گروه معماری هنرآنلاین: شرکت آنجلو کاندالپاس و شرکا توسط دولت و گالری ملی ویکتوریا برای طراحی گالری هنرهای معاصر نگارخانه ملی ویکتوریا(NGV)، بزرگ‌ترین گالری استرالیا که به هنر و طراحی معاصر اختصاص دارد، انتخاب شده است.

گالری جدید بخشی از برنامه ۱٫۷ میلیارد دلاری توسعه منطقه ساوت‌بنک به عنوان مرکز هنری ملبورن است. در قالب این برنامه مرکز هنرهای ملبورن و مرکز خلاقیت‌های مرکز هنرهای ملبورن نیز بازسازی خواهند شد.

 این بنای دیدنی ویکتوریایی با مساحت ۳۰هزار متر مربع دارای ورودی‌های قوسی شکل، سالن کروی به ارتفاع ۴۰ متر، بیش از ۱۳هزار متر مربع گالری، تراس وسیع روی پشت بام و باغ مجسمه‌سازی مشرف به منطفه مرکز تجاری ملبورن است.

این سایت مثلثی شکل، یک نقطه عطف معماری منحصر به فرد با مسیرهایی ایجاد می‌کند که از طریق ساختمان قطع و پارک‌ها را به منطقه ساوت‌بنک متصل می‌کند تا منطقه هنری ملبورن را با مناطق وسیع‌تری یکی کند. 

طرح برنده، ساختمانی سخاوتمندانه و در دسترس را با ورودی‌های عمومی قوسی شکل بزرگ از پارک عمومی جدید، بلوار ساوت‌بنک و گوشه خیابان کاوانا فراهم می‌کند. نمای شرقی ساختمان دارای یک ایوان چند سطحی است که یک مسیر خارجی بین سطوح ساختمان به همراه نماهای گسترده‌ای از خط افق ملبورن ارائه می‌دهد.

دنی پیرسون، وزیر صنایع خلاق ویکتوریا،طراحی این گالری را برجسته و مهیج توصیف کرده و گفته است: «گالری هنرهای معاصر نگارخانه ملی، ملبورن را به عنوان مقصد رویدادهای بزرگ فرهنگی و خلاق، در نقشه جهان برجسته خواهد کردو مانند برج ایفل برای پاریس خواهد بود. این ایالت یک میلیون بازدیدکننده در سال را از این ساختمان پیش‌بینی می‌کند.»

بازدیدکنندگان پس از ورود به گالری با فضایی مواجه می شوند که از نظر بصری از omphalos، کلمه یونانی باستان برای مرکز زمین الهام گرفته شده است. یک سالن کروی مرکزی بیش از ۴۰ متر به سمت بالا اوج می گیرد که در تمام سطوح ساختمان قرار دارد و به یک فانوس در آسمان متصل می‌شود. این سالن عظیم به عنوان یک گالری برای نمایش آثار هنری در مقیاس بزرگ عمل خواهد کرد و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا از طریق یک مسیر مارپیچی در ساختمان حرکت کنند. هنگامی که بازدیدکنندگان در فضا این گالری قدم می‌زنند، در واقع سفری بین سطوح ساختمان را تجربه می‌کنند و از طریق تراس به پشت بام می‌رسند.

این طرح دارای فرمت بزرگ بی‌سابقه و فضاهای نمایشگاهی بسیار انعطاف‌پذیر با سیستم‌های نمایشی پیشرفته است که به NGV اجازه می‌دهد آثار مهمی از هنر معاصر و طراحی هنرمندان استرالیایی و بین‌المللی را به نمایش بگذارد.

 برای ترویج بیشتر یک تجربه فرهنگی فراگیر، این طرح همچنین فضاهای آموزشی، استودیوها و آزمایشگاه‌هایی را برای حفاظت از آثار هنری ارائه می‌دهد. این گالری همچنین دارای امکانات متعددی است که مکمل گالری‌های نمایشگاه است، از جمله فروشگاه طراحی جدید و کافه بزرگ که مستقیماً به پارک عمومی متصل است.

 با بهره گیری از موقعیت منحصر به فرد ساختمان با مناظر CBD ملبورن، پارک‌ها و محدوده رودخانه یارا، این پروژه دارای یک تراس عمومی پانوراما روی پشت بام و یک باغ مجسمه قابل دسترسی از آن است.

ساخت این گالری قرار است در ۱۲ ماه آینده آغاز و تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.