احمد داورزنی با تاکید بر اقدامات گسترده چند سال اخیر در حوزه لباس دانش آموزی در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: طی دو سال اخیر در حوزه مدارس به خصوص در مقاطع ابتدایی شاهد تنوع های فراوان رنگ و مدل بوده ایم که نشانگر اتفاقات مثبتی است حتی در بخشی از نمایشگاه نیاوران نیز شاهد لباس کودک و فرم مدارس به صورت تخصصی بودیم که طراحان به صورت مستقیم به ارائه آن پرداخته بودند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مدارس به خصوص در بخش غیر انتفاعی سعی کرده اند جذابیت های بصری را در لباس فرم مدارس لحاظ کنند تا جایی که خود لباس فرم امروز در بسیاری از مدارس انگیزه و لذت دانش آموزان محسوب می شود البته معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنرانی در برنامه های مربوط به مد و لباس بر مقوله پوشاک کودک تاکید کرده اند.

کارشناس کمیسیون ارزیابی کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به این سوال که چه رنگ هایی مناسب مقاطع ابتدایی است گفت: در تمام مدارس دنیا معمولا از سه رنگ سرمه ای، طوسی یا یشمی استفاده می کنند که بر اساس نوع لباس و فرم آن متفاوت است مثلا در ترکیه طیف لباس ها در آبی و سبز و گاهی زرد نیز هست اما مساله اینجاست که برای انتخاب لباس در مقاطع ابتدایی در نظر گرفتن شرایط اقلیمی نیز ضروری است.

داورزنی تاکید کرد: رنگ های روشنی مانند زرد برای مقاطع ابتدایی بسیار سخت و دردسر ساز هستند تا جایی که به سرعت کثیف می شوند و والدین مجبور به خرید دو دست لباس در یک سال تحصیلی خواهند شد به همین خاطر در نظر گرفتن منطقه و شرایط اقلیمی در کنار مباحث روانشناسی به عنوان بخش فنی کار ضروری است.

وی افزود: در هر منطقه ای بر اساس فرهنگ و دیدگاه والدین و مدیران آموزشی و صد البته شرایط رفت و آمد دانش آموزان مساله پوشش شکل می یابد به همین خاطر نمی توان از دانش آموزی که در مناطق سردسیر و پر بارندگی زندگی می کند انتظار داشت که از لباس های روشنی مانند سفید استفاده کند چرا که این لباس گرمای کافی به همراه پاکیزگی در چنین شرایطی را سخت مشکل می سازد.

کارشناس کمیسیون ارزیابی کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره عدم کاربرد تولیدکنندگان از کاراکترهای کارتونی داخلی گفت: به دلیل کم بودن برنامه در زمینه کودکان مشکلات عمده ای برای این امر وجود دارد مثلا شخصیت کلاه قرمزی طی سالیان دور تداوم داشته و پر رنگ و کمرنگ شده است به همین خاطر همواره نمی توان این کاراکتر را جذاب دانست و از دلزدگی آنان پیشگیری کرد.

داورزنی تصریح کرد: شبکه های خارجی با سرعت بالا و استفاده از متخصصین امر روزانه چندین انیمیشن و کارتون را روانه بازار می کنند به نحوی که شبکه های کودک آنان از کاراکترهای مختلف اشباع شده است این در حالی است که ما در تلویزیون داخلی به جز عموها و خاله ها کاراکتر انیمیشنی برای استفاده بر روی لباس ها نیست.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر بر اساس قوانین وزارت ارشاد استفاده و تبلیغ مارک ها و شخصیت های خارجی ممنوع است و نماهنگ هایی نیز جهت فرهنگسازی در حوزه کودک و اطلاع رسانی به والدین در حال ساخت است.

کارشناس کمیسیون ارزیابی کارگروه مد ولباس در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای حفظ فرهنگ ایرانی و جاذبه های هویت در کودکان مفید است گفت: ساختن برنامه های آموزشی با رویکرد کمدی از جمله عواملی است که در این حوزه تاثیر گذار خواهد بود البته اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده و برنامه هایی در دست اجرا است که هنوز بسیار ابتدایی است.

داورزنی با اشاره به راه اندازی بخش پوشاک کودک در بنیاد ملی مد و لباس بیان کرد: در صورت راه اندازی کامل بخش های بنیاد ملی مد و لباس بخش پوشاک کودک نیز به صورت کامل شروع به کار خواهد کرد و بدین ترتیب قطعا بخش های دیگر نیز در سایر حوزه های پوشش فعال خواهند شد و مد و شکل جامعه را به صورت کامل تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتهای پیام/61