گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: راضیه سرحدی، مترجم رمان «من هم همین‌طور» نوشته آنا برنز که در انتشارات کتاب هرمز منتشر شده به هنرآنلاین گفت: این کتاب با محوریت حقوق زنان و فمینیسم نوشته شده و نویسنده به مسائلی پرداخته که صحبت کردن درباره آن عادی نیست و به‌نحوی تابوشکنی انجام داده است.

او با این توضیح که رمان داستان دختر جوانی است که در بحبوحه تنش‌های سیاسی حاکم بر منطقه محل سکونتش مورد آزار و اذیت یکی از افراد متنفذ قرار گرفته، افزود: در ادامه، به دنبال پا گرفتن شایعات و اعمال فشار بیشتر از سوی جامعه، این دختر جوان در فقدان یک مشاور منطقی و رابطه‌ای صمیمی با اطرافیان به‌ویژه با خانواده‌ خود با مشکلات بسیاری مواجه و در نهایت نیز مقاومتش شکسته می‌شود و به سوی سقوط پیش می‌رود. هر چند سرانجامی امیدوارکننده‌ پیش روی اوست.

سرحدی با بیان این که نخستین و مهم‌ترین نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر هنگام خواندن رمان «من هم همین‌طور» توجه خواننده را جلب می‌کند بی‌نام بودن شخصیت‌های اصلی داستان است، ادامه‌ داد: از راوی داستان که دختری هجده ‌ساله با اسامی مستعار است گرفته تا بقیه شخصیت‌ها تقریبا همگی نام ندارند. به بیانی دیگر، برنز عناصر فرهنگی را تا حد ممکن از داستان خود حذف کرده تا جایی که حتی اماکن عمومی درون داستان هم از این قاعده مستثنی نیستند و همین بی‌نام بودن و خارج شدن از بافت یک جغرافیای مشخص به‌نوعی باعث همذات‌پنداری بیشتر خواننده با شخصیت اصلی می‌شود.

او با این توضیح که داستان برنز نه‌تنها با جوامع گذشته که با دنیای معاصر نیز همخوانی دارد، اظهار داشت: این مساله گواه دیگری بر این نکته است که خشونت علیه زنان پدیده‌ای است جهانی و زمان و مکان نمی‌شناسد و این رمان هم دارای یک مضمون جهانی است. دنیای داستان برنز، سرشار از ستیزه‌جویی، تعصب، بدبینی، ترس، نفرت، تندروی، و نزاع چند صد ساله میان گروه‌های سیاسی درگیر در جامعه محل سکونتش است؛ جامعه‌ای که مرگ و کشتار جز لاینفک زندگی روزمره مردمش شده بود تا جایی که اگر حتی کسی به مرگ طبیعی هم می‌مرد باز جامعه آن را به سیاست ربط می‌داد. نویسنده تجرب تلخ قهرمان داستان را دست‌مایه‌ای برای آگاهی‌بخشی به مخاطبان به‌ویژه جوان خود قرار می‌دهد و با تمرکز بر روی کنش و واکنش‌های افراد و در لابه‌لای مونولوگ‌های درونی شخصیت این دختر جوان، به خواننده کمک می‌کند که شناخت عمیق‌تری نسبت به حفظ حریم خصوصی خود پیدا کند.

سرحدی با بیان این که رمان «من هم همین‌طور» جایزه ادبی بوکر ۲۰۱۸ را به دست آورده، تصریح‌ کرد: آنا برنز سال ۱۹۶۲ در بلفاست، ایرلند شمالی به دنیا آمده و از او تاکنون دو رمان «بی‌استخوان» و «ساختمان‌های کوچک» و یک داستان بلند منتشر شده است. «بی‌استخوان» برنده جایزه یادبود وینیفرد هالتبی (۲۰۰۱) شد و در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی ارنج (۲۰۰۲) هم قرار گرفت. «من هم همین‌طور» همچنین در بخش ادبیات سیاسی، جایزه ادبی جورج اورول (۲۰۱۹) را از آن خود کرد و در فهرست نامزدهای نهایی جایزه حلقه منتقدان کتاب ملی (۲۰۱۹) هم قرار گرفت. او نخستین نویسنده زن اهل ایرلند شمالی است که تا امروز موفق به کسب جایزه بوکر شده است. آنا برنز در انگلستان زندگی می‌کند.