گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی «جایزه محمد سیاه‌قلم» در گالری طراحان آزاد برپاست. رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این جایزه گفت: در یکی دو سال اخیر با دیدن آثار هنرمندانی که برای گرفتن وقت نمایشگاه به گالری مراجعه می‌کردند، با گرایشی مواجه شدم که به نقاشی ایرانی وابستگی داشت و در عین حال می‌کوشید تغییراتی در آن ایجاد کند. هنرمندانی از شهرها و کشورهای مختلف آثاری را برای ما ارسال می‌کردند که همه آنها یک نکته مشترک داشت و آن دلبستگی به نقاشی ایرانی بود.

شرف‌جهان افزود: چندی پیش یک نمایشگاه گروهی از این آثار برگزار کردیم و بعد فکر کردیم این پتانسیل می‌تواند به عنوان یک گرایش در هنر معاصر ایران بررسی شود. بنابراین تصمیم گرفتیم جشنواره کوچکی برگزار کنیم و با حمایت شرکت لکسا جایزه‌ای تعیین شد تا در یک مقیاس کوچک و در حد توان خود این جریان را حمایت و معرفی کنیم.

او درباره دلیل انتخاب نام محمد سیاه‌قلم برای این جایزه گفت: سیاه‌قلم یک نقطه اوج در نگارگری و نقاشی ایرانی است. او در دوره خودش هنرمندی پیشرو بود و جدا از جریان غالب و رسمی زمان خود حرکت می‌کرد. گذاشتن نام او روی این جایزه هم نوعی قدردانی از این هنرمند است هم می‌تواند تأکیدی بر این گرایش در دوره ما باشد.

شرف جهان افزود: هنرمندانی که در این رویداد شرکت کردند اغلب جوان هستند و با دیدگاه نو، نقاشی ایرانی را ادامه می‌دهند. برای ما جالب بود که این گرایش بیشتر در جوان‌ها دیده می‌شود.

او با اشاره به ویژگی‌های این آثار گفت: در نقاشی ایرانی مؤلفه‌هایی داریم که اکثر هنرمندان این مجموعه با شناخت و اتکا به آن مؤلفه‌ها حرکت کردند، اما چیز‌هایی را در آن تغییر دادند. به عنوان مثال عده‌ای با آبرنگ و گواش روی مقوا کار کردند که شناخته شده‌ترین ابزار برای نگارگری است اما آثار چاپ سیلک، کار دیجیتال کامپیوتری، پازل و... نیز در این مجموعه دیده می‌شود. تأکید ما روی مدیا نبود و همچنین آن نوع نگارگری که در نظر عموم مردم شناخته شده است مورد توجه ما نبود، بلکه تأکید بر روح نقاشی ایرانی بوده و ساختار‌ها برایمان اهمیت داشت.

مدیر گالری طراحان آزاد درباره دلیل گرایش هنرمندان جوان به نقاشی ایرانی گفت: زمانی که مدرنیسم وارد ایران و سایر کشور‌های منطقه شد یک سیر طبیعی را طی نکرد بلکه چیزی بود که از بیرون وارد فرهنگ ما شد. از ابتدا ذهن هنرمندان مشغول شد که چطور می‌توانند سابقه و تاریخ خود را با دستاورد‌های مدرن پیوند دهند و تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت. از دهه ۵۰ هنرمندان سقاخانه نخستین گام‌ها را برداشتند و بعد از انقلاب هم تا سال‌ها بحث غالب هنرمندان پیوند سنت و مدرنیسم بود. همچنان این مسائل ادامه دارد و شیوه‌های مختلف آزموده شده که بسیاری از آن‌ها جواب نداده است. در عین حال در این مدت روابط کشور‌ها و فرهنگ‌ها بیشتر شده و در همه کشور‌ها با جدیت تلاش می‌شود که پیوند خود را با تاریخ و فرهنگشان حفظ کنند. این گرایش بین هنرمندان جوان پاسخی به همین مسأله است.

شرف جهان ادامه داد: در هنرمندان کشور‌های دیگری مانند هند، پاکستان و ترکیه نیز این گرایش دیده می‌شود و ما سعی کردیم نمونه‌هایی از این آثار خارجی را جمع‌آوری کرده و نمایش دهیم. با پایان یافتن نمایشگاه فعلی یک نمایشگاه دیگر خواهیم داشت که در آن آثار هنرمندان مدعو ایرانی و خارجی نمایش داده می‌شود تا نشان دهند که این گرایش در کشور‌های دیگر به چه شکل دنبال می‌شود و چه فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شده است.

شرف جهان افزود: جمعه ۲۶ فروردین ساعت ۵ تا ۷ یک پنل گفت و گو با موضوع نگارگری معاصر در گالری برگزار می‌شود و آریاسپ دادبه، عباس شهسوار، رضا لواسانی و کیانوش معتقدی در این زمینه به بیان نظرات خود می‌پردازند.

لادن اورنگی، گوهر احمدی، حسن احمدی، مریم اسکندری، سحر باصری، مریم بنی اسدی، آیلین پرندوش، راضیه پورسالاری، الهام پور خانی، احمد پرمو، مهدیه توسلی، مجتبی تویسرکانی، احمدرضا ثقفی، حنانه جالو، شیلا جلیل پیران، ندا جبارزاده، پرستو حدادی، شیرین داوودیان، لیلا دلفان، آناهیتا داراب بیگی، مریم دانش، الهه ذکایی، آذین ذوالفقاری، حسین رجبی، فاطمه رضایی، بهناز رضایی، اوژن زرگرباشی، نازی عظیمی، سارا عطار، کیمیا فداییان، نرگس فداکار، پریا فرخی، هما فخرالدین، دلارام فغانی، حمید قدسی، سهیلاقربانی، رویا کازرونی، سوگل کاشانی، علی گلستانه، مهران لطفعلی، سایه منشأدیان، سعید مومیوند، نیلوفر محمدی فر، مینا مشجری، حبیب مرادی، طیبه نداف، پویا نعمتی و شیدا هروی پذیرفته شدگان نهایی فراخوان محمد سیاه قلم هستند که آثار آن‌ها توسط ‎فرح اصولی، رضا درخشانی، رزیتا شرف جهان، فرهاد فزونی و عباس شهسوار داوری شد.

نمایشگاه جایزه محمد سیاه‌قلم تا ۳۱ فروردین در گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولی عصر(عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک ۵ برپاست.