گروه معماری هنرآنلاین: این هنرمند در بیروت به دنیا آمده و از سال ۱۹۷۵ در لندن زندگی می‌کند. زندگی هنری او در اوایل دهه‌ ۱۹۸۰ با قطعه‌های اجرایی آغاز شد و بعدها از کارهای زنده به سوی چیدمان‌های مکانیکی‌تر از جمله ویدئو، نور و صدا تغییر جهت داد.

به اعتقاد بسیاری از صاحب‌‌نظران مونا حاتوم شناخته‌شده‌ترین هنرمند برخاسته از جوامع اسلامی است. آثار سیاسی و شاعرانه‌ این هنرمند تاکنون برنده جوایز بین‌المللی زیادی در قالب طیفی نامتعارف و متنوع از رسانه‌ها از جمله چیدمان، مجسمه، ویدئو، عکاسی و کار روی کاغذ شده است.

حاتوم مانند بسیاری از هنرمندان معاصر طیف وسیعی از تکنیک‌ها و بنیان‌ها را در هنر خود به‌کارمی‌گیرد، اما ویژگی خاص و منحصربه‌فردش را اشکال و موادی به وجود می‌آورد که احساس صمیمیت و آشنایی را در انسان بر‌می‌انگیزد و درعین‌حال نوعی احتمال خطر جسمانی را تلقین می‌کند. واژه‌های مکان، خانه، جنگ، مهاجرت، تبعید و صلح از مفاهیم اساسی و کلیدهای اصلی کارهای این هنرمند هستند.

 منون مولارد، سردبیر Architectural Review در مورد این هنرمند گفته است: « در دنیایی که از جنگ و تبعید صدمه‌دیده، کار مونا حاتوم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. او با تبدیل اشیاء مانوس به تجربیات غیرعادی سعی دارد که شکنندگی انسان و خشونت را نمایان سازد.

آثار او در نمایشگاه‌های بین المللی زیادی به نمایش درآمده است از جمله گالری آنتاریو، مرکز ژرژ پمپیدو، تیت لندن، داکومنتا  و موزه هنر مدرن امریکا اشاره کرد. حاتوم در سال ۱۹۹۵ کاندیدای جایزه معتبر ترنر شد و نیز برای شرکت در دوسالانه ونیز دعوت گردید.

در حال حاضر، کشور سوئد میزبان آثار حاتوم در موزه هنرهای معاصر و دانشگاه استکهلم است. در اواخرسال ۲۰۲۲، حاتوم سه نمایشگاه انفرادی به طور همزمان در برلین خواهد داشت.