شاهرخ اکبری، داور بخش حجم نوزدهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان درباره شکل برگزاری جشنواره امسال به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: جشنواره مانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود. امسال هنرمندان 22 کشور خارجی و هنرمندان برگزیده استان‌ها در این اتفاق هنری حضور پیدا کرده‌اند. در بخش حجم از کشورهای کره جنوبی، سوریه، ارمنستان و قزاقستان هنرمندان خوبی شرکت کرده‌اند. هنرمندان از ابتدای صبح تا 7 بعد از ظهر در کارگاه‌های آموزشی کار می‌کنند و در ادامه این آثار داوری خواهد شد.

وی در ادامه افزود: هنرمندان بر روی تم جشنواره و موضوع رویش و نیایش کار می‌کنند. همچنین قرار است برای فضاهای شهری گرگان هنرمندان ماکت‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند تا مسئولان این شهر با انتخاب آثار برگزیده همکاری خود را با هنرمندان مجسمه‌ساز آغاز کنند و نمادهای شهری ساخته شود.
اکبری با اشاره به اینکه استفاده از هر متریالی برای مجسمه‌سازی آزاد است اظهار کرد: در رشته مجسمه‌سازی مسئولان جشنواره گل، آهن و فلز را در اختیار هنرمندان قرار داده‌اند و در عین حال به هنرمندان اجازه داده شده که هر ابزار و متریالی که مورد نظرشان است را با خود به جشنواره بیاورند.
وی که حدود 14 سال است به عنوان داور بخش حجم فعالیت دارد، گفت: برگزاری جشنواره از نظر ظاهری فرقی نکرده است جز اینکه با میزبانی خوب استان گرگان حضور هنرمندان خارجی چشمگیرتر از قبل شده به طوری که امسال 40 نفر از هنرمندان کشورهای مختلف در جشنواره جوانان حضور دارند.
این هنرمند در ادامه گفت: اما از نظر فعالیت هنرمندان ایرانی و میزان پیشرفت‌شان باید اعتراف کنم که همه چیز زمین تا آسمان فرق کرده است. چه از نظر فضای جشنواره که نوع فعالیت هنرمندان و نگاهشان تغییر کرده است و چه از نظر محتوا و تکنیک در هنر مجسمه‌سازی که نگاه و سبک کار هنرمندان جوان مجسمه ساز با رخدادهای روز دنیا آمیخته شده و حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند.
اکبری با اشاره به سختی‌هایی که رشته مجسمه‌سازی برای هنرمند دارد اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته مجسمه‌سازی مشکلات و سختی‌های خاص خود را دارد به نظر می‌رسد هنرمندانی که پا به این عرصه می‌گذارند آگاهی خوبی نسبت به مسائل رشته مجسمه‌سازی دارند. به همین دلیل در نهایت اثر قابل قبولی خلق می‌شود.
داور بخش حجم جشنواره در پایان با اشاره به اهمیت استمرار برگزاری جشنواره‌ها برای گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان گفت: فکر کنید که جشنواره جوان یا جشنواره کودک و نوجوان نباشد چه اتفاقی می‌افتد. به طور حتم باید جشنواره‌هایی این چنینی در رده‌های پایین‌تر به صورت مستمر برگزار شود که این رخدادهای به صورت متوالی انتقال داده شود. بخشی ازفعالیت‌هایی که می‌توانست به رشد فرهنگی و هنری جوانان کمک کند و پایه‌های هنری این قشر را تقویت کند تا در بزرگسالی شاهد درخشش هنرمندان‌مان در عرصه‌های بین‌المللی باشیم برگزاری همین جشنواره‌هاست. جشنواره‌هایی که در رده‌های سنی پایین برگزار می‌شود به رشد، بالندگی و پویش هنرمندان کمک می‌کند تا خودشان را پیدا کنند و در آینده با قدرت وارد بازار هنر شوند. در حقیقت اینجا جایی است که هنرمندان کم‌تجربه از حالت آماتور به نیمه حرفه‌ای و از این مرحله به حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.
انتهای پیام/31/34