدا کرد. بیژن بصیری یکی از هنرمندان سرشناس ایرانی در صحنه بین‌المللی است، اما سکونت او در ایتالیا و دوری از فضای هنر ایران، باعث شد این انتخاب با اعتراض‌هایی همراه باشد.

پنجاه و هشتمین دوسالانه ونیز هم با نمایش آثار سه هنرمند در غرفه ایران همراه بود. رضا لواسانی، علی میرعظیمی و سمیرا علیخان‌زاده، هنرمندانی با آثار متفاوت بودند که در سال ۹۸ به عنوان نمایندگان هنر ایران در دوسالانه ونیز حضور داشتند.

با آنکه ایران به صورت رسمی در پنجاه و نهمین دوسالانه ونیز حضور ندارد، آثار چند هنرمند ایرانی از سوی نهاد‌ها و کشور‌های مختلف در این رویداد به نمایش درآمده است. مسعود اخوان جم، فیروز فرمانفرمائیان و بیتا رضوی از جمله این هنرمندان هستند.