گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «قصه قرن» نوشته و کار حامد شیخی از 25 اسفند ساعت 19 در سالن شماره 2 پردیس سپند روی صحنه است. حامد شیخی، حلما قربانی، پرهام ‌صداقت، رویا ‌شیخی، علی ‌اسدیان، محمد ‌منافی، بهزاد محبوبی، محمد ‌واحدپرست، شهپر مشفقی، امیر فهادان، تداعی ‌سعیدی‌فر، محمدباقر ‌عجملو، امیرحسین ‌انصاری، ساغر ‌بهنام، مهدی ‌هنرسازان، علی ‌اقبالی، سارا ‌محبی، ملیکا زاهدی و احمد ابراهیمی در این نمایش بازی می‌کنند.

شیخی درگفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «قصه قرن» گفت: با توجه به اینکه سال 1400 آخرین سال قرن چهاردهم بود، از زمانیکه نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» را روی صحنه بردم، تصمیم بر آن داشتم تا اثری را به صحنه آورم که آخرین نمایش قرن چهاردهم باشد و موضوع آن نیز با این قضیه تطابق داشته باشد. از این رو دنبال سوژه‌ای با عنوان آخرین قصه قرن بودم که در نهایت به نمایشنامه «قصه قرن» رسیدم.

او درباره مضوع و مضمون نمایش عنوان کرد: «قصه قرن» صد سال گذشته از سال 1300 تا 1400 را با یک قصه در یک ساعت روایت می‌کند. این نمایشنامه از آخرین دیالوگ نمایش «شهرزاد به روایت سنمار» مبنی بر اینکه: امانم دهید تا حکایت آخر این قرن را از زبان من شهرزاد بشنوید، شکل گرفت. اکنون نمایش «قصه قرن» با همان دیالوگ نمایش «شهرزاد» آغاز می‌شود و در واقع این قصه توسط شهرزاد در قرن حاضر برای امروز ما روایت می‌شود.

7

شیخی در ادامه افزود: از آنجا که این نمایش از 25 اسفند روی صحنه آمد، این موضوع را به فال نیک گرفتیم که این نمایش علاوه بر اینکه آخرین نمایش قرن چهاردهم باشد بتواند اولین نمایش قرن پانزدهم نیز باشد و تئاتر در قرن جدید با این نمایش شروع شود. نمایش «قصه قرن» همزمان با سال جدید طی مراسمی با حضور هنرمندان رونمایی شد و نخستین تئاتر قرن را به صحنه آوردیم.

او ضمن اشاره به اینکه نمایش «قصه قرن» داستانی عاشقانه دارد، اظهار کرد: این نمایش حکایت فردی به نام جمشید خان است که داستان با عروسی او در سال 1300 آغاز می‌شود. جمشید خان روز بعد از عروسی همسر خود را گم کرده و ...

این نویسنده و کارگردان همچنین یادآور شد: اتفاقات نمایش طی سال‌های 1300 تا 1400 به صورت کاملاً خطی و با حال و هوایی نوستالژیک با موسیقی‌ها، شکل لباس‌ها، کلام، آداب و رسوم و کاراکترهای دوران مختلف روایت می‌شود. مکان اتفاقات به صورت کلی شهرهای ایران است که هر کدام بستر یک واقعه تاریخی بوده است که آن واقعه نیز در نمایش نشان داده می‌شود. با این حال تغییرات زمان و مکان در اجرای این نمایش با یک دکور واحد و با تغییر در نور، لباس و موسیقی به تصویر کشیده می‌شود.

حامد شیخی درباره سبک و فضای اجرای نمایش «قصه قرن» تصریح کرد: نمایش فضایی کاملاً رئالیستی دارد و در طراحی صحنه نیز از شیوه تئاتر بی‌چیز و مینیمال استفاده شده است اما در حدی که ذهن مخاطب چندان درگیر دکور نبوده و درگیر قصه باشد به این معنی که همه چیز در خدمت روایت داستان است.

6

او درباره ویژگی نمایش گفت: مهمترین ویژگی این نمایش تاریخی بودن آن است که در واقع سعی شده تاریخ صد ساله در دل یک قصه عاشقانه به شیوه متفاوت روایت شود اما تلاشم بر این بوده آن چیزی را که از تاریخ صدساله با تحلیل خودم قصد طرح آن را دارم در این نمایش نشان دهم  بنابراین نمایش صرفاً تورق تاریخ نیست بلکه تحلیلی است از تاریخ صد ساله کشورمان.

شیخی با بیان اینکه نمایش «قصه قرن» یک روایت تحلیل‌گرایانه است، گفت: این نمایش یازدهمین کاری است که من نویسنده و کارگردان آن در دو سال اخیر بوده‌ام. در نمایش «قصه قرن» سعی کرده‌ام نتیجه تمام فعالیت‌های خود طی این مدت را به ثمر برسانم و این نمایش خروجی باشد از تمام فعالیت‌هایی که گروه تندیس تاکنون داشته است تا تمامی سنین بتوانند با آن خاطره داشته باشند و از آن لذت ببرند. من در این نمایش سعی کردم از فضای برخی از سریال‌ها، فیلم‌ها و تئاترهایی که تاکنون بازی کرده‌ام نیز کمک بگیرم.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مجری طرح: فاطمه ‌عبدالرحیم، دستیار کارگردان: ساغر ‌بهنام و محمد ‌منافی، طراح نور:  رضا ‌خضرایی، طراح گریم: مبینا ‌محمدی، طراح دکور:  هومن عبدالرحیم، مدیر صحنه:  محمدواحد ‌پرست، علی ‌اقبالی، اجرای گریم: فاطمه سعیدی، آتوسا جهانبینی و آیدا شاهی، عکاس و تصویربردار: فاطمه ‌مجدنیا، طراح پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیم و روابط عمومی: فاطمه ‌مجدنیا.

علاقمندان برای تهیه بلیت نمایش به سامانه تیوال مراجعه کنند.