گروه تئاتر هنرآنلاین: در ضیافت افطاری «ماهِ دوستی» به میزبانی بنیاد رودکی سفرا، رایزن‌های فرهنگی و نمایندگان کشورهای اسلامی مقیم تهران، محمود شالویی دستیار وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، اسحاق آل‌حبیب مدیر کل حوزه وزارتی وزارت امور خارجه و جمعی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه حضور داشتند.

در ابتدای این رویداد، شالویی دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی گفت: اگرچه این ماه زمان عبادت، اطاعت الهی و نزول وحی آسمانی است اما در کنار این همه مواهب، ماه دوستی و همدلی هرچه بیشتر است. همدلی و دوستی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که بر همزبانی، رجحان و برتری بیشتری از خود نشان می‌دهد.

شالویی در ادامه با اشاره به شعری از مولوی شاعر بلندپایه پارسی که می‌گوید: «ای بسا هندو و ترک همزبان، ای بسا دو ترک چون بیگانگان / پس زبان محرمی خود دیگر است، همدلی از همزبانی بهتر است.» گفت: شاید ما با یکدیگر همزبان نباشیم اما با هم در ایمان، اعتقاد به خدا و دین مبین اسلام همدل هستیم و در این ماه مبارک پیوند بیشتر و مهمتری را با یکدیگر می‌یابیم.

‌‌او در ادامه خطاب به سفرا و رایزنان فرهنگی حاضر در جلسه افزود: حضور شما را در خاک جمهوری اسلامی ایران مغتنم می‌شماریم و قدر می‌دانیم. امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی در طول اقامت‌تان باشیم و از فرصت حضور شما به منظور اجرای برنامه‌های مشترک بهره‌مند شویم، چرا که زمینه‌های فراوانی برای همکاری‌های ما و شما وجود دارد. برنامه‌های نمایشی و اجراهای موسیقی از زمره این همکاری‌ها هستند. حضور در هفته‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌هایی از این دست می‌تواند ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد تا در اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، سینمایی و نمایشگاه‌های متعدد دیگر با شما همکاری‌های عمیق داشته باشد. پروژه‌های مهم در سینما برای شخصیت‌های مشترک جهانی هم از زمره برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد. امیدوارم از هم‌اکنون برنامه‌های جدی را در دستور کار یکدیگر قرار دهیم. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دستگاه‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه پیشگام و آماده همکاری است. اطمینان دارم به اتفاق، همکاری‌های بیشتری در سطح جهانی صورت خواهد گرفت.

در ادامه، حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: رمضان در ادبیات دینی فرصتی است برای صفای دل، دوستی‌ها و همکاری‌ها. سخن از دوستی و همکاری است و من گمان می‌کنم دلیل‌تراشی برای دوستی و همکاری میان کشورهای اسلامی و دوست به عنوان برادرانی در یک حوزه جغرافیای اسلامی وجود ندارد و اگر غیر از این باشد و همکاری نباشد، نیاز به دلیل است.

او افزود: شما به خوبی می‌دانید سیاست‌های کلان خارجی کشور، تحت‌الشعاع تغییر دولت‌ها قرار نمی‌گیرد چراکه سیاست‌های اصلی پابرجاست اما دولت سیزدهم به صورت ویژه به همکاری با کشورهای همسایه و اسلامی تاکید دارد. به همین دلیل است که ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر همکاری و دوستی با کشورهای اسلامی به خصوص کشورهای همسایه تاکید داریم.

ایمانی‌پور با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در سوئد، این گونه اقدامات ضد اسلامی در ماه نزول قرآن را از سوی افراط گرایانی دانست که مسلمانان را آزرده خاطر کرده است.

وی روز قدس را میراث گرانبهای معمار کبیر انقلاب برشمرد و گفت: روز قدس، روز نمایش وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در حمایت از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین است. این روز بزرگ به نمادی عظیم و جهانی برای مبارزه با استکبارستیزی بدل شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه از وظایف اصلی ما در سازمان، پیگیری موافقت‌نامه‌های فرهنگی میان کشورهاست، اظهار کرد: ما آمادگی داریم تا با شما در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور در سطح منطقه‌ای و جهانی همکاری داشته باشیم. پس از 30 سال که از استقلال کشور ازبکستان می‌گذرد، در چند ماه اخیر موافقت‌نامه و یادداشت همکاری با این کشور دوست و برادر امضا کردیم. همچنین به زودی به منظور گفت‌وگوهای دینی به کشور دوست و برادرمان قزاقستان که یکی از بزرگترین مراکز گفت‌وگوهای دینی است، دعوت شده‌ایم. این موارد را از باب نمونه گفتم. ما با همه کشورهای دوست، همسایه، برادر و اسلامی آماده گفت‌وگو، همکاری و تبادلات در زمینه‌های مختلف فرهنگی- هنری هستیم.

اجرای گروه تواشیح «لیله القدر» به سرپرستی صالح دریایی‌فرد از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.