گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «اسکیزو» برگرفته از آثار داریو فو با ترجمه جمشید کاویانی و کار محمدرسول حسینخانی و تهیه‌کنندگی امین صدر از چهارم اسفند ساعت 17 در تماشاخانه ‌ملک روی صحنه است. امیرحسین ‌منشادی، حسین رضایی، صابر ‌گل‌‌محمدی، نادیا آئین، اسما حسینی، بهناز سبحانی، طاها احمدی، علیرضا ‌موسوی، امیر ‌بختیاری، پویا ‌جعفری، شهاب ذوقی، ساناز ‌جلالی، فاناز ‌سلوکی، فریبا صارمی، زهرا ‌عیسوند، شقایق ‌قضاتی، نازنین ‌توکلی، یگانه رادبخش، سیده‌شمیم ‌هاشمی، نسترن ‌خوشقدم و محدثه ‌فراهانیان در این نمایش بازی می‌کنند.

محمدرسول حسینخانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری «اسکیزو» گفت: هدفِ اصلی و اولیه ما از فعالیت در هنر نمایش ابتدا ایجاد یک جامعه کوچک با عمقِ زیاد، توام با محبت، همدلی، یکرنگی، صداقت و در انتها خلقِ لحظات زیبا برای تک تک اعضای گروه و در نتیجه برای مخاطب است. ما تلاش کردیم با همدلی و یکرنگی از ابتدا اثری را تولید کنیم که نخست قابل قبول برای بازیگران و عوامل گروه باشد و این مساله به مخاطب هم منتقل شود. همه با هم برای کسب تجربه بیشتر دست به دست هم این جامعه را شکل دادیم.

او در ادامه افزود: نمایش «اسکیزو» برگرفته از آثار نویسنده خلاق و مطرح دنیای نمایش داریو فو است. ما با مطالعاتی که از این شخصیت و آثار مکتوب ایشان وجود داشت، تصمیم گرفتیم در قالبِ نمایشنامه «جسدهای پستی» با ترجمه استاد جمشید کاویانی متنی را از ترکیب چند اثر داریو فو طراحی و اجرایی کنیم که این اثر بنا به دلایلی «اسکیزو» نام گرفت. «اسکیزو» برای هر کدام از‌ مخاطبان لحظه‌ای به یادگار دارد که پیش از این در زندگی شخصی خود با آن لحظه و اتفاق روبرو شده‌اند.

حسینخانی اضافه کرد: من در تلاش بودم در قالب کمدی موقعیت کارکترهای نمایش را به شکلی پردازش کنم تا به زبان ساده‌تر دلیلی برای روی صحنه رفتن داشته باشند. به عنوان مثال کاراکتری که تاثیری در زیرساخت و مسیر نمایش نداشته باشد بدون شک صحنه هم احتیاجی به او پیدا نمی‌کند پس هیچ‌ نقش فرعی در این نمایش وجود ندارد و این‌ مهم با خلاقیت و همکاری تک تک بازیگران به نتیجه رسید و من به عنوان یک همراه در‌کنار بازیگران خلاق قرار گرفتم تا لحظات زیباتری خلق کنم.

او ضمن بیان اینکه «اسکیزو» را با چهار گروهِ اجرایی آماده کردم، عنوان کرد: در هر گروه، بازی‌ها، حس‌ها، شخصیت‌ها، لباس‌ها، گریم‌ها، بعضاً دیالوگ‌ها و میزانسن‌ها نیز متفاوت با دیگر گروه‌هاست. به این‌ شکل که تماشاگر در هر شب از اجرا، تصاویر متفاوتی از نمایش «اسکیزو» را خواهد دید.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش یادآور شد: نمایش «اسکیزو» با متن خامی که در ابتدا تمرینات آن آغاز شد، به شدت فاصله گرفت و این فاصله برای همه ما مثبت بود. موضوع بیرونی و ویترین نمایش؛ روزِ عروسی زوج جوانی را نشان می‌دهد که در همین روز داماد به شکل مشکوکی به قتل می‌رسد و همه به دنبال قاتل واقعی می‌گردند اما ‌در‌ عمقِ نمایش مخاطب، انسان‌هایی را خواهد دید که هر کدام بر اثر محدودیت‌ها و شرایط زیستی در مقابل اتفاق‌های هولناک جامعه عکس‌العمل‌های خاص خودشان را دارند.

او افزود: زنی که خشمِ فروخورده خود را در قالب یک شغل و فعالیت اقتصادی برون‌ریزی می‌کند، مردی که در کمالِ عاشق پیشه‌گی باز هم به سمت زن‌های دیگر میل و گرایش دارد، فردی که برای خودنمایی و پیدا کردن جایگاه اجتماعی دست به هر‌عملی ‌می‌زند، مردی که به دلیل فشار و شرایط شغلی حاضر به انجام سخت‌ترین کارها شده است و...

 حسینخانی درباره سبک و فضای اجرایی نمایش تصریح کرد: ما در بحث ایده تلاش کردیم اثری را خلاق کنیم که در کنارِ ساعات مفرح و دلنشینی که برای مخاطب ایجاد می‌کند، متشکل ازچند سبک اجرایی باشد که شاید مخاطب عام چندان متوجه این‌ امر نشود. در راستای کمدیِ درست و با کیفیت، مخاطب گه‌گاهی در این ‌نمایش سورئالیسم، گاه رئالیسم، در برخی اوقات اکسپرسیونیسم، لحظاتی دادائیسم (که البته در این صحنه‌ها معمولاً با ری‌کشن‌های تندی از سمت مخاطب مواجه می‌شود حتی مخاطب‌های تئاتری، اما باز هم توضیحی از سمت گروه در این باره داده نمی‌شود)، لحظاتی کوتاه نیز رومانتیسم و و گاهی هم به سمت تئاتر اپیک یا ارسطویی رفته‌ایم اما اینکه تا چه میزان توانایی عملی کردن این مسائل را داشته‌ایم بر عهده مخاطبین و کارشناسان است.

او درباره ویژگی‌های نمایش گفت: همانطور که پیشتر گفتم، نمایش «اسکیزو» برگرفته از تلاش شبانه‌روزی گروهی جوان و عمیقاً عاشق به هنر تئاتر است که تمام انرژی و توانشان را به کار گرفتند تا همراه با اشک ها و لبخندها 75 دقیقه لذت‌بخش برای مخاطب عام، 75 دقیقه تفکرساز برای مخاطب خاص و 75 دقیقه زیست هنرمندانه برای خودشان رقم زنند.

در خلاصه داستان آمده است: ماجرا از یک خیاط خانه شروع می‌شود. روز ازدواج یک زوج... دیگر عوامل نمایش «اسکیزو» عبارتند از دستیار کارگردان: علیرضا ‌موسوی، برنامه‌ریز: علیرضا ‌موسوی، طراح گرافیک: سینا ‌افشار، طراح صحنه: محمدرسول ‌حسینخانی، طراح نور: عبدالرزاق ‌بنی‌‌شیخ‌‌الاسلامی، طراح لباس: ساناز ‌جلالی، دستیار لباس: سیده ‌شمیم ‌هاشمی، یگانه رادبخش،  مدیر صحنه: علیرضا ‌موسوی، منشی صحنه: عطیه ‌رضایی، دستیاران صحنه: آیهان ‌عامر، حنان ‌احمدی، نگار ‌سلطانی، طراح گریم: محمدرسول ‌حسینخانی، فاناز ‌سلوکی، اجرای گریم: فاناز ‌سلوکی، محدثه ‌فراهانیان، عکاس: میثم مرادپور، تیزر: محمدرضا ‌باقری، مدیر تبلیغات: محسن ‌بیده و مشاور رسانه: سیدمحمدصادق ‌سیادت.

علاقمندان به تماشای نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.