گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کوروش ادیم با عنوان «آهستگی» در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ برپاست. ادیم در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: ریشه این آثار در علاقه من به کتاب و مجلدات است و از کودکی به فیزیک کتاب و ورق زدن آن علاقه داشتم. از سوی دیگر احساس می‌کردم از فرآیند تولید و تکثیر عکس دیجیتال خسته شده‌ام و همه ما به مصرف‌کنندگان عکس‌های دیجیتال تبدیل شده‌ایم. در فضای مجازی بدون هیچ انتخابی هم عکس‌ها را مصرف می‌کنیم و هم مصرف می‌شویم. هر روز تعداد فراوانی فیلم و عکس می‌بینیم و به سرعت از آن‌ها رد می‌شویم. مصرف عکس و فیلم باعث ملال و خستگی ما می‌شود و همچنین این مسأله از چشمان ما حیرت زدایی می‌کند و آن حلاوت دوران عکاسی آنالوگ دیگر وجود ندارد.

ادیم افزود: اواسط سال ۹۸ به این فکر کردم که در فرآیند نهایی تولید عکس دخالت کنم، یعنی به جای آنکه فایل عکس را به آتلیه‌ای بدهم تا آن را چاپ کند خودم در این مرحله وارد عمل شده و در آن دخل و تصرف کنم تا چیز جدیدی بیافرینم. بنابراین به شیوه چاپ دستی، عکس‌ها را چاپ کردم و بعد فکر کردم خوب است آن‌ها را به آرتیست بوک تبدیل کنم. تعداد زیادی عکس در این مدت چاپ کرده و در مدت ۲ سال ۷۰ کتاب دست ساز تک نسخه آماده کردم. در نهایت با مشورت سعید مزینانی که مدیر هنری این پروژه است ۳۰ کتاب را برای نمایش انتخاب کردیم. علاوه بر کتاب‌ها ۵۱ عکس منحصر به فرد و قاب شده، با همان تکنیک‌هایی که در کتاب‌ها استفاده شده است بر دیوار گالری نمایش داده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در این مجموعه عکس‌های سیاه و سفید و رنگی وجود دارد، درباره موضوع عکس‌ها گفت: به طور کلی آثار این مجموعه سه موضوع مختلف دارند. دسته اول پیرامون انسان و شامل کار‌های فیگوراتیو و پرتره است. دسته دوم طبیعت و گل و گیاه است و دسته سوم عکس‌هایی است که‌اشیاء در آن‌ها بیشتر حضور دارد. هر کدام از این سوره‌ها در مقطعی دغدغه ذهنی مرا شکل می‌دادند و بعضی از موضوعات آنقدر جذاب بود که تعداد آن‌ها بیش از یک کتاب شد و گاه به پنج مجلد رسید.

ادیم درباره نحوه چاپ آثارش گفت: از تکنیک‌های تاریخی عکاسی استفاده کردم و حلال‌های مختلف را به کار بردم. برگردان عکس روی سطوح و متریال‌های مختلف نیز تکنیک غالب کارم است. من مخالف سرعت هستم و نمی‌دانم چرا با سرعت عکس می‌گیریم و با سرعت هم نمایش می‌دهیم. شاید در فضای رسانه و ارتباطات این کار معنا داشته باشد، اما الزامی نمی‌بینم که هنرمند قائل به این سرعت باشد. من هفتاد کتاب دست ساز را با طمانینه و صبر آماده کردم و عقیده دارم زندگی معاصر سرعت زیادی به ما تحمیل کرده است که باید با صبر عمدی ما به چالش کشیده شود.

او با بیان اینکه آرتیست بوک سابقه تاریخی زیادی در کشور‌های پیشرفته دارد و هنرمند کتاب دست ساز خود را مشابه اثر هنری عرضه می‌کند، گفت: در ایران هنوز توجه جدی به آرتیست بوک وجود ندارد و شاید یکی از دلایل مهم آن مسأله مارکت و فروش است. باید این مسأله جا بیفتد که آرتیست بوک ارزش دارد و می‌تواند به عنوان یک اثر هنری حفظ و نگهداری شود و ارزش افزوده خواهد داشت. در شرایط فعلی یک آرتیست بوک که چندین اثر کار دست دارد قیمت آن کمتر از یک اثر قاب شده است و این به دلیل ناآگاهی خریداران و مجموعه‌داران نسبت به این آثار است. من علاقه دارم که آرتیست بوک را در ایران جا بیندازیم و ارزش‌های آن را با برگزاری جلسات و نشست‌های مختلف یادآوری کنیم.

نمایشگاه آثار کوروش ادیم تا ۶ اردیبهشت در پروژه‌های ۰۰۹۸۲۱ به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند، کوچه ۱۸، پلاک ۲۵ برپاست.