گروه معماری هنرآنلاین: کافی‌شاپ‌ها همیشه محل تجمع علاقه‌مندان به قهوه بوده‌اند، اما با افزایش کار از راه دور، به‌ویژه پس از همه‌گیری، به کانونی برای کارمندان و دانشجویان تبدیل شده‌اند. در کنار کیفیت نوشیدنی‌هایی که سرو می‌شود، طراحی نقش مهمی در کسب موفقیت کافه دارد. آنچه برای نشستن و حرکت ارگانیک مشتریان لازم است عبارتند از ابعاد فضا و مناطق تعیین شده، نحوه استفاده مقرون به صرفه و کارآمد از فضا، نحوه حرکت مشتریان، رعایت مقررات بهداشتی و اطمینان از آن

در حین برنامه‌ریزی برای طراحی یک کافه، معماران اغلب ۶۰درصد از پلان طبقه را به قسمت نشیمن و ۴۰درصد دیگر را برای خدمات، انبار و غیره اختصاص می‌دهند. بر اساس فعالیت‌هایی که در کافی‌شاپ صورت می‌گیرد به واحدهای فرعی‌تر تقسیم می‌شود: آشپزخانه و انباری، آماده‌سازی نوشیدنی/ غذا، سفارش، خدمات، قسمت اصلی، قسمت بالای میزنشیمن، فضای استراحت، فضای کار مشترک، و امکانات بهداشتی‌که هر کدام به صورت جداگانه طراحی شده‌اند.

اگرچه تعداد واحدهای مختلف بر اساس مقیاس فضای داخلی متفاوت است، تقریباً در هر کافی شاپ دسترسی، کاربرد، کارایی و راحتی باید در نظر گرفته شود. اگر طراحی به درستی انجام شده باشد کارمندان آسان‌تر می‌توانند بین محل آماده‌سازی نوشیدنی، سرو غذا و میز مشتری حرکت کنند و  همچنین درک اینکه مشتریان چگونه در فضا حرکت می‌کنند، آسان‌تر می‌شود.

فاکتورهای زیادی طراحی کافی‌شاپ را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در گزارش زیر به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

کافی‌بار و منطقه خدمات

بسیاری از معماران ترجیح می‌دهند فرآیند طراحی خود را از پشت خانه آغاز کنند، جایی که به انبار و امکانات مربوط به کارمندان اختصاص داده شده و طراحی را به سمت جلو و پایان دادن به قسمت نشیمنگاه انجام دهند. این استراتژی تضمین می‌کند که چطور از فضا استفاده بهینه کرد و تجهیزات (یخچال، قهوه ساز و غیره) را بدون هیچ گونه مانع مکانی نصب شوند. این فضاهای عملیاتی که ۴۰درصد از طرح کلی را به خود اختصاص می‌دهند و شامل ذخیره‌سازی و تهیه محصولات غذایی می‌شوند به گونه‌ای متفاوت اداره می‌شوند. بنابراین، معماران هنگام طراحی این قسمت از کافه، متریالی را انتخاب می‌کنند که ایمن‌تر و راحت‌تر تمیز شوند و واحدهای تهویه مطبوع مستقلی را نصب می‌کنند که از رعایت مقررات بهداشتی اطمینان کسب کنند.

طراحی کافی شاپ

ذخیره سازی

کافی‌شاپ‌ها به فضای ذخیره‌سازی فراوانی نیاز دارند، به‌ویژه در اطراف منطقه خدمات و آشپزخانه پشتی. در پروژه‌هایی با فضای محدود، کارکنان باید به راحتی در اطراف حرکت کنند، بنابراین بهره‌وری عاملی کلیدی است. بهترین روش برای یکپارچه‌سازی انبارها استفاده از قفسه‌بندی عمودی است که تا سقف امتداد پیدا کند یا استفاده از زیر پیشخوان‌ها.

طراحی کافی شاپ

مناطق کارمندان

 وقتی صحبت از مناطق کار کارکنان می‌شود، هر چه فضا منظم و خالی‌تر باشد کار راحت‌تر، سازنده‌تر و ایمن‌تر خواهند بود. در حالت ایده‌آل، کارمندان نباید به طور مکرر برای ارائه خدمات به مشتریان از مسیرها عبور کنند زیرا می‌تواند فرآیند آماده‌سازی و ارائه خدمات را به تأخیر بیاندازند و باریستاها را خسته کند. برای جلوگیری از این امر، سازماندهی فضای کاری در ایستگاه‌ها به آن‌ها این توانایی را می‌دهد که با چرخش ۳۶۰درجه از جایی که ایستاده‌اند، به تمام ابزارها و محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند که کارآیی بیشتری را هم به دنبال دارد. بهتر است در طراحی، اندازه فضا و تجهیزات را مشخص کرد اما تخصیص هر دستگاه در نوار به ترتیب استفاده به کارمندان کمک می‌کند تا تعیین کنند هر کار کجا انجام می شود و گردش کار آسان‌تر خواهد بود.

طراحی کافی شاپ

سفر مشتری

به محض ورود مشتریان به فضا، آنها باید یک جهت مشخص را برای سفر داشته باشند که فقط می‌تواند توسط پلان طبقه دیکته شود. این طرح تعیین می‌کند که مشتریان چگونه و در کجا بایستند، به آنها یک نمای کلی از انتخاب غذای موجود، محل نشستن و مدت زمانی که در آنجا خواهند نشست و غیره را ارائه می‌دهد. علاوه بر سفر مشتری، نحوه برنامه ریزی چیدمان کافه بر تجربه کلی مشتری تأثیرگذار است. بنابراین، معماران اغلب خط نشانه را در کنار و دور از محل نشستن، و به شیوه‌ای بسیار متوالی تعیین می‌کنند. طرح گام به گام فرآیند خرید نوشیدنی در سراسر فضا، با در نظر گرفتن اینکه برخی از مشتریان اقامت را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر فقط نوشیدنی خود را می گیرند و می‌روند. معماران همچنین ترجیح می دهند گردش مشتری دایره ای را به جای خطی داشته باشند تا فضایی برای ظرفیت بیشتر ایجاد کنند و از ترکیب کسانی که منتظر نوشیدن هستند با همان منطقه ای که دیگران سفارش می‌دهند، اجتناب کنند.

طراحی کافی شاپ

 محیط داخلی

 اکثر کافی‌شاپ‌ها فضای خود را با تمرکز بر آرامش و دنج بودن طراحی می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، معماران اغلب ویژگی‌هایی مانند نور محیط، رنگ‌های خنثی، پالت رنگ‌های گرم، متریال‌های طبیعی و فضای سبز را انتخاب می‌کنند. در برخی از پروژه‌ها، معماران و طراحان داخلی از عناصر طراحی استفاده می‌کنند که مفهوم طراحی خاص آن‌ها را منعکس می‌کند از ارجاع به یک جنبش معماری یا میزانسن خاصی که سعی در انتقال آن دارند.

طراحی کافی شاپ

انتخاب مبلمان

هر کافی شاپ به میز و صندلی احتیاج دارد که علاوه بر در نظر گرفتن راحتی و ارگونومی باید در هنگام انتخاب سلیقه و نیاز مشتریان را نیز در نظر بگیرد. مگر اینکه مدل کسب و کار کافه از نظر ظرفیت و تجربه مشتری بسیار خاص باشد. فضا باید بتواند انواع مختلفی از مشتریان را به طور همزمان در خود جای دهد به طور مثال بازدیدکنندگانی که فقط برای لذت بردن از یک فنجان قهوه آمده‌اند، گروه‌های مطالعه، زوج ها، کارمندان و غیره.

هر نوع مشتری به مبلمان منحصر به فردی نیاز دارد. به عنوان مثال صندلی‌های ناهار خوری ساده برای مشتری‌های معمولی که می‌خواهند همیشه یه سری به کافی شاپ بزنند. صندلی راحت برای بیزینسمن‌ها که می‌خواهد روزنامه بخواند و از یک قهوه لذت ببرد. صندلی عسلی در کنار  پنجره برای کسانی که می‌خواهند منظره یا خیابان را تماشا کنند. صندلی‌های ناهار خوری و میزهای کوچک باید بیشترین مبلمان کافی‌شاپ را به خود اختصاص دهند، اما یک کاناپه و یک جفت صندلی در اطراف یک میز قهوه باعث می‌شود فضای کافه از یکنواختی خارج شود. چیدمان ترکیبی از صندلی و مبل که نشستن بر روی آن راحت باشد، مشتری‌ها را به ماندن در فضا برای مدت طولانی دعوت می‌کند.

طراحی کافی شاپ

نما

 همانطور که فضای داخلی در شکل دادن به تجربه کاربر تاثیرگذار است، نما نیز در تعیین جذابیت کافی شاپ و نحوه درک مشتریان از فضا بسیار مهم است. به هر حال، اولین برداشت‌ها بسیار تاثیرگذار است، به خصوص برای مشتریان جدیدی که اتفاقاً هنگام عبور از آنجا به کافه برخورد می‌کنند. نما و ورودی باید منعکس‌کننده فضای داخلی باشد و مفاهیمی از خوش‌آمدگویی، قابل دسترس بودن و راحت بودن را بیان کند. رویکرد دیگر داشتن یک نمای بسیار پر جنب و جوش و جذاب است که به عنوان نقطه کانونی برای جلب توجه عابران پیاده عمل می‌کند.

طراحی کافی شاپ