به گزارش هنرآنلاین، سینمای کودک و نوجوان به عنوان یکی از سالم‌ترین گونه‌های سینمایی در جهان سینما شناخته می‌شود و فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته شده جملگی یا درباره کودکان و یا برای کودکان بوده است. سینما رسانه‌ای بین المللی است و در هر جایی که فیلمی ساخته شود به دلیل زبان بین‌المللی که این صنعت و هنر دارد می‌تواند ارتباط موثری با مخاطبان سراسر جهان برقرار کند. به همین دلیل است که سینمای کودک در عین امید سازی، می‌تواند راهکارهای ارزشمندی را نیز به کودکان ونوجوانان برای ساختن آینده خود ارائه دهد.

شاید کمتر مخاطب یا منتقدی فکر می‌کرد که در سال 1361 که جرقه برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در دل جشنواره تازه تاسیس فیلم فجر زده شد، این جشنواره بتواند تا چند هفته دیگر جشن بیست و شش سالگی خود را به همراه کودکان و نوجوان ایران و جهان آغاز خواهد کرد و نهال امید، آرزو و هویت‌مند بودن برای کودکان و نوجوانان را خواهد کاشت و آنها با دیدن این فیلم‌ها، آینده را برای خودشان معنا خواهند کرد.

به خاطر اینکه تازه انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود . شکل‌گیری یک جشنواره فیلم مخصوص کودکان کاری سخت و طاقت‌فرسا بوده است و به همین دلیل در سال‌های ابتدایی شکل گیری این فستیوال و براساس تصمیماتی که در این خصوص گرفته شد جشنواره تا چهار سال اول در دل جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار شد و اولین دوره آن از تاریخ 12 تا 22 بهمن سال 1361 برگزار شد و تا بیست و پنجمین دوره آن که سال گذشته در استان اصفهان از 23 تا 27 آبان ماه 1390 برگزار شد، شاهد حضور کشورهایی مختلفی از بدو شروع این جشنواره تا قبل از برگزاری دوره بیست و ششم بودیم. به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این امر نشان دهنده این نکته مهم است که این جشنواره به مورد توجه فیلمسازان کشورهایی مختلف جهان قرار گرفته و آن‌ها دوست دارند فیلم‌های خود را برای حضور در این فستیوال که امروز برای خود شهرتی جهانی کسب کرده است شرکت کنند و به نوعی با فرهنگ‌ها، گویش‌ها و تمدن‌های مختلف کشورهای جهان در این رویداد مهم سینمایی آشنا شوند.

امروزه سینما مختص یک کشور خاص نیست و این جادو توانسته به کشورهای مختلف جهان و به درون زندگی انسان با هر گویش، نژاد، رنگ و ملیتی راه پیدا کند و این نشان دهنده ارزشمند بودن هنری به نام سینماست که توانست مرزهای را در نوریده و از این طریق جایگاه رفیع و ارزشمندی برای خود دست و پا دست پیدا کند.

شرکت بیش از 65 کشور جهان در دوره های مختلف این جشنواره خود گواهی بر ارزشمند و مطرح بودن سینمای کودک است و باید به دیده احترام به این گونه سینمایی، از سوی همه نگریسته شود، چرا که به جرات می‌توان گفت این جشنواره توانایی هویت سازی، فرهنگ سازی و پیوند برادری و برابری را دارد.

ازطرفی حضور کشور هایی چون: آمریکا، اسپانیا، لهستان، دانمارک، کره جنوبی، کره شمالی، لتونی، استونی، چین، روسیه، ترکیه، فلسطین، افغانستان، پرتقال، بلژیک، هلند، هند، ایتالیا، انگلستان، آلمان، مقدونیه، ژاپن، سوئیس، نروژ، تایوان، هنگ‌کنگ، اتیوپی، دانمارک، سری لانکا، مجارستان، استرالیا، ایسلند، کرواسی، ارمنستان، سنگاپور، فرانسه، ایرلند، فنلاند، لبنان، مصر، اندونزی، اتریش، لاتویا، نیوزلند، سوئد، بنگلادش، تاجیکستان، آذربایجان، چکسلواکی، رومانی، کانادا، آرژانتین، لوگزامبورگ، یونان، زیمباوه، یونان، اسلواکی، کوبا، برزیل، چک، صربستان، قزاقستان، شوروی سابق و مونته نگرو به همراه فیلم‌هایی از ایران در بخش‌های مختلف بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان باعث شده که این رویداد هنری بتواند جایگاه مهمی را در بین فستیوال های بین‌المللی و جهانی پیدا کند و هم اکنون سینمای کودک ایران با شهرتی که در سطح جهانی برای خود پیدا کرده، نوید این را می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای و اکران دوباره فیلم‌های این ژانر مظلوم سینمای کودک و نوجوان باشیم و کافی است نگاهی به جوایزی بیاندازیم که در طول این سال‌ها سهم سینماگران ما شده است.

اما با تمام این تفاصیل باید گفت که سینمای کودک باید به فکر اکران فیلم‌های برگزیده خود نیز باشد و نباید این گونه شود که فیلم‌های کودک فقط برای جشنواره ساخته شوند و بعد در دفاتر سینمایی و انبارها از یادها بروند و نابود شوند پس نباید سهم کودکان در سالن‌های تاریک سینما نادیده گرفته شود.

ازطرفی حضور بیش از 65 کشور جهان در ادوار مختلف فیلم کودک و نوجوان این نوید را می دهد که سینمای ایران باید ظرفیت‌های سینمایی خود را برای جهانی شدن فراهم کند و فیلم‌هایی بسازد که بتوانند در سطح جهان هم قابلیت جذب مخاطب میلیونی را داشته باشد. کاری که کمپانی‌های بزرگ هالیوودی هم اکنون مشغول به کار هستند و انواع مختلف انیمیشن و فیلم‌های سینمایی را برای کودکان می سازند و از این طریق به صادر کردن فرهنگ خود و دیکته کردن آن در ذهن کودکان پاک سراسر جهان مشغول هستند.

انتهای پیام/