به گزارش هنرآنلاین، مجله‌ تصویری «چرخ» از مهرماه سال ۱۳۹۴ روی آنتن شبکه‌ چهار رفته و تا سال ۱۴۰۰ در هشت فصل مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی کرده است. این برنامه تا به حال با بیش از ۱۰۰۰ مهمان از کارشناسان، پژوهشگران و مسئولان مراکز علم و فناوری ایران گفت‌وگوی زنده داشته و از ده‌ها مرکز و پژوهشگاه علم و فناوری در شهرهای مختلف ایران گزارش و گفت‌وگو تولید کرده است. 

«چرخ» به عنوان تنها مجله علمی تصویری تلویزیون و برند رسانه‌ی ملی در پرداختن به دنیای علم و فناوری، امسال اولین دوره‌ی جشنواره‌ی علمی و فناورانه «جایزه‌ی چرخ» را با حمایت از سازندگان چرخ‌های علم و فناوری ایران برگزار خواهد کرد. این جشنواره بخش‌ها و برگزیده‌ی مختلفی خواهد داشت: چهره‌‌های علمی برگزیده‌ی سال، مقاله‌های علمی برگزیده‌ی سال، رسانه‌های نوین علم و فناوری برگزیده‌ی سال، پروژه‌های علمی فناورانه‌ی برگزیده‌ی سال، کتاب‌های علمی و علمی-تخیلی برگزیده‌ی سال، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های برگزیده‌ی سال و ... . 

اولین دوره‌ی «جایزه‌ی چرخ» در هفته‌ی پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه‌ی این جایزه از شبکه‌ی چهار سیما پخش خواهد شد. 

تماشای جشن نوروز از دریچه شعر فارسی هر روز ساعت ۱۵

 با ویژه‌برنامۀ نوروزی هزارۀ شعر، به تماشای جشن نوروز و بهار از دریچۀ شعر فارسی می‌رویم. در این برنامه که از  ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ هر روز ساعت ۱۵ پخش می‌شود، رشید کاکاوند در پنج میز گفتگوی مختلف همصحبت میهمانان خود خواهد بود و سعید بیابانکی میز طنز در شعر فارسی را میزبانی می‌کند.

کاکاوند در میز گفتگوی ترانه با «عبدالجبار کاکایی» دربارۀ سیر تطور ترانه و کلام در موسیقی صحبت می‌کند. همچنین در گفتگوهایی که دو روز یک بار به صورت چرخشی روی آنتن می‌رود، «میثاق امیرفجر» در همنشینی با رشید کاکاوند، انسان را در آینۀ ادبیات و اندیشه جستجو می‌کند و سعید بیابانکی نیز در میز طنز که به بازخوانی طنازی‌های هفت‌تن از شاعران کلاسیک و معاصر اختصاص دارد، میزبان «اسماعیل امینی» و «الهام باقری» خواهد بود. 

همچنین «بهمن بنی‌هاشمی» و «زهیر توکلی» از بهاریه‌های کلاسیک و معاصر شعر فارسی، اشعاری را می‌خوانند و پیرامون آنها با رشید کاکاوند گفتگو می‌کنند.

بخش‌های کوتاهی نیز در این برنامه گنجانده شده است. «افسانه بایگان» در این ۱۵ برنامه، پانزده غزل عاشقانۀ معاصر را برای ما می‌خوانند. نماهنگ‌هایی که ترانۀ فاخر دارند و در گفتگوی رشید کاکاوند با عبدالجبار کاکایی از آنها سخن به میان آمده است یکی از این بخش‌هاست. «علیرضا بهرامی» هم در یک بخش کوتاه، راجع به «شاعران فراموش شده» صحبت می‌کند.

هزارۀ شعر با تهیه‌کنندگی مجید غفاری و کارگردانی جواد حسینی، از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱، هرروز ساعت ۱۵ پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۷ صبح به روی آنتن خواهد رفت.

مستندهای دیدنی از قاب «چهارسوی علم» هرروز ساعت ۱۶|ماجراجویی پرهیجان در کنار ویل اسمیت 

مجموعه مستند شش قسمتی «به زمین خوش آمدید - Welcome to earth» محصول ۲۰۲۱ شبکه National Geographic تلاشی برای یافتن اسرار پنهان سیاره زمین است که توسط ویل اسمیت؛ بازیگر، دوبلور و تهیه‌کننده مطرح سینما، میزبانی شده است.

در هر قسمت او به همراه گروهی از کاوشگران، زیست شناسان و دانشمندان تلاش می کند با سفر به آتشفشان های فعال تا اعماق اقیانوس ها، گوشه‌ای از ناشناخته‌های زمین را به مخاطبانش نمایش دهد.

غرش خاموش، ورود به تاریکی، ذهن شلوغ، قدرت بو، سرعت حیات و فراتر از ترس، عناوین هر یک از قسمت‌های این مجموعه را تشکیل می دهند.

«به زمین خوش آمدید» در قالب برنامه (چهارسوی علم) از دوشنبه، اول فروردین ۱۴۰۱، هر روز ساعت ۱۶ از شبکه چهار سیما پخش و روز بعد در ساعت‌های یک بامداد و ۱۰ صبح تکرار شود.

مجموعه مستند« حیوانات باهوش» ، مجموعه‌ای ۶  قسمتی، محصول۲۰۲۱ در ژانر علمی پژوهشی و حیات وحش است که با آزمایشات مختلف به بررسی میزان هوش حیوانات مختلف می‌پردازد.

ویژه برنامه «چراغ مطالعه» هرروز ساعت ۱۷

برنامه چراغ مطالعه با تهیه‌کنندگی محدثه پیرهادی و مرتضی روحانی، در ایام نوروز به مدت ۱۶ شب به صورت ویژه برنامه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

ساختار این ویژه برنامه با برنامه روتین چراغ مطالعه کمی متفاوت است و هر برنامه شامل موشن‌های مناسب با حال و هوای بهار، گفتگو با اهالی ادب و نویسندگان، سفرنامه خوانی و گفتگو درباره زبان فارسی است.

در این ویژه برنامه با افرادی چون احمد تمیم داری، احمد مدقق، اسماعیل امینی، ناصر فیض، مصطفی  رضایی، سجادی خالقی، عبدالله مقدمی، مصطفی محدثی خراسانی، محمد اسماعیل حاجی علیان، زهرا پارساپور، رضا بابا خانلو، سید مهدی طباطبائی و حجت‌ الاسلام امیر غنوی گفتگو می‌شود.

همچنین در این ویژه برنامه ساعد باقری شاعر و پژوهشگر آیتمی با عنوان «چشیدن از فارسی» دارد که در هر قسمت راجع‌به یکی از نوادر ادبی سخن می‌گوید.

سفرنامه‌خوانی از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه است که مهدی قزلی اجرای آن را به عهده دارد. قزلی در هرقسمت از این برنامه سفرنامه یکی از سفرنامه‌نویسان معروف را مرور می‌کند.

«راهنمای مسافران کهکشان» هرروز ساعت ۱۹

مجله نجوم "راهنمای مسافران کهکشان" ویژه نوروز ۱۴۰۱ در ۱۳ قسمت تولید و روی آنتن شبکه چهار می رود.

در هر قمست از این برنامه با اجرای اسماعیل باستانی،  به همراه کارشناسان و متخصصین حوزه نجوم و مروجین علم سفری به ورای کره زمین خواهیم داشت، به همراه میهمان‌ها ی سفری داریم به یک مقصد فضایی، از سیارات و قمر‌های منظومه خورشیدی تا کهکشان‌های دور دست.

در این سیزده برنامه میزبان کیهان‌شناسان و اخترفیزیکدان‌هایی چون دکتر فرزان مومنی، دکتر معین مصلح، دکتر محسن شادمهری و بسیاری دیگر از متخصصین و فعالین نجومی خواهیم بود.

در ویژه‌برنامه نوروزی راهنمای مسافران کهکشان با آیتم‌های جدید منتظر شما هستیم، در آیتم دوربین به سراغ عکاسان نجومی رفته‌ایم و در آیتم کوله پشتی هر روز یک کوله پر از پیشنهاد‌های فانتزی و نجومی برای شما خواهیم داشت.

ویژه برنامه نوروزی "راهنمای مسافران کهکشان"، تولید گروه دانش شبکه چهار به تهیه کنندگی مریم نیکانلو و سردبیری محمد جباری در نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

جشنواره سینمایی «فیلمخانه» هرشب ساعت ۲۰:۳۰

هرشب ساعت ۲۰:۳۰ یک اثر سینمایی جدید و روز از سینمای جهان به همت تامین برنامه شبکه چهار در قاب "فیلمخانه" شبکه چهار روی آنتن خواهد رفت.

لبه پرتگاه، بالا را نگاه کن، ماتریکس_ رستاخیزها، فینچ ، ربکا، جنگ فردا، نابخشودنی، تراژدی مکبث، پدر، مونیخ در آستانه جنگ ، آسمان نیمه شب، کوچه کابوس، بلک کلینزمن، میناماتا، پدرما عناوین فیلم های سینمایی جدیدی است که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ پخش می شود.

جشنواره نوروزی فیلم های سینمایی شبکه چهار سیما، از پنجشنبه ۲۶ اسفند ماه با پخش فیلم"تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد" آغاز می شود.

«تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد - The personal history of david copperfield»، محصول ۲۰۱۹ کشورهای آمریکا و انگلستان است برداشتی از داستان کلاسیک چارلز دیکنز در مورد یک جوان یتیم است که می‌تواند بر بسیاری از موانع پیروز شود.

«تاریخ شخصی دیوید کاپرفیلد» توسط (آرماندو یانوچی) کارگردانی و در آن بازیگرانی همچون: دو پتل، هیو لوری و تیلدا سوئینتن نقش آفرینی کردند.

این فیلم که جوایز متعددی را از جشنواره های مختلف دنیا کسب کرده، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از مراسم بفتا ۲۰۲۰ بوده است.

ویژه برنامه نوروزی «سرنا» هرشب ساعت ۲۲:۳۰

ویژه برنامه نوروزی «سرنا» با موضوع نوروزخوانی در موسیقی و ادبیات نواحی ایران در ۱۵ قسمت ۲۵ دقیقه ای در ایام نوروز از شبکه چهار پخش می شود.

در این برنامه با اجرای رضا مهدوی مهمانانی از مناطق مختلف ایران به نوروز خوانی می پردازند.فرج علیپور، جواد انصافی و پرواز همای از جمله مهمانان این برنامه هستند.

در نوروز خوانی افرادی که به آن‌ها نوروز خوان گفته می‌شده‌است پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌رفتند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی مخصوصا امامان شیعه به صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خواندند. 

«سرنا» به تهیه کنندگی محمد علیبازی در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود.

«چکاد»مستند پرتره‌ای متفاوت از هنرمندان ایران هرشب ساعت ۲۳

چکاد به تهیه کنندگی احمدرضا بلیغ کاری از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست که به زندگی هنری هنرمندان معاصر ایران زمین می پردازد. هر قسمت از این مجموعه به یک هنرمند اختصاص دارد. 

چکاد از یکشنبه شب آغاز می شود و در ۱۳ قسمت، هرشب ساعت ۲۳ در ایام نوروز پخش خواهد شد.

«تشکیلات زیرزمینی» سریال نوروزی شبکه چهار سیما هر روز ساعت صفر بامداد

فصل اول و دوم سریال جدید «تشکیلات زیرزمینی - Underground» به عنوان سریال نوروزی شبکه چهار سیما پخش خود را از ساعت ۲۴ روز شنبه، ۲۸ اسفند، آغاز می‌کند.

این سریال که در ژانر تاریخی - ماجراجویانه در فاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ تولید شده، داستان گروهی از سیاه پوستان را روایت می‌کند که برای فرار از ظلم و ستم اربابان سفیدپوست، نقشه فراری را دنبال می‌کنند.

«تشکیلات زیرزمینی» که توسط آنتونی همینگوی کارگردانی و در آن بازیگرانی همچون؛ جورنی اسمولت، آلدیس هودج و جسیکا دگو نقش آفرینی کردند توانسته امتیاز ۸ از ۱۰ را از سایت تخصصی IMDB کسب کند.

علاقمندان می‌توانند تکرار این مجموعه را در ساعت‌های ۱۱ و ۱۸ تماشا کنند.

«تشکیلات زیرزمینی» در ۲۰ قسمت به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما برای پخش در ایام نوروز اماده سازی شده است.