گروه مد و لباس هنرآنلاین: یکی از اخبار خوش حوزه مد و لباس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، آغاز به کار مجدد ساختمان پلاسکو بود. ساختمانی که سال ۱۳۴۱ در تهران گشایش یافت و به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و فروش پوشاک در تهران به شمار می‌رفت اما حادثه صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵، موجب آتش‌سوزی و ریزش این ساختمان و حیرت مردم و مسئولین شد.

عده‌ای زیر آوار ناشی از فروریختن ساختمان ماندند و کشته شدند؛ جمعی از آتش‌نشانان حاضر در محل حادثه به درجه رفیع شهادت رسیدند؛ بسیاری از کسبه، بخش اعظمی از سرمایه خود را از دست دادند و سه هزار کارگر نیز بیکار شدند که به گفته  تقی نوربخش رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی، تنها نیمی از این کارگران بیمه بودند.

اندکی بعد، بازتابی از نخستین دیدگاه‌های متخصصان و صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی ایران در خصوص فاجعه انسانی و مادی رویداد پلاسکو در کتاب «جستارهایی در پلاسکو» به کوشش پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که بررسی ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای حادثه‌ای که منجر به تخریب ساختمان پلاسکو و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مالی برخی از شهروندان تهرانی شد، گردآوری علل و عوامل این رخداد تلخ و ارائه راهکارهایی تخصصی از سوی متخصصان علوم اجتماعی کشور، دست‌مایه انتشار این مجلد بود.

با این همه و با وجود به تعویق افتادن روند بازسازی این ساختمان مرکزی در حوزه پوشاک کشور، بالاخره پلاسکو در بیستمین روز از اسفندماه ۱۴۰۰ با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار تهران، مدیرعامل سازمان آتش نشانی، رئیس سازمان انرژی اتمی و کسبه این ساختمان افتتاح شد؛ ساختمانی که پس از فروریختن، ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت دید و با رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان مجدد به بهره‌برداری رسید.

اوایل سال ۱۳۹۶، گزارش فنی، مدیریتی و حقوقی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با شعار «پلاسکو را فراموش نکنیم»، این حادثه و علل وقوع آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد صراحتاً اعلام کرد علت آتش سوزی اتصال برق و احتمالا نشت همزمان گاز از ‌کپسول گاز بوده است.‌ در این راستا، کمیته هماهنگی و ویرایش متن نهایی گزارش حادثه ساختمان پلاسکو، تاکید کرد: «بررسی ابعاد فنی، مدیریت و حقوقی ساختمان پلاسکو در هشت بخش شامل ارزیابی سازه و معماری ساختمان، ارزیابی تأسیسات برقی، ارزیابی تاسیسات مکانیکی، بررسی ضوابط حقوقی، ارزیابی نگهداری ساختمان پلاسکو براساس مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، ارزیابی نحوه گسترش حریق ساختمان پلاسکو، ارزیابی مدیریت بحران و ارائه برنامه و راهکار انجام شده است.»

به هر روی این حادثه در ابعادی بسیار وسیع رخ داد و پس از کش و قوس‌های فراوان میان دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری و بنیاد مستضعفان، این ساختمان توسط بنیاد نامبرده مجدد ساخته شد حال آنکه سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاحیه این ساختمان گفت: «ما با ایمان این ساختمان را ساختیم نه با چرتکه‌اندازی. علاوه بر این با وجود ۶۰۰ کسبه در پلاسکو، این ساختمان به نمادی از تولید در صنعت پوشاک تبدیل شده بود که در آینده نیز همین اتفاق خواهد افتاد. ساختمان پلاسکو به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع در ۲۰ طبقه ساخته شد و سختی کار جایی بود که باید مشاعات، آسانسورها و پله‌های برقی به این فضا اضافه می‌شد و در عین حال رضایت کسبه نیز مورد توجه قرار می‌گرفت. از سوی دیگر برای تامین پارکینگ پلاسکو هزینه‌های آن را یکجا به شهرداری تهران پرداخت کردیم تا ایمن‌سازی آن به شهرداری واگذار شود.»