گروه سینمایی هنرآنلاین: برنامه «کتاب‌باز» با اجرای سروش صحت را می‌توان از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیون معرفی کرد که در شبکه‌های مجازی نیز به شدت مورد توجه بوده است. در واقع پخش این برنامه تنها معطوف به شبکه نسیم نبوده و ما بعضا شاهد وایرال شدن بخش‌های مختلفی از آن در فضای مجازی بودیم. اما چندی پیش شایعه‌ای مبنی بر کنار گذاشتن سروش صحت از اجرای این برنامه پخش شد و به دنبال آن موجی از اعتراض در فضای مجازی شکل گرفت.

خبر به این صورت بود که باتوجه به وجهه روشنفکرگونه سروش صحت قرار است وحید یامین‌پور به جای او اجرای این برنامه را برعهده بگیرد. یامین‌پور خیلی سریع نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد از طرفداران اجرای صحت است و خبر اجرایش در برنامه «کتاب‌باز» واقعیت ندارد.

به دنبال این حواشی محمدرضا خوشرو (مدیر شبکه نسیم) درباره علت تعطیلی «کتاب باز» با اجرای سروش صحت و بازگشت این برنامه به آنتن، گفت: طبیعتا همه برندها و برنامه‌های پرمخاطب سازمان سرمایه‌های صداوسیما هستند که هم برای حفظشان و هم برای ارتقاء فرمی و محتوایی‌شان برنامه‌ریزی خواهد شد. اتاق فکرهایی در شبکه وجود دارند که تأملات را انجام می‌دهند که چگونه فرم و محتوای برنامه ارتقاء پیدا کند تا در این دوره جدید که در سازمان هستیم هم کیفیت برنامه بهتر شود و هم از لحاظ محتوایی متفاوت‌تر باشد. این تاخیرها و تأملات به این دلیل است و هیچ اتفاقی برای هیچکدام از برندهای سازمان به ویژه برنامه «کتاب باز» در شبکه نسیم نیفتاده است.

مدیر شبکه نسیم درباره همکاری این شبکه با سروش صحت نیز توضیح داد: یک برنامه، مجموعه‌ای از عوامل را شامل می‌شود. آقای صحت هم در چند فصل از برنامه حضور داشتند و زحمات زیادی کشیدند و در حال حاضر نیز در فضای آثار نمایشی مشغول کار هستند. ایشان از سرمایه‌های تلویزیون و سینما هستند و از نظر حضور شخصِ ایشان مشکلی نیست؛ بلکه بحث به لحاظ فرمی و محتوایی است که بررسی‌هایی اتفاق می‌افتد که بتوانیم برنامه را با کیفیت بیشتر و محتوای غنی‌تر تولید کنیم.

وی در پایان با تاکید بر تداوم برنامه «کتاب باز» در شبکه نسیم، بیان کرد: برنامه «کتاب باز» مجموعه‌ای از عناصر را دارد که مجری یکی از آن‌هاست. قطعا با همکاری تیم تولید و عناصر فعلی برنامه، بررسی و ارتقاء‌ها صورت خواهد گرفت. بررسی هم اینگونه نیست که گروه دیگری آن را انجام دهند، بلکه با یک تعامل مشترک و توسط خود گروه؛ این اتفاق خواهد افتاد.

انتشار این صحبت‌ها از مدیر شبکه نسیم به نوعی اعلام رسمی حذف سروش صحت از اجرای برنامه «کتاب‌باز» است. اتفاقی که البته بی‌سابقه نیست و در ماه‌ها و سال‌های گذشته شاهد شکل‌های دیگر آن بوده‌ایم.