به گزارش هنرآنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز شنبه ۲۱ اسفند با جمعی از عوامل فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» دیدار و گفت وگو کرد. قالیباف ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: به همه افرادی که در ساختن این اثر ماندگار زحمت کشیدند و خون دل خوردند خداقوت می‌گویم؛ با اینکه مشغله زیاد داشتم اما در جشنواره فیلم فجر «موقعیت مهدی» را دیدم. انصافاً این فیلم از ابتدا تا آخر افراد را با خود همراه می‌کرد زیرا با روح و روان مردم سر و کار داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هر قشری با هر نگاهی با این فیلم ارتباط برقرار می‌کند؛ با اینکه برخی زبان آذری بلد نیستند و شاید نگاه به زیرنویس برایشان سخت باشد اما باز هم جذب این فیلم می‌شوند. همیشه به کسانی که جبهه و جنگ را در این عرصه تحریف کرده و اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند انتقاد کردم و معتقدم اگر واقعیت‌های دفاع مقدس را بدون کم و کاست ارائه دهیم و هنر داشته باشیم، اثر عمیق خواهد داشت و به دل‌ها می نشیند و «موقعیت مهدی» چنین جنسی داشت.

قالیباف تأکید کرد: شهید مهدی باکری دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی بود و در هر جلسه که وارد می‌شد آن نشست حرمت پیدا می‌کرد و هر چیز حد و مرز خودش را داشت؛ در واقع وی دارای شجاعت و افتادگی توأم با آرامش روحی بود که در محیط جبهه و جنگ قابل تأمل بود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نکاتی که هادی حجازی‌فر درباره مشکلات ساخت این فیلم بیان کرد، گفت: متأسفانه در کشورمان یک مشکل اساسی داریم که من آن را بارها بیان کردم و آن اینکه دچار ضعف در حکمرانی هستیم. آنچه در جبهه و جنگ به تمام معنا دیده می‌شود حکمرانی و مدیریت درست بود و این در حالی است که آن زمان هیچ‌یک از افراد درس حکمرانی و مدیریت نخوانده بودند.

رئیس مجلس در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکل نداشتن یک شهرک سینمایی حرفه‌ای و مجهز برای سینمای دفاع مقدس که از سوی حجازی‌فر مطرح شد، گفت: تاکنون طی سه دهه گذشته پس از جنگ چند برابر هزینه لازم برای ساخت یک شهرک سینمایی را خرج کرده‌ایم تا برای هر فیلم لوکیشن بسازیم که این مساله بیانگر مشکل در ضعف حکمرانی است.

قالیباف افزود: وقتی در شهرداری تهران مشغول بودم تلاش کردیم شهرک سینمایی دفاع مقدس را در مسیر فرودگاه امام راه‌اندازی کنیم اما نوع مدیریت‌ها مانع از ساخت آنجا شد. باید اذعان کرد در میان مسئولان ندیدم کسی مانند رهبر انقلاب آنقدر دقیق و عمیق نسبت به هنر خصوصاً فیلم و سینما دغدغه‌مند و پیگیر باشد. ایشان وقتی برای احداث باغ‌موزه دفاع مقدس اقدام کرده بودیم، بنده را فراخواندند و تأکید کردند یکی از کارهای اساسی در این حوزه این است که شما شهرک سینمایی درخور بسازید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به پیگیری این مطالبه رهبر انقلاب ادامه داد: در این حوزه، مشکلمان پول نبود زیرا اگر بخش خصوصی را فعال می‌کردیم بزرگ‌ترین سود در این موضوع وجود داشت؛ حتی نقاط مختلفی برای لوکیشن انتخاب شد اما به نتیجه نرسید.

وی اضافه کرد: اکنون که بررسی می‌کنم می‌بینم به دلیل همان مشکلاتی که عوامل فیلم «موقعیت مهدی» آن را تجربه کردند و نتیجه ضعف حکمرانی است، در آن زمان نیز کار ساخت شهرک سینمایی دفاع مقدس به ثمر نرسید و این در حالی است که رهبر انقلاب با آن همه مشغله‌های کاری به این موضوع توجه داشتند.

رئیس مجلس با اشاره به اثرگذاری فیلم و سینما در انتقال مفاهیم به مخاطب افزود: وقتی در نیروی انتظامی مشغول خدمت بودم اقداماتی با این دیدگاه انجام دادیم که در فرهنگ ترافیک اثرگذار بود؛ همچنین وقتی موضوع تشکیل ۱۱۰ را دنبال می کردیم تلاش کردم همه شرایط لازم را برای آقای مهدی فخیم‌زاده (کارگردان و بازیگر) فراهم کنم تا مجموعه تلویزیونی «خواب و بیدار» تهیه شود که بر این اساس مشاهده شد مردم از ما استقبال کردند و دیدگاهشان نسبت به ناجا تغییر کرد.

قالیباف تصریح کرد: به عنوان یک خدمتگزار با گوشت، پوست و استخوان خود اهمیت هنر و سینما را درک کرده‌ام؛ این بخش‌ها جزو پردرآمدترین عرصه‌های اقتصادی محسوب می‌شود ولی باید حکمرانی درست شود و در این راستا اگر نیاز به قانون باشد انجام وظیفه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با سینماگران و اهالی کتاب جلساتی داشتم لذا سعی کردیم در بودجه سال آتی اصلاحاتی برای این حوزه انجام دهیم. همچنین در ماه‌های آینده تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد که مسایل مربوط به این عرصه‌ها باید در تدوین برنامه دنبال و سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه روشن و جایگاه مستحکمی برای آن طراحی شود.

حجازی‌فر: اگر علاقه‌مندان شهید باکری نبودند، این کار به سرانجام نمی‌رسید

در ابتدای این نشست، هادی حجازی‌فر کارگردان و بازیگر «موقعیت مهدی» درباره روند ساخت این فیلم گفت: خداوند را شاکرم کارم مورد استقبال مردم قرار گرفت و این در حالی است که برای ساختن آن به دلیل موانع و مشکلاتی که ایجاد می‌شد حدود ۱۰ مرتبه کار متوقف شد. به توصیه‌های پدرم درباره ساختن قصه لشکر عاشورا و آقامهدی باکری کار را ادامه دادیم تا به ثمر برسد اما در جریان ساخت این فیلم شاهد کند بودن بخش‌های فرهنگی بودم که باورکردنی نیست.

حجازی‌فر تصریح کرد: شاید وقتی افراد از بیرون نگاه کنند تصور شرایط خوبی برای تولید چنین آثاری داشته باشند اما باید اذعان کرد اگر علاقمندان آقامهدی باکری خارج از سیستم اداری همراهی نمی‌کردند محال بود این کار به سرانجام برسد. 

کارگردان فیلم «موقعیت مهدی» ادامه داد: روزی خانم برومند عنوان کردند هیچ‌کس به اندازه آقای قالیباف در حوزه حمایت از هنر و تئاتر منشأ اثر خیر نبوده است. اکنون صادقانه انتظار داریم در بحث قانون گذاری در این عرصه اقدامات جدی انجام دهید.

وی در همین زمینه افزود: به عنوان مثال متولی ساخت چنین آثاری مشخص نیست؛ دو سال و نیم وقتمان صرف تولید این کار شد در حالی که امکان تهیه ۶ ماهه آن وجود داشت. امیدواریم کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر بخش‌ها کمک کنند تا خلاء قانون این حوزه برطرف و کماکان در حوزه تئاتر نیز حمایت‌ شود.

همچنین حبیب‌الله والی‌نژاد تهیه کننده فیلم «موقعیت مهدی» نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد حوزه تولید چنین آثاری سخت باشد اما سیاست اکران این آثار نیز دارای اهمیت است. برای بهتر دیده شدن چنین آثاری نباید دیدگاه مقطعی داشته باشیم و برای اثرگذاری آنها باید سیاست اکران تغییر کند.

احسان باکری، فرزند شهید حمید باکری نیز ضمن توضیح در خصوص نحوه ساخت فیلم و فراز و نشیب‌های آن طی سال‌های گذشته گفت: نسل امروز شناخت دقیقی از شهدا ندارند لذا باید چنین آثاری ساخته شود تا آنها بهتر شناسانده شوند. قبل از ساخت این فیلم در خیال خود تصور می‌کردم اگر کسی بخواهد فیلم شهید باکری را بسازد، امکانات برای او سرازیر می‌شود اما در روند کار شرایط متفاوت شد.

محمدمهدی همت، پسر شهید محمدابراهیم همت نیز به بیان دغدغه تولید آثار مربوط به شهدای جبهه پرداخت و گفت: اگر قانون کپی رایت در کشور وجود داشته باشد می‌توان بر اساس آن آثار مختلفی در حوزه های متنوع از جمله شهدا تولید کرد. ضعف قانونگذاری در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود؛ برای مثال فیلم‌های سینمایی در خارج بر اساس همین قانون به صورت هدفمند و با اعتبار مناسب تولید می‌شوند.

در پایان این دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از عوامل فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تقدیر کرد.