گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ‌مانی مهرزاد با عنوان «باغ بی‌اکنون» در گالری نگر برگزار شد. مهرزاد در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: مجموعه باغ بی‌اکنون از سال ۱۳۸۰ شکل گرفت و تا به امروز در زمان‌هایی خاص و در کنار سایر کار‌هایم به آن پرداخته‌ام. در این نمایشگاه گزیده‌ای از کار‌های سال ۸۰ تا به امروز در معرض نمایش گذاشته شد که شامل ۳۸ تابلوی نقاشی است که با رنگ‌های صنعتی چون رنگ ساختمانی و رنگ اتومبیل و حلال‌هایی نظیر بنزین و تینر بر روی مقوای ضخیم کار شده‌اند.

او با اشاره به ایده این مجموعه گفت: این آثار بیشتر از اینکه با ‌ایده پردازی شکل بگیرند، به صورت خودجوش و با تأثیر‌پذیری از مناظر جاده‌های بین شهری در شب، بیابان‌های اطراف کرمان و زاهدان، آسمان زیبای شهر کرمان که چهار سال در آن زندگی کرده‌ام و هنر شرق دور و به ویژه هایکو‌های ژاپنی به وجود آمده‌اند.

مهرزاد درباره رویکرد خود به منظره گفت: موضوع من در این کار‌ها «نور» است. نوری که برای من نور فیزیکی نیست بلکه نوری ست از جایی دیگر که نمی‌دانم کجاست یا شاید بهتر باشد بگویم که نوری است از نا کجا که وقتی غرق کار می‌شوم و به مرور گفتگو‌های ذهنی‌ام خاموش می‌شوند، زمان و مکان به فراموشی سپرده می‌شوند و پس از آن و در جریان شکل‌گیری کار‌هایم شادی شگرفی را تجربه می‌کنم که در کار‌هایم ظهور پیدا می‌کنند و من تنها شاهدی بر این جاری شدن هستم.

مهرزاد ادامه داد: در این کار‌ها هرگز از پیش چیزی را برنامه‌ریزی نمی‌کنم و هیچ چیزی را هم در نظر ندارم، تنها با صفحه سفید کاغذ رو به رو می‌شوم، رنگ‌هایم را می‌سازم و قلمو را آغشته به رنگ‌ها می‌کنم و پس از اندک زمانی، جاری شدن خود به خود روی می‌دهد و من غرق در لذت به تماشای آن می‌نشینم.

این هنرمند افزود: تنها چیزی که به هنگام نقاشی کشیدن در وجودم است در ابتدای کار، غمی شیرین و یا شاید احساسی نوستالژیک است که به مرور و با ادامه روند کار ناگهان ناپدید می‌شود، همان طور که زمان ناپدید می‌شود و سپس بی‌ذهنی اتفاق می‌افتد و بعد از آن شادی شگفتی که نمی‌توانم وصفش کنم. موقع نقاشی کشیدن فکر نمی‌کنم و هیچ چیزی را هم از پیش در نظر ندارم و تنها خود را به جریان می‌سپارم و این جاری شدن را به تماشا می‌نشینم. در واقع همچون «نی» که در آن دمیده می‌شود و خود نی به تنهایی نقشی ندارد. برای من در این نوع از کار، نه سوژه‌ای وجود دارد و نه قصدی برای انجام کاری مثل ساده‌سازی. هر آنچه روی می‌دهد سفری اکتشافی و شگفت‌انگیز است، دنیایی است که من نیز برای نخستین بار با آن مواجه می‌شوم.

او درباره پالت رنگی خود گفت: رنگ‌ها نیز به صورت فی البداهه و در جریان کار با هم ترکیب می‌شوند، من از سه رنگ اصلی به علاوه رنگ سیاه استفاده می‌کنم و رنگ‌ها نیز بسته به دریافتی که از آن لحظه دارم ترکیب می‌شوند.