حسین ثابت قدم، مدیرکل ارشاد استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: استان ما استانی فرهنگ مدار است و گنجینه ای از فرهنگ‌ها را در خود دارد. فرهنگ‌ها نیز با یکدیگر همدلی فرهنگی دارند.

وی توضیح داد: ما زمینه سازی کرده‌ایم تا در زمینه فرهنگی و هنری پیشرفت داشته باشیم. در شاخه فرهنگی و هنری هم علاقه مندان فراوانی داریم.

مدیر ارشاد خراسان شمالی به جشنواره رضوی اشاره کرد و گفت: این جشنواره در 30 شاخه فعالیت می‌کند، اما بخش نمایشی آن به خراسان شمالی واگذار شده است.

ثابت قدم افزود: خراسان شمالی تنها استانی است که موسیقی مقامی آن دو سال قبل با حضور رییس جمهور در یونسکو ثبت شده است.

وی توضیح داد: در صورتی که در استان ما برنامه موسیقی برقرار شود، بدون هیچ تبلیغی سالن پر می‌شود و مردم خود علاقه مند هستند. این مسئله در هنرهای تجسمی ما نیز مشاهده می‌شود.

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی بیان کرد: تمام این موضوعات مسئولین را مکلف می‌کند از بخش‌های مختلف حمایت کنند. ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا از این مسئله حمایت کنیم. مردم دوست دارند در زمینه های هنری فعالیت کنند، ما هم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا حمایتشان کنیم.

ثابت قدم حوزه های مختلفی را که برای بهتر کردن فعالیت هنری استان خراسان شمالی در نظر گرفته شده رو این‌گونه توضیح داد: ما در دو دسته آموزشی و نیروسازی حوزه های هنری را تعریف کرده‌ایم.

وی بیان کرد: حوزه آموزشی ارتباط با دانشگاه های و ایجاد رشته های هنری جدید است. تصمیم داریم تا به صورت رسمی به هنرمندان آموزش دهیم و مهارت هنری آن‌ها را علمی‌تر جلو ببریم.

ثابت قدم از برنامه های دیگر به نیروسازی جوان اشاره کرد و گفت: ما به انتقال توسعه هنر به نسل جوان اعتقاد داریم. معمولا کنار کار گروه بزرگسال، کارگروه های جوان را هم تشکیل می‌دهیم تا هنر نسل به نسل انتقال پیدا کند.

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی توضیح داد: سیاست و استراتژی ما این است که هنر باید دغدغه مردمی داشته باشد. یعنی هنر باید ارزش‌های اسلامی را در جامعه نهادینه کند و هنرمند هم باید از دل مردم باشد و کارش مردم پسند.

وی بیان کرد: ما سعی داریم در زمینه هنری به بهترین نحو فعالیت کنیم، اما انتظاراتی هم داریم. زیرا استان ما از نظر زیرساختی محروم است و با این که مستعد بهترین نیروهاست، اما به نظر زیرساختی و منابع ضعیف است. ما انتظار نداریم با توجه به امکاناتی که داریم با استان‌های بزرگی همچون اصفهان و مشهد مقایسه شویم. استان ما بکر و تازه نفس است و جوانان علاقه‌مندی دارد که هر زمان برنامه ای داشته باشیم از آن استقبال می‌شود، همان‌طور که این مسئله در تئاتر رضوی هم مشاهده شد.

ثابت قدم همچنین به مرزی بودن استان اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی یک استان مرزی است و همین موقعیت می‌تواند هدف خوبی باشد تا ما بتوانیم هنر خود را به آن سوی مرزها توسعه دهیم.

وی از جمله پتانسیل‌های این استان را این‌گونه بیان کرد: ما نیروی انسانی، برنامه، فکر، نیروی خلاق و ایده‌هایی که برای اولین بار است بیان می‌شود را داریم، اما باید منابع و اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود.

ثابت قدم برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در سال گذشته را موفقیت آمیز دانست و پیشنهاد داد: باید تدبیری اندیشیده شود که بتوان آن را به صورت دوسالانه برگزار کرد.

مدیرکل ارشاد خراسان شمالی علاقه‌مندی خود را به تعاملات استانی نشان داد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها برای تعاملات استانی، علیرغم ویژگی‌های مثبتی که دارند، محدودیت‌هایی هم همراه دارند. اما مد نظر داریم تا بتوانیم ارتباط دو استان خاص را از نظر هنری به صورت ویژه برقرار کنیم.

انتهای پیام/