گروه معماری هنرآنلاین: مجموعه عظیمی که شش ماه میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی بود با ۲۳ میلیون بازدید به کار خود پایان داد و با کاربری جدید شروع به کار خواهد کرد. این ناحیه با اتمام نمایشگاه جهانی به یک مجموعه مسکونی و تجاری به نام «منطقه ۲۰۲۰» تبدیل می‌شود و عنوان اولین «شهر ۱۵ دقیقه‌ای» امارات را یدک می‌کشد.

بخش بزرگی از زیرساخت‌های منطقه ۲۰۲۰ بر سلامت و رفاه متمرکز است و هدف آن ترویج سبک زندگی فعال و متعادل است. طیف وسیعی از گزینه‌های حمل و نقل عمومی در این منطقه وجود دارد که ساکنین به جای استفاده از خودرو می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند مانند مسیر اختصاصی برای وسایل نقلیه خودرا‌ن، مسیر دوچرخه‌سواری ۱۰کیلومتری، یک مسیر دویدن به طول پنج کیلومتر و پیاده‌روهای به هم پیوسته و عریض. در واقع این منطقه بخش بزرگی از طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دبی را تشکیل می‌دهد.

این منطقه ۴.۳۸ کیلومتر مربعی برای میزبانی از ۱۴۵هزار ساکن، کارگر با مشاغل نوپا و همچنین شرکت‌های چندملیتی تغییر کاربری خواهد داد. بیش از ۶۰۰ استارت‌آپ، کسب و کارهای کوچک از سراسر جهان برای تبدیل شدن به اولین مستاجران این منطقه که در اکتبر افتتاح می‌شود، رقابت می‌کنند. استارت‌آپ‌ها از میان ۶۲۸ کسب‌وکار انتخاب می‌شوند که پس از دریافت بیش از ۳هزار ثبت نام از ۱۲۹ کشور، در فهرست نهایی قرار گرفته‌اند.

پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن است که متخصصان جوان شرکت‌های دانش‌بنیان و افرادی که میل به زندگی شهری بدون شلوغی و آشفتگی دارند احتمالا به دنبال اجاره ملک در این منطقه خواهند بود.

بخش‌های باقیمانده در سایت اکسپو

بعد از به پایان رسیدن اکسپو دبی در ۳۱ مارس، کار روی تبدیل این سایت ۸ میلیارد دلاری به یک مجموعه مسکونی و تجاری آغاز خواهد شد. بر اساس تخمین‌ها، زمانی که عملیات تغییر شکل منطقه ۲۰۲۰ در ماه آوریل آغاز شود، حدود ۸۰ درصد از ساختار فعلی آن به نوعی حفظ خواهد شد.

سه ساختمان از پنج ساختمان بلند اطراف الوصل پلازا طی سه ماه به فضاهای اداری تبدیل خواهند شد و سپس کار روی مناطق موضوعی آغاز می‌شود و به دنبال آن برطبق پیش‌بینی‌ها، واحدهای مسکونی تا پایان سال آماده خواهد شد. جاذبه‌های اصلی سایت مانند آبشار و باغ در آسمان در طول بازسازی ۹ماهه برای بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

پیش از این کشورهای مختلفی متعهد شده‌اند پروژه‌هایی را در این منطقه راه‌اندازی کنند. بریتانیا قرار است مرکز نوآوری هیدروژنی بسازد و ایتالیا نیز یک پروژه میراث «رنسانس» را در این مکان اجرا خواهد کرد تا آثار باستانی و آثار هنری به دست آمده از مناطق جنگی را حفظ کند.

دوبی با استفاده از ۸۰ درصد از زیرساخت‌های نمایشگاه برای آینده، نمونه‌ای بی‌سابقه برای نمایشگاه‌های جهانی آینده است. در حال حاضر دهکده اکسپو، واقع در نزدیکی محل نمایشگاه جهانی، دارای ۲هزار و ۲۷۳ آپارتمان در پانزده برج که حدود ۳هزار و ۵۰۰ نفر در آن ساکن هستند.