به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، جواد کبودرآهنگی، عضو هیئت انتخاب بخش های مسابقه تئاتر کودک و مسابقه نوجوان بیست و هفتمین جشنواره، از تأکید بر کیفیت در انتخاب آثار این دوره خبر داد و در این‌باره گفت: یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در گفتگوها نیز بر آن تأکید داشتیم، تمرکز بر کیفیت آثار بود و سعی کردیم که آثار انتخابی، هم از نظر قالب و هم محتوا در سطح بالایی باشند. البته مفادی که در فراخوان جشنواره ذکر شده بود نیز در روند انتخاب آثار مورد توجه قرار گرفت.

او از برگزاری مجدد جشنواره پس از یک سال ابراز خرسندی کرد و افزود: به نظرم تعطیلی یک ساله جشنواره، در کارها چندان محسوس نبود و می‌توان گفت که آثار با کیفیت و خوبی را شاهد بودیم؛ البته برخی از نمایش‌ها، به دلیل اینکه اجرای عموم نداشتند و اندکی شتاب‌زده اجرا شده بودند، برای هیئت داوران قابل قبول نبودند اما سایر آثار این‌گونه نبودند و به دلیل داشتن اجراهای عمومی از پختگی بهتری برخوردار بودند بنابراین کیفیت کارها در سطح بالاتری بود.

عضو هیئت انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره بیست و هفتم، تصریح کرد: فکر می‌کنم که در مجموع، بخش نوجوان قابل تأمل بود زیرا آثار بسیار ارزشمندی را در این قسمت شاهد بودیم؛ تا جایی که می‌توانستیم آثار بیشتری را، در این بخش انتخاب کنیم؛ اما به دلیل محدودیت‌ها ممکن نبود. البته بخش کودک نیز خوب بود اما با توجه به بخش نوجوان، می‌توان گفت که پتانسیل کمتری داشت.

کبودرآهنگی ادامه داد: برای من بسیار جالب بود که از همه استان‌های کشور نمایش دریافت کردیم. در واقع این امر نشان می‌دهد که گروه‌ها مسیر خود را در ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان به دست آورده و پیدا کرده‌اند، بنابراین می‌دانند که با چه مخاطب حساس و خاصی در ارتباط هستند.

او، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را عامل مهمی در رشد جامعه تخصصی نمایش خواند و اظهار کرد: بدیهی است که این رویداد، بر جامعه کودک و نوجوان تأثیرگذار است اما به نظرم، قبل از تأثیرگذاری برای مخاطب، این جشنواره نقش مهمی برای رشد جامعه تخصصی تئاتر بر عهده دارد.

این هنرمند تأکید کرد: در حقیقت به دلیل تخصصی بودن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، این رویداد برای خود گروه‌های نمایشی بسیار مهم است، زیرا در روند اجرا، امکان بررسی نقاط قوت و ضعف کار برای گروه‌ها فراهم می‌شود، بنابراین آن‌ها می‌توانند به مقایسه کار خود با دیگران بپردازند و جایگاه اثر خود و نحوه رشد کار را دریابند.

کبودرآهنگی ادامه داد: بدیهی است که کار برای مخاطبان کودک و نوجوان بسیار جذاب است، زیرا به نحوی این رویداد، زیرساخت مناسبی برای آشنایی نسل آینده هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه فراهم می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت که این جشنواره در بخش تربیتی و آموزشی نیز تأثیرات مثبت بسیاری را برای مخاطبان به دنبال دارد.

او در راستای بهبود جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیشنهاد داد: با توجه به اینکه برخی از آثار حاضر در این رویداد، در جشنواره‌های متعددی حضور دارند، امکان حضور گروه‌هایی که در هیچ رویدادی دیده نمی‌شوند، کمتر می‌شود بنابراین من پیشنهاد می‌کنم که حتماً در فراخوان سال آینده، از شرکت گروه‌هایی که در جشنواره‌های دیگر حضور داشته‌اند، جلوگیری کنیم تا امکان و فرصتی برای گروه‌هایی که در هیچ جشنواره‌ای حضور نداشته‌اند، فراهم شود.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.