به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سپیده یاقوتی دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درباره انتخاب رنگ سال توسط کارگروه مد و لباس و ضرورت این انتخاب گفت: هویت‌بخشی به فعالیت‌های جشنواره مد و لباس فجر از ضرورت‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی است که به‌عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه مدو لباس هم مطرح‌شده است. انتخاب بهترین ترکیب رنگ یا به‌طورکلی رنگ، یکی از اصلی‌ترین موضوعات طراحی لباس و پارچه است و می‌تواند بازتابی از فرهنگی باشد که در آن زندگی می‌کنیم.

او افزود: هرسال در دنیا با شروع سال نو، رنگ سال توسط برندها و شرکت‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اعلام می‌شود و اگرچه اساس انتخاب رنگ سال هر برند با دیگری متفاوت است اما اغلب انتخاب این رنگ با الهام از گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی با روندی علمی و بر پایه تحقیق و پژوهش تخصصی صورت می‌گیرد و قواعد و شرایط خاصی دارد. با توجه به ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر فرهنگ ایرانی اسلامی احتمال استقبال نکردن از برخی رنگ‌های اعلام شده بر اساس ترندهای فرهنگ جهانی وجود دارد.

یاقوتی تأکید کرد: مد لباس جریانی است که در جشنواره شکل می‌گیرد. معرفی رنگ برای جشنواره می‌تواند به انسجام‌بخشی طرح‌ها کمک و نیاز به مدگرایی به همراه حفظ ارزش‌های فرهنگی را برآورده کند و درنهایت منجر به جریان سازی مد شود. البته این برنامه یک‌بار دیگر در جشنواره هفتم اما دیرهنگام و در روزهای برگزاری اعلام‌شده بود و نیاز بود که به شکل جدی‌تری موردتوجه قرار گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که انتخاب رنگ بر اساس چه روندی بوده است، تأکید کرد: فلسفه انتخاب رنگ سال، فرایندی کاملاً علمی و تخصصی بر پایه پژوهش است. باید پژوهش را در مسیر کاربردی شدن هدایت کرد. با توجه به این‌که جشنواره مد و لباس فجر رویکردی حمایتی دارد، ضرورت دارد بخشی از فعالیت‌های آن صرف به ثمر رسیدن مراحل تخصصی مدسازی شود. برای تحقق این منظور از ابتدای فعالیت دبیرخانه جشنواره یازدهم، طی فراخوانی از تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، اتحادیه‌ها و اصناف و سایر نهادهای مرتبط درخواست کردیم که افراد واجد صلاحیت را با ارسال رزومه علمی و اجرایی معرفی کنند.

یاقوتی گفت: درنهایت، اتاق فکر فعال و کمیته‌های راهبردی متشکل از افراد متخصص و دانشگاهی و نمایندگان حوزه صنعت به برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی و عملی جشنواره پرداخت و این روند تا انتشار محتوای کامل جشنواره با حساسیت ویژه ادامه خواهد داشت. با توجه به اهمیت و حساسیت ویژه موضوع و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مسئله، سعی کردیم معیارهای علمی در انتخاب رنگ سال را رعایت کنیم. انتخاب رنگ سال برای یازدهمین جشنواره فجر نمادی از تغییراتی است که در جشنواره پیش رو ایجاد خواهد شد.

 دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: انتخاب رنگ ابزاری برای تمرین نگاه‌های مختلف به یک پدیده به‌عنوان منبع ایده طراحی است. به علت توجه ویژه عوامل و برگزارکنندگان این دوره از جشنواره به زیرساخت‌های پژوهشی و علمی، برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد یک جایگزین مناسب با استانداردهای جهانی از این جشنواره آغازشده و نیاز است که در جشنواره‌های آینده هم به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد. سعی کرده‌ایم برنامه‌های جشنواره را دور از شتاب‌زدگی و سلیقه محوری پیش ببریم. هنر طراحی مد باید به روز باشد.

یاقوتی در خاتمه تصریح کرد: اگر بخواهیم از مد ایرانی سخن بگوییم این مد باید بر بنیان‌های فکری و اعتقادی هویت ایرانی تکیه کند. ازآنجایی‌که تعداد زیادی از طرح‌های راه‌یافته به جشنواره شخصی هستند و بیشتر طراحان این آثار توان هدایت اثر خود در مسیر تولید و عرضه به بازار مصرف را ندارند، می‌توان از طریق دسته‌بندی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت ارتقای سطح کیفی جشنواره، به آن‌ها درحرکت به سمت فعالیت حرفه‌ای کمک کرد.

طی روزهای اخیر، یکی از طیف‌های رنگ سبز با عنوان سبز ایرانی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به‌عنوان رنگ سال معرفی‌شده است. همچنین فراخوان یازدهمین جشنواره مدولباس فجر در اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود و بخش نمایشگاهی در نیمه دوم تیرماه برپا خواهد شد.