به گزارش هنرآنلاین، این جشنواره با هدف فعال کردن استعدادها و انرژی‌های نهفته در هنرمندان در دوران کرونا، کمک به گسترش فرهنگ تئاتر، حمایت از متون نمایشی ارزشمند و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت معرفی و اجرای عمومی آثار برتر برگزار می‌شود.

مسعود دلخواه دبیر این دوره از جشنواره، استقبال خوب جوانان تهرانی و شهرستانی از اولین دوره را کم نظیر توصیف کرد و گفت: اولین جشنواره تئاتر شهرزاد تیرماه سال ۹۷ به ریاست شهرزاد جعفری با استقبال کم نظیر شرکت‌کنندگان و تماشاگران روبه‌رو شد و من به همراه نوید محمدزاده و نادر برهانی‌مرند مسئولیت نهایی داوری آثار را بر عهده داشتیم. کیفیت آثار و استقبال هنرمندان از این رویداد، مدیریت تئاتر شهرزاد را برآن داشت که این جشنواره تداوم پیدا کند. بنابراین دومین دوره جشنواره تئاتر شهرزاد با عنوان «تئاتر و هنر پرفورمنس» با دو بخش مهم برگزار می‌شود.

فرآیند شرکت در این جشنواره آسان است/نیازی به ارسال متن نیست

دلخواه فرآیند شرکت در این جشنواره را آسان توصیف کرد و گفت: در این دوره نیازی به فرستادن متن نیست، متقاضیان با مراجعه به سایت جشنواره و فرمی که آن‌جا موجود است، همراه با ارسال شش نسخه کپی از سی‌دی اجرای نمایش خود به دبیرخانه‌ی جشنواره می توانند در این رویداد شرکت کنند. در مرحله دوم بازبین‌ها (داوران مرحله اول) از بین آثار رسیده به جشنواره، مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین آثار را که شرایط جشنواره را رعایت کرده‌اند انتخاب می‌کنند و برای داوری به مرحله‌ی دوم می‌فرستند و داوری نهایی آن‌جا صورت می‌گیرد.

نمایش هایی که در جشنواره تئاتر شهرزاد شرکت می‌کنند نباید در تهران اجرای عمومی رفته باشند

دبیر دومین دوره جشنواره شهرزاد در رابطه با شرایط حضور آثار نیز گفت: نمایش هایی که در جشنواره تئاتر شهرزاد شرکت می‌کنند نباید در تهران اجرای عمومی داشته باشند، یعنی نمایش‌هایی که طی سال‌های گذشته یا هم‌زمان با جشنواره، در تهران اجرای عمومی داشته‌اند، نمی‌توانند در این جشنواره شرکت بکنند. از این نظر می‌توان گفت آثار برای تماشاگران تهران تازه و جدیدند، ولی اگر در جشنواره‌ای شرکت کرده‌اند و یک یا دو شب اجرای جشنواره‌ای داشتند و اجرای عمومی نرفته‌اند، ایرادی ندارد و شرایط لازم را برای شرکت در جشنواره تئاتر شهرزاد دارند. در عین حال هنرمندان شهرستانی اگر حتا در شهرستان خود اجرای عمومی داشته‌اند، مانعی برای حضورشان در جشنواره تئاتر شهرزاد نیست.

کارگاه‌های تئاتری با حضور هنرمندان شاخص

این مدرس تئاتر در توضیح برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز گفت: در این جشنواره کارگاه‌های تئاتری در پنج حوزه بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش‌نامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی تئاتر، با حضور هنرمندان شاخص و حرفه‌ای برگزار می‌شود. در کنار ورک‌شاپ‌های حرفه‌ای تئاتر، میزگردی در رابطه با "تفاوت ماهوی و شکلی بین تئاتر و هنر پرفورمنس" نیز خواهیم داشت که به صورت تئوریک و نظری به بررسی تفاوت‌های تئاتر متن‌محور و هنر پرفورمنس و خط مرز بین این دو می‌پردازیم. این میزگرد با حضور هنرمندان و افراد برجسته تئاتر ایران خواهد بود.

هزینه‌های اسکان و پذیرایی هنرمندان شهرستان‌ها بر عهده‌ی جشنواره خواهد بود

این هنرمند در ادامه از امکان اسکان برای هنرمندان استانها با توجه به امکان پذیرفته شدن آثاری از شهرستان ها سخن گفت و افزود: هزینه‌های اسکان و پذیرایی هنرمندان شهرستان‌ها بر عهده‌ی جشنواره خواهد بود و جای نگرانی از نظر اسکان گروه‌های تئاتری شهرستانی نداریم و هدف از برپایی این دوره از جشنواره تئاتر شهرزاد، حضور بیش‌ترین گروه‌های تئاتری با بیش‌ترین تنوع مد نظر است.

جشنواره تئاتر شهرزاد به تنوع شیوه اجرایی اهمیت می‌دهد

چون اساساً این اولین‌بار است که درباره‌ی دو موضوع مهم تئاتر و هنر پرفورمنس جشنواره برگزاری می‌شود! در این جشنواره همه‌ی این موضوعات می‌تواند مورد توجه هنرمندان قرار بگیرد، بخصوص در بخش پرفورمنس، گرچه بخش اصلی جشنواره، همان تئاتر و نمایش‌های متن‌محور است، ولی بخش دوم جشنواره بررسی و تعریف تازه‌ای از هنر پرفورمنس خواهد بود که در عمل بررسی می‌کنیم. بنابراین جشنواره تئاتر شهرزاد به تنوع شیوه اجرایی بسیار اهمیت می‌دهد، چراکه هر پرفورمنس می‌تواند شیوه‌ی اجرایی خودش را داشته باشد و در این مورد هنرمند آزاد است تا هر شیوه‌ای را که بهتر با آن ایده‌هایش را مطرح می‌کند، به کار بگیرد.

هدف از برگزاری این جشنواره فرصتی برای بروز استعدادها پس از شرایط کرونایی است

وی هدف از برگزاری این جشنواره را فرصتی برای بروز استعدادها پس از شرایط کرونایی عنوان کرد و گفت: مسلماً در طول دو سال گذشته بسیاری از هنرمندان به خاطر شرایط کرونایی از کار تئاتر محروم شدند، بدون این‌که خودشان بخواهند! این‌جا انرژی‌هایی جمع شده و حالا چنین جشنواره‌ای می‌تواند فرصتی باشد برای ابراز خلاقانه‌ی این انرژی‌ها، هم در سطح حرفه‌ای و هم سطح آماتور. هدف جشنواره گسترش فرهنگ تئاتر و ایجاد فرصت برای حرفه‌ای‌های تئاتر است که شاید کم‌تر فرصت اجرا برای‌شان باشد، به ویژه جوانان حرفه‌ای، تا بتوانند برای خلاقیت تئاتری‌شان فرصت داده بشود و هم معرفی چهره‌های جدید تئاتری.

نباید در تئاتر منتظر بخش دولتی ماند

وی برگزاری جشنواره‌ای در سطح ملی و در این اندازه توسط بخش خصوصی را واجد پیامی واضح عنوان کرد و گفت: ما نباید در تئاتر فقط منتظر بخش دولتی باشیم که سیاست‌های تئاتری را تعیین بکنند و جشنواره‌ها محدود به جشنواره‌های دولتی بشود. به نظر من نهادهای فرهنگی و هنری دولتی باید از چنین حرکت‌های فرهنگی استقبال بکنند و حتا چنین فعالیت‌هایی، از جهات مختلف باید حمایت بشوند، چون این نهادهای مستقل بخشی از بار فرهنگی را به دوش می‌کشند.

امیدواریم جشنواره شهرزاد، معرف ایده‌های جدید تئاتری باشد

مسعود دلخواه در پایان مهلت دریافت آثار را پایان اردی‌بهشت‌ماه اعلام کرد و گفت:در این جشنواره هر کارگردان فقط در یک بخش می‌تواند شرکت کند، یعنی باید تکلیف خودش را مشخص کند که تئاتر به معنای متداولش کار کند یا یک پرفورمنس، البته معنای این حرف آن نیست که پرفورمنس متن ندارد اما محوریتش با متن نیست. این تفاوت را خود کارگردان می‌تواند تشخیص بدهد که اثرش را برای چه بخشی بفرستد. بازبینی و داوری‌های مرحله‌ی اول در خردادماه انجام می‌شود و تا ۲۰ خرداد نتایج نهایی آثار برای اجرا در پردیس تئاتر شهرزاد اعلام خواهد شد. همچنین افرادی که از نمایش‌نامه‌ی دیگران یا ترجمه‌های موجود استفاده می‌کنند باید مجوز نویسنده یا مترجم را ضمیمه‌ی اثرشان بکنند تا مالکیت اثر دچار خدشه نشود. امیدواریم این دوره هم مانند دوره‌ی اول جشنواره تئاتر شهرزاد با استقبال و موفقیت در خور روبه‌رو بشود و قدمی که جشنواره در سطح ملی برمی‌دارد، در معرفی ایده‌های جدید تئاتری و گسترش و تعالی فرهنگ تئاتر در کشورمان تاثیرگذار باشد.