گروه تجسمی هنرآنلاین: احسان چراغی ایرانشاهی، برگزیده رشته کارتون و کاریکاتور چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در گفتگو با هنرآنلاین درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: من متولد سال ۶۱ در شهرستان نهاوند هستم و از سال ۸۲ در زمینه کارتون و کاریکاتور فعالیت می‌کنم. من اولین کسی بودم که در نهاوند به این رشته پرداختم و متأسفانه همچنان تنها کارتونیست این شهرستان هستم.

او درباره نحوه علاقمند شدن به کارتون گفت: اولین بار سال ۸۱ نمایشگاه آثار جواد پویان را در شهر قم دیدم و آثار‌ایشان باعث شد به این کار بسیار علاقه‌مند شوم و شروع به اتود زدن کنم. مدتی در کلاس حجت صفامنش به فراگیری طراحی و نقاشی پرداختم زیرا دانستن طراحی لازمه کاریکاتور است. پس از آن سال ۸۶ نیز مدت کوتاهی زیر نظر بهمن عبدی کار کردم.

چراغی ادامه داد: چند سالی تصویرسازی کتاب‌های تاریخی کودکان را برای انتشارات قم انجام می‌دادم و همچنین برای مجلات و روزنامه‌هایی مانند همشهری، جام جم، طنز و کاریکاتور و... کارتون کشیدم. از سال ۸۸ تا امروز با مجله طنز و کاریکاتور همکاری می‌کنم و با روزنامه همشهری نیز تا اسفند ۹۹ همکاری داشتم اما از ابتدای سال ۱۴۰۰ بخش کارتون این روزنامه حذف شد. یکی از مشکلات هنرمندان این رشته همین است که در نشریات و سایت‌ها به دلیل تعدیل نیرو و کمبود بودجه، اولین چیزی که حذف می‌شود کارتون است.

او درباره اثری که در جشنواره فجر ارایه کرده بود گفت: این اثر درباره کودکان کار است که معضل بزرگی در اجتماع ماست. موضوع کارم این است که بچه‌ها به سطل زباله مثل شهر فرنگ نگاه می‌کنند. آن‌ها به زباله‌ها با ذوق و شوق نگاه می‌کنند زیرا این‌ها برایشان حیاتی است و رزق و روزی کودکان در همین زباله‌ها است.

چراغی درباره شیوه کار خود گفت: بیشتر با دست کار می‌کنم و گاه رنگ‌گذاری را در فضای دیجیتال انجام می‌دهم. بیشتر با آبرنگ و مدادرنگی کار می‌کنم زیرا حس و حال کار دست را بیشتر دوست دارم. در آثارم بیشتر به موضوعات اجتماعی و معضلات جامعه مانند کودکان کار، کودک همسری، آلودگی هوا، تکدی‌گری و... توجه دارم.