گروه معماری هنرآنلاین: مجله گلوبال فایننس(Global Finance) رتبه‌بندی بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۲ را به تازگی منتشر کرده است. این مجله با تمرکز بر هشت پارامتر مختلف که کیفیت زندگی افراد ساکن در مناطق شهری مانند اقتصاد، تحقیق و توسعه، تعامل فرهنگی، فناوری، محیط زیست، دسترسی به امکانات، زیست‌پذیری وجمعیت را محاسبه و مقایسه کرده است. نسخه امسال نیز مرگ و میر ناشی بیماری کووید-۱۹ در هر هزار نفر را برای هر کشور نیز در نظر گرفته شده است.

این رتبه‌بندی منعکس کننده واقعیت جدیدی است که ما در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم. شش عامل اول (قدرت اقتصادی، تحقیق و توسعه، تعامل فرهنگی، زیست‌پذیری، محیط زیست و دسترسی به امکانات) از شاخص‌های قدرت شهر جهانی هستند. این مطالعه تعداد بی‌شماری از نمرات را ارائه می‌کند و جنبه‌های مختلف زندگی شهری از جمله عوامل فرهنگی، فناوری، محیطی و اقتصادی را به عنوان کمیت در نظر می‌گیرد. این رتبه‌بندی علاوه بر این داده‌ها، از آمار رشد جمعیت سایت Macrotrends، و ترکیبی از آمار نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در دانشگاه جانز هاپکینز و سایت Statista  استفاده کرده است. در واقع این فهرست به دنبال یک چشم انداز کامل است و معیارهای سنتی را با عوامل جدید کنار هم قرار داده است.

تغییر روش رتبه‌بندی از سال ۲۰۲۰

تأثیر کووید-۱۹ بر جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ مانند سال ۲۰۲۰ نیست که برای اولین بار این همه‌گیری شروع شد. در حال حاضر کرونا در گونه انسان مانند ویروس آنفولانزا پس از همه‌گیری در سال ۱۹۱۸ بومی شده است. براساس این واقعیت در رتبه‌بندی تاثیر کرونا از سه به دو کاهش یافته است. سرانه تولید ناخالص داخلی نیز به عنوان عاملی در رتبه‌بندی حذف شده، چون قبلاً در امتیاز اقتصادی گنجانده شده است. آخرین تغییر، درج نرخ رشد جمعیت به عنوان یک عامل در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که این بیماری باعث کاهش رشد جمعیت در سراسر جهان شد، مشخص شد که افزایش جمعیت نشانه زندگی سالم شهری است.

چهار شهر از ده شهر زیر در آسیا واقع شده‌اند در حالی که سه شهر در قاره اروپاقرار دارند.

اما ده شهر برتر جهان به ترتیب رتبه‌بندی عبارتند از:

۱- لندن، انگلستان

لندن با کسب نمرات بالا در همه مولفه‌ها به جز کووید-۱۹ در صدر فهرست است. بریتانیا با افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان از ابتدای همه‌گیری تا ژانویه ۲۰۲۲ روبرو بوده است. اما شهر لندن به دلیل کسب نمرات بالا در فرهنگ، قابلیت دسترسی به امکانات و رشد شگفت‌انگیز جمعیت این مقام را به خود اختصاص داده است.

لندن - انگلستان

۲-توکیو، ژاپن

این شهر در رتبه دوم، شهرهای برتر جهان سال ۲۰۲۲ برای زندگی قرار دارد. توکیو علاوه بر کسب امتیاز بسیار بالا در مبارزه با کووید-۱۹، در دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی، تحقیق و توسعه در بخش‌های مختلف فناوری نمره بالایی دریافت کرده است. اما در یک زمینه کلیدی ضعف دارد: رشد جمعیت. توکیو یکی از معدود شهرهایی است که در بین این شهرها در سال گذشته کاهش جمعیت داشته است.

توکیو - ژاپن

۳- شانگهای، چین

با استفاده از معیارهای سنتی، شانگهای در بین این تقسیم‌بندی قرار نمی‌گرفت زیرا امتیازات بالایی در زمینه قدرت اقتصادی، اهمیت فرهنگی و ایمنی محیط‌زیست کسب نمی‌کرد. آمار مرگ و میر فوق‌العاده پایین کرونا به دلیل سیاست صفر کووید در چین و افزایش رشد جمعیت، این کشور را از سایر کشورها متمایز کرده است.

شانگهای - چین

۴- سنگاپور، جمهوری سنگاپور

سسنگاپور نقاط قوت مشابهی با دیگر شهرهای آسیایی در ده شهر برتر امسال دارد. از نظر قدرت اقتصادی، اهمیت فرهنگی و ایمنی محیط امتیاز متوسطی کسب کرده و سرانه مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را نیز با موفقیت محدود کرده است.

سنگاپور

۵- ملبورن، استرالیا

ملبورن رتبه پنجم خود را از رده بندی سال ۲۰۲۰ برای کسب امتیاز بالا در زمینه محیط زیست دریافت کرده است. این شهر نه تنها دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای پیگیری انتشار کربن صفر در دستور کار دارد، بلکه گروه‌های مختلفی در این شهر مسیرهای قضایی را برای استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی دنبال می‌کنند. ملبورن نیز علیرغم همه‌گیری، رشد جمعیت قابل توجهی را تجربه کرده است.

ملبورن

۶-سیدنی، استرالیا

بلافاصله بعد از شهر ملبورن، بندر سیدنی در رتبه شش قرار دارد. نکته جالب توجه این است که این دو هر داری نقاط قوت مشترکی هستند از جمله ایمنی محیط‌زیست و رشد اقتصادی. همچنین قرنطینه‌های دولت استرالیا موفق شد سرانه مرگ و میر ناشی از کرونا در این شهر محدود و کاهش یابد.

سیدنی

۷- پاریس، فرانسه

پاریس اخیرا آسیب های زیادی از  نرخ مرگ و میر همه‌گیری که بالاتر از میانگین جهانی بوده، گذرانده است. همچنین رشد جمعیت پاریس در این سال به حداقل رسیده است. با این حال، این شهر در معیارهای سنتی مانند اهمیت فرهنگی و زیست پذیری برتری دارد.

پاریس

۸- پکن، چین

صعود پکن به ده شهر برتر برای زندگی با توجه به این که در سال ۲۰۲۰ در رده ۲۲ قرار گرفت، غافلگیرکننده است. این شهر از نظر زیست‌پذیری و سطوح بالای آلودگی در ایمنی محیط، امتیاز ضعیفی دارد. رتبه پکن از نرخ پایین مرگ و میر ناشی از کرونا و رشد دو درصدی جمعیت این شهر نسبت به سال گذشته سود برده است. اگرچه این شهر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان در حال رشد و تکامل است.

پکن

۹- نیویورک، ایالات متحده آمریکا

شهر نیویورک به دلیل اقتصاد قوی، توجه ویژه به فرهنگ و تحقیق و توسعه، تنها شهر آمریکا در رتبه‌بندی امسال است. این شهر از رتبه چهارم در سال ۲۰۲۰ به رتبه نهم در سال سقوط کرده است. عوامل آن نیز نرخ بسیار بالای مرگ و میر ناشی از همه‌گیری و هزینه های سرسام آور زندگی در این شهر است.

نیویورک

۱۰-آمستردام، هلند

آمستردام از رتبه چهاردهم در فهرست سال ۲۰۲۰ به رتبه ده صعود کرده و امتیازات بالاتری نسبت به سایر شهرهای اروپایی مانند وین، برلین و کپنهاگ به دست آورده که عامل آن کسب امتیازات زیست‌پذیری و دسترسی به امکانات است. البته زندگی در آمستردام در مقایسه با رقبای اروپایی خود هزینه کمتری دارد و انواع روش‌های حمل و نقل در این شهر موجود است.

آمستردام