به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه هفدهم اسفند در مراسم گرامیداشت هجدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، با تقدیر از علیرضا مختارپور دبیر کل سابق نهاد کتابخانه‌ها گفت: او در دوره تصدی خود در این نهاد ریل‌گذاری‌های خوبی انجام داد و آن  را به یک نهاد قوی تبدیل کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران و کارکنان این نهاد، اظهار داشت: کار مهم ما رفع مشکلات سازمانی نهاد است که مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع این مشکلات اعلام آمادگی کرده است ما نیز کارهای مقدماتی آن را انجام داده‌ و در اسرع وقت این موضوع را به سامان می رسانیم.

به گفته او، در این مسیر با نهادهای مرتبط در دولت در حال رایزنی و گفتگو هستیم که این موضوع را به نحو قابل قبولی حل نمائیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه، نهاد کتابخانه های عمومی کشور را یک سرمایه بزرگ برای کشور دانست و یادآور شد: درگذشته این توفیق را داشتم که در استان‌های کوچک، شهرهای با جمعیت کم حضور داشته باشم و از نزدیک می‌دیدم که تنها نهاد فرهنگی موجود در آن مناطق کتابخانه‌های عمومی هستند.

او ادامه داد: به عنوان مثال در برخی شهرهای استان مرکزی که به لحاظ فرهنگی از شهرهای زرخیز ما هستند، یک کتابخانه با دو کتابدار فعال کار چند دستگاه و نهاد فرهنگی را انجام می‌دادند.

اسماعیلی با اشاره به برخی طرح‌های فرهنگی اجرا شده و در دست اجرا در دولت مردمی هم اظهارداشت: به تازگی طرحی در دولت در راستای محرومیت زدایی فرهنگ و هنر در کشور اجرا کردیم که براساس آن در ۷۲ شهرستان محروم، ۴۰ هزار نفر را تحت آموزش قرار دادیم که بخش عمده‌ای از آن را نهاد کتابخانه‌های عمومی و بخشی از آن را شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد حمایت می‌کنند.

عضو کابینه دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی کشور، گفت: شبکه گسترده حوزه فرهنگی باید به صورت هم افزا کار کنند؛ یکی از مهمترین این شبکه‌ها مجموعه کتابخانه‌های عمومی کشور است که نزدیک به ۲۵۰۰ کتابخانه نهادی در سراسر کشور دارد که یک عدد فاخر و قابل اتکا در حوزه فرهنگ به شمار می‌آید.

 اسماعیلی تصریح کرد: معتقدم که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران را محقق کند.

او افزود: فعالیت‌های متنوعی چون رونمایی کتاب در شهرهای کوچک برای من بسیار دلچسب است چرا که بر این باروم این اقدامات، کارهای عمیق فرهنگی است و کتابخانه ها می‌توانند در کنار مساجد فعالیت‌های فرهنگی را سامان دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تاکید کرد: بر این باورم حوزه کتابخانه‌های عمومی سرمایه کم نظیر برای انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی است و استفاده دقیق از این شبکه خوب فرهنگی گسترده حتماً وظیفه دوستان ما در نهاد محسوب می شود.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه به معرفی ترکیب جدید هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور هم اشاره کرد و افزود: به همت اعضای دولت مکتبی، ترکیب جدید اعضای هیات امنا نیز انتخاب شده و این افراد جدید در جایگاه هیات امنا به فعالیت خواهند پرداخت.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد این هیات امنا در کنار مهدی رمضانی که از مدیران با سابقه در حوزه فرهنگ هستند به توفیقات مورد نظر برسند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در این مراسم خطاب به کتابداران گفت: معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه ای خود را افزایش دهید.

علیرضا مختارپور افزود: خوشحال هستم که امروز دولتی مردمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای اهالی فرهنگ، هنر، ادب و کتابخانه و کتابدار، زحمت می کشند؛ تمامی این ها به جای خود، اما شما باید خودتان را زیاد کنید و معرفت، معنویت، علم و دانش حرفه ای خود را افزایش دهید.                                                                                               

در بخشی از این مراسم سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گفت: یقین دارم نهاد کتابخانه‌ها با همت متعالی و تلاش‌های جمعی و دلسوزانه عزیزانم در سراسر کشور و نگاه فرهنگی دولت مردمی بیش از پیش خوش خواهد درخشید.

مهدی رمضانی، با بیان این که امروز برای کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز مبارکی است، اظهارداشت: امروز پس از گذشت ۱۸ سال از تاسیس نهاد، شاهد رشد شاخص‌ها در سرفصل‌هایی چون فضا و امکانات مطالعاتی، خدمات کتابخانه‌ای؛ توسعه منابع اطلاعاتی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی هستیم.