گروه معماری هنرآنلاین: «پل چناق‌قلعه ۱۹۱۵» با عنوان طولانی‌‌ترین پل معلق جهان در ترکیه با حضور رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه و کیم بو-کیوم نخست‌ وزیر کره جنوبی افتتاح شد.

طول دهانه میانی پل چناق‌قلعه با ۲۰۲۳ متر، نماد صدسالگی تولد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ است. این اندازه طولانی‌ترین اندازه دهانه اصلی یا فاصله بین دو پایه اصلی پل در بین پل‌های معلق جهان است.

این سازه عظیم توسط گروه مشاوره COWI و شرکتDLSY به عنوان پیمانکار احداث شده تا سواحل اروپایی و آسیایی ترکیه را به هم متصل کند.

نام این پل به دلیل پیروزی دریایی عثمانی در برابر بریتانیا و فرانسه در جنگ جهانی اول نامگذاری شده است. پل چناق‌قلعه عنوان طولانی‌ترین پل معلق جهان را از پل آکاشی کایکیو در ژاپن با طول دهانه ۱۹۹۲ متر گرفته است .

پل چناق‌قلعه ۱۹۱۵با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و پانصد میلیون یورویی ترکیه و کره جنوبی ساخته شده است. این پل در جنوب دریای مرمره قرار دارد و انتظار می‌رود روزانه چیزی در حدود ۴۵۰۰۰ خودرو در ۶ خط عبوری از روی این پل عبور نمایند و از فعالیت‌های گردشگری و تجاری در منطقه پشتیبانی کند.

ارتفاع پایه‌های پل ۳۱۸ متر و طول کل آن با احتساب بخش‌های ورودی ۴.۶کیلومتر است. برج‌های ۳۳۴ متری سرخ‌ و سفید رنگ این پل، نشان دهنده‌ پرچم ترکیه هستند.

تا قبل از افتتاح پل، وسایل نقلیه‌ای که بین آناتولی و شبه جزیره گالیپولی حرکت می‌کردند، باید در سفری یک ساعته با کشتی از داردانل عبور می‌کردند که این زمان، با احتساب مدت انتظار به پنج ساعت می‌رسید. با احداث پل چناق‌قلعه ۱۹۱۵، این سفر از این پس حدود شش دقیقه طول خواهد کشید.

این پروژه آخرین مورد از مجموعه طرح‌های بزرگ زیربنایی است که اردوغان در طول دو دهه قدرت خود آن‌ها را در اولویت کار قرار داده است.

پل ترکیه