گروه معماری هنرآنلاین: صدای قدم‌های رفتن ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد. سالی که فراز و نشیب‌های بسیاری برای جامعه داشت و مانند هر سال مسافرانی که به پایانش نرسیدند. نبودن، بخشی از بودن است ولی نبودن بعضی‌ها چنان دیده می‌شود که شاید به هنگام بودنشان چنین نبود. 

معماری مانند بقیه عرصه‌های هنری افرادی را در سال آینده به خود نمی‌بیند که نبودشان بسیار تلخ است. باشد که یادی کنیم از این اسامی که هر کدام قدم‌های بسیار تاثیرگذاری بر معماری و این هنر ماندگار داشته‌اند.

علی امیری اردکانی

استاد علی امیری اردکانی پیشکسوت و استاد مرمت و معماری استان یزد، دوم فروردین بر اثر عارضه سرطان خون درگذشت. او دانش‌آموخته دانشگاه تهران و هم دوره محمد منصور فلامکی پدر مرمت کشور بود.، امیری اردکانی برنده جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۰۱ میلادی برای طرح احیا و مرمت حمام خان یزد و برنده جایزه یونسکو در مسابقه مرمت میراث فرهنگی شد.

کیومرث زنده‌دل

کیومرث زنده‌دل، استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ۳۱ فروردین‌ماه درگذشت. او دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه رم بود و پس از اتمام دوره تحصیل خود سی سال در ایتالیا به فعالیت در رشته معماری پرداخت. زنده‌دل در دهه هفتاد شمسی به ایران بازگشت و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین به عنوان هیات علمی فعالیت خود را آغاز نمود. او عمدتا دروس تاریخ معماری و معماری معاصر را تدریس می‌کرد و همزمان نیز برای علاقمندان زبان ایتالیایی کلاس برگزار می‌کرد. زنده‌دل کتاب‌های متعددی ترجمه و تالیف کرده است. از جمله می‌توان به ترجمه «کتاب نظم معماری کارکردهای ساختمان» و « تحلیل سازه‌ها در معماری به زبان ساده از غار تا آسمانخراش: مقابله با نیروی جاذبه زمین» اشاره کرد. همچنین مقالات زیادی در حوزه معماری از او به چاپ رسیده است.

علی‌اکبر رمضانیان‌پور

علی‌اکبر رمضانیان‌پور، چهره‌ ماندگار علمی کشور و عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ملقب به پدر علم بتون ایران، ۲۵ اردیبهشت‌ بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. رمضانیان‌پور سال ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد و دوره دکتری حرفه‌ای را در دانشگاه تهران و دکتری تخصصی را در دانشگاه لیدز انگلستان گذراند. او از سال ۱۳۷۵ به مرتبه استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارتقا یافت و از سال ۱۳۸۵ به عضویت وابسته فرهنگستان علوم در آمد. رمضانیان‌پور در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان برنده جایزه دانشمند برتر بتن از انگلستان و در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز به عنوان برنده جایزه دانشمند برتر بتن از انجمن بتن ایالات متحده آمریکا شناخته شد. همچنین در سال ۱۳۸۷ شمسی نیز  به عنوان پیشکسوت علم بتن توسط انجمن بتن ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

شریف مطوف

شریف مطوف استادیار دانشگاه شهید بهشتی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا ۲۴ اردیبهشت‌ از دنیا رفت. او عضو هیات علمی گروه معماری منظر و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، دارای مدرک دکتری برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه هریوت وات کشور انگلستان بود.

حضور در سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان، مرکز آمار ایران و دفتر آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بخشی از سوابق کاری مطوف است. از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی او می‌توان به مطالعات اقتصادی-اجتماعی استان‌های کشور در چارچوب آمایش و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، مطالعات اقتصادی-اجتماعی مناطق مشکل‌دار و توسعه نیافته کشور، مطالعات اقتصادی-اجتماعی مناطق آسیب دیده از جنگ و بلایای طبیعی (تجربه های ایران و جهان) و مطالعات اقتصادی-اجتماعی مناطق مرزی کشور (تجربه‌های ایران و جهان) اشاره کرد.

دکتر شریف مطوف صاحب تفکرات و ایده‌های منحصربه‌فردی پیرامون موضوع بازسازی، توجه به خانه و نیازهای مردم بود. شریف معطوف ۱۶ سال در رشد و گسترش رشته بازسازی پس از سانحه تلاش کرد.مقالات و پژوهش‌های علمی بسیاری از مطوف به چاپ رسیده است.

غفار داورپناه

غفار داورپناه ورنوسفادرانی پدر سنگبری نوین ایران۲۵ تیرماه در سن ۹۲ سالگی به دیار باقی شتافت. این معمار در سال ۱۳۰۸ متولد شد. مهم‌ترین اثر به جا مانده از داورپناه، برج آزادی در تهران است که کار انتخاب سنگ، برش و اجرای آن را بر عهده داشته است.

حسنعلی لقایی

حسنعلی لقایی معمار و عضو هیات علمی دانشکده شهرسازی پردیس هنر‌های زیبا متولد ۱۳۲۲ بود. او در سن ۷۸ سالگی، ۳۰ شهریور از دنیا رفت. او فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته معماری از دانشکده معماری دانشگاه فلورانس و دکترای تخصصی پژوهش‌های محیطی بود.لقایی به مدت پنج سال به عنوان مدرس معماری منظر در دانشکده معماری دانشگاه فلورانس مشغول به فعالیت بود.

از جمله دیگر فعالیت‌های لقایی می‌توان به سرپرستی گروه شهرسازی دانشکده هنرهای زیبا، مدرس دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا، تاسیس گروه طراحی محیط زیست دانشگاه تهران، تاسیس گروه مهندسی طراحی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تاسیس گروه شهرسازی پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران اشاره کرد. این معمار ۳۰ شهریور در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

فتانه نراقی

 فتانه نراقی استاد برجسته معماری ایران ۲۷ آذر در سن ۹۲ سالگی بر اثر بیماری در انگلستان از دنیا رفت. او اولین بانوی ایرانی بود که در رشته معماری به درجه استادی رسید. نراقی در کنار فعالیت حرفه‌ای معماری، دفتر مهندسی مشاور ابردشت را نیز تاسیس کرد.

عطاءالله امیدوار

عطاءالله امیدوار معمار، عکاس و نقاش ۱۳ دی‌ماه بر اثر بیماری سرطان‌ دار فانی را وداع گفت. او متولد ۱۳۲۵ در بافت کرمان بود. از جمله آثار معماری عطاالله امیدوار می‌توان به سالن همایش‌‌های بین‌المللی صدا و سیما، سفارت امارات متحده عربی در تهران، مرکز تجاری عشق آباد، طراحی سالن‌های موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی اشاره کرد. نمایشگاه‌های متعددی در ایران و پاریس از آثار «نقاشی‌های دیجیتالی» امیدوار برپا شده‌است.

رحمان گلزار شبستری

رحمان گلزار شبستری سرمایه‌گذار و سازنده شهرک اکباتان تهران ۲۶ دی‌ماه در فلوریدای آمریکا درگذشت. او متولد سال ۱۳۰۸ بود و نشان امین‌الضرب را نیز دریافت کرد. رحمان گلزار شبستری فارغ‌ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود، ساخت شهرک اکباتان را به عنوان بزرگ‌ترین شهرک مسکونی ایران و خاورمیانه در زمینی به مساحت حدودی ۵.۹۴ کیلومتر مربع از سال ۱۳۴۵ شمسی آغاز کرد.