به گزارش هنرآنلاین، "دیتر کاسلیک"، مدیر هنری برلیناله، پس از اعلام این خبر، نگاه شاعرانه و دست‌خط منحصربفرد "ونگ کار وای" در کارهایش را تحسین‌برانگیز دانست و از این فیلمساز که بخاطر غنای احساسی و رنگ‌آمیزی مسحورکننده آثارش در جهان مشهور است، بعنوان یکی از کارگردانان بزرگ سینما نام برد. "ونگ کار وای" نیز پس از پذیرش دعوت برلیناله در پیامی به این فستیوال گفت: این دعوت باعث افتخار من است، خوشحالم که دوباره به برلین بازمی‌گردم و فرصت دیدن کارهای تازه‌ سینماگران سراسر جهان را به دست می‌آورم؛ دیدن این فیلم‌ها از غنی‌ترین تجربه‌های هر کارگردانی است.

"ونگ کار وای" در یک نگاه

"ونگ کار وای"، در سال ۱۹۵۸میلادی در "شانگهای" چین متولد شد. در 5‌ سالگی همراه خانواده‌‌اش به هنگ‌کنگ مهاجرت کرد. رشته‌ تحصیلی او طراحی گرافیک بود، ولی به کار عکاسی، به ‌‌ویژه کارهای "رابرت فرانک"، "هانری کارتیه‌برسون" و "ریچارد اودون" علاقه بیشتری داشت. نخستین فیلمی که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت، "همچنان که اشک‌ها می‌بارند" بود که در سال ۱۹۸۸میلادی در چند جشنواره‌ به نمایش درآمد و به‌ دلیل سبک بصری غنی و تصویرهای گیرایی که از خیابان‌های هنگ‌کنگ ارائه می‌داد، مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

فیلم بعدی ‌او "روزهای وحشی بودن" در سال۱۹۹۱ میلادی ساخته شد و نام این کارگردان جوان را بعنوان استعدادی تازه در جهان سینما مطرح کرد. "چانگ کنیگ اکسپرس"(۱۹۹۴)، "فرشتگان سقوط کرده"(۱۹۹۵) و "در حال ‌و هوای عشق"(۲۰۰۰) عنوان‌های فیلم‌های بعدی این فیلمساز چینی است.

او با ساختن فیلم "شب‌های ذغال‌اخته‌ای من" در سال۲۰۰۷م، گرچه نخستین فیلم غیرآسیایی خود را تهیه کرد، ولی دستمایه‌ اصلی فیلم‌های پیشین‌اش را در آن با پرداختی متفاوت به سرنوشت بازتاباند.

"شب‌های ذغال‌اخته‌ای من" به نظر منتقدان، مسیر یکسویه‌ای را از خیانت بسوی فراموشی و از آن‌جا به سمت اعتماد و سرانجام به عشق پشت‌سر می‌گذارد.

گفتنی است، شصت‌و‌سومین دوره فستیوال سینمایی برلین از روز ۷تا۱۷ ماه فوریه سال ۲۰۱۳میلادی، برابر با 19تا29 بهمن ماه، در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود.