گروه تجسمی هنرآنلاین: گالری ژاله این روزها میزبان مجموعه‌ای از آثار نقاشی با موضوع طبیعت است. ۱۴ هنرمند شرکت‌کننده در این نمایشگاه اگرچه موضوع یکسانی را برای کار خود انتخاب کرده‌اند اما نگاه متفاوت آن‌ها باعث شده است آثار متنوعی در این مجموعه به چشم بیاید.

منظره نگاری رویکردی دیرینه در میان نقاشان است و در طول تاریخ هنر با آثار فراوانی مواجه بوده‌ایم که حاصل رودررویی هنرمند با طبیعت پیرامون خود هستند. حضور در طبیعت و گستردن بساط بوم و رنگ در فضای باز، یک رویه رایج برای هنرمندانی بود که منظره و اجزاء آن سوژه اصلی آثارشان را تشکیل می‌داد. در این میان شیوه کار و نوع نگاه متفاوت هنرمندان باعث می‌شد که گاه تابلویی در یک نشست کامل شود و گاه روزها در پی هم بگذرد تا آنچه مدنظر هنرمند است روی بوم شکل بگیرد. اما در روزگاری که حضور طبیعت در زندگی انسان کمرنگ شده و حتی به خاطره‌ای دور در ذهن او تبدیل شده است، پرداختن به این سوژه می‌تواند رنگ و بوی دیگری داشته باشد.

۴۰ اثری که در گالری ژاله به نمایش درآمده است مخاطب را با فضا‌های متنوعی روبه‌رو می‌کند که بیش از آنکه منظره‌پردازی باشند، تصاویری ذهنی بر اساس طبیعتی خیالی هستند. در این نقاشی‌ها گاه با جزییاتی از مناظر مانند گل‌ها و گیاهانی مواجه هستیم که به عنوان نمایندگانی از طبیعت در خانه و محیط زندگی انسان حضور دارند، و گاه چشم‌اندازهایی از دشت‌ها و کوه‌ها دیده می‌شود که برداشت آزاد هنرمند از مناظر را نشان می‌دهند. اما هرچه هست، در این نمایشگاه با نقاشی‌های واقع‌گرایانه و منظره‌پردازی صرف مواجه نیستیم.

عباس سلامتی ۴ تابلو را به نمایش گذاشته است که با اکریلیک روی بوم یا چوب کشیده شده‌اند. او در همه تابلوها دورنماهایی را به تصویر کشیده است که از قرارگیری لکه‌های رنگ در کنار هم به وجود آمده‌اند. در این مناظر هیچ فرم مشخصی دیده نمی‌شود، اما سطوح رنگی سبز و آبی و قهوه‌ای به خوبی نشان‌دهنده آسمان و زمین و سبزه‌زار هستند.

Abbas-Salamatian-Acrylic-on-wood-30.40

‌امیرحسین عالی به جزییات طبیعت پرداخته و گل‌های زینتی که امروزه در زندگی بسیاری از ما حضور دارند را به تصویر کشیده است. گل آنتریوم که در شکل طبیعی خود نیز فرمی ساده و هندسی دارد، در تابلوهای این هنرمند ساده‌تر شده و به شکل سطوحی تخت به تصویر کشیده شده است.

Amirhosein-Ally-Acrylic-on-canvas-80.120-2021-7-milyoon

در طراحی‌های سیاه و سفید ارمغان عالی نیز گیاهان آپارتمانی دیده می‌شوند. او در هر کدام از آثار خود یک گیاه را سوژه اثرش کرده و بخش‌هایی از آن را در کادر آورده است. طراح در این آثار تلاش کرده است تا حد امکان به جزییات فرم و بافت گیاهان وفادار باشد و تصویری نزدیک به نمونه واقعی آن‌ها ارائه کند.

Armaghan-Ally-pencil-on-cardboard-24.17-2022-1200milyoon-.

الهه رمضانی اگرچه منظره‌ای از جاده و کوه را نقاشی کرده است اما با انتخاب رنگ‌های غیرطبیعی، جلوه متفاوتی به آثارش بخشیده است. آسمان صورتی و تپه‌های خاکستری، فضایی خیال‌انگیز به وجود آورده‌اند که با حرکات آزادانه قلم شکل گرفته است و بدون پرداخت جزییات، احساساتی قوی را نمایش می‌دهد.

Elaheh-Ramezani-Acrylic-on-canvas-70.50-2020-6-milyoon

طبیعت در آثار فرزاد قاضی زاهدی بسیار ساده و خلاصه شده است. تاش‌های قلم و سطوح رنگی که در کنار هم قرار گرفته‌اند هم‌زمان نماینده خانه‌های روستایی و سبزه‌زار و انبوه برگ درختان هستند. در این آثار سطوح رنگی به نوعی باعث تقسیم‌بندی کادر شده‌اند و فضایی هندسی را شکل می‌دهند.

Farzad-Ghazi-zahedi-Acrylic-on-canvas-50.50-2021-3200milyoon

گلشن یکتائیان نیز از جمله هنرمندانی است که گل‌ها را سوژه کارش قرار داده است، اما در آثار او با گل‌های واقعی و شناخته شده مواجه نیستیم. آنچه در نقاشی‌های یکتاییان دیده می‌شود شبیه آن برخورد ساده و لطیفی است که کودکان با گل دارند و آن را به شکلی ساده و آزاد به تصویر می‌کشند. در آثار یکتائیان گل‌ها با چند تاش قلم به وجود آمده و از میان بافت رنگی زمینه، خود را نمایان می‌کنند.

Golshan-Yektaian-mix-media-on-paper-20.13-2019-1200milyoon

اما مهسا کیال‌ها تعریف دیگری از طبیعت دارد. انسان شهری که در محاصره ساختمان‌ها است و تنها نشانه‌های طبیعت در محیط زندگی او درختان خیابان‌ها هستند، راهی جز این ندارد که برای گسترش افق دید خود و خالی کردن آن از مظاهر زندگی شهری، نگاهش را به سمت آسمان ببرد و عظمت آن را به تصویر بکشد.

Mahsa-Kaialha-Acrylic-on-canvas-70.50-2020-4500milyoon

محدثه عیوض خانی منظره را به شکل واقعی آن نقاشی کرده است اما نشانی از پرداختن به جزییات در آثارش نیست. او مانند ناظری که از فاصله دور به سوژه خود می‌نگرد، دشت‌های فراخ و تک درختان موجود در آن را با قلمی آزاد به تصویر کشیده و با حرکت سریع قلم روی مقوا، انرژی فضا را به خوبی منتقل می‌کند.

Mohadeseh-Eivazkhani-Acrylic-on-cardboard-22.21-2020-1400-milyoon

پریناز حدادی عناصر طبیعت را به سطوح رنگی تجزیه کرده و مجموعه‌ای از فرم‌های هندسی نامنظم را در آثارش به وجود آورده است. سایه‌روشن‌های روی کوه و تپه‌ها یا پوشش گیاهی آن‌ها به سطوح تخت رنگین تبدیل شده‌اند که با وجود نداشتن فرمی مشخص، فضایی آشنا را برای بیننده تداعی می‌کنند.

Parinaz-Hadadi-Acrylic-on-fiberboard-30.40-2019-25-milyoon..

نیلوفر کنعانیان نیز چنین رویکردی در آثارش دارد و مناظر را با سطوح رنگی به تصویر کشیده است. تیرگی و روشنی موجود در عناصر مختلف با رنگ‌هایی متنوع به نمایش درآمده است و فضایی زنده و پویا را به وجود آورده است که در عین دور بودن از منظره‌ای واقعی، طبیعتی خیالی را نمایان می‌کند.

Niloofar-Kananian-Acrylic-on-cardboard-15.15-2021-1-milyoon

گل‌هایی که مولود عکاف‌زاده به تصویر کشیده است با استفاده از دوخت و طراحی شکل‌گرفته‌اند. این گل‌ها شاید بر اساس نمونه‌ای واقعی به تصویر کشیده شده باشند اما پرداختی آزادانه دارند که پایبند به جزییات نیست. گل‌های برآمده از سنت نقاشی ایرانی نیز بر زمینه کار دیده می‌شوند و به نوعی پیشینه گل‌های دوخته شده را نشان می‌دهند.

Molood-Akafzadeh-mix-media-on-fabric-40.40-2022-6milyoon

صلاح حسنی در آثار خود به تک درختانی پرداخته است که گویی در کادر نمی‌گنجند و از هر طرف بیرون زده‌اند. این درختان با خطوطی محکم و برنده به تصویر درآمده‌اند و خشونت و صراحتی در آن‌ها دیده می‌شود که با تصویر لطیف رایج از درختان متفاوت است و این موضوع با انتخاب رنگ‌های تیره تشدید می‌شود.

Salah-Hasani-Acrylic-on-Paper-30.40-2018-1milyoon

شادی اجباری به جای پرداختن به منظره و طبیعت از فاصله‌ای دور، سعی کرده است با پرداخت جزییات و نزدیک شدن به عناصر طبیعی، شگفتی‌های آن را نشان دهد. این نگاه نزدیک به سوژه باعث شده است بخش کوچکی از تنه درخت با بافت‌های پیچیده و ظریف، سراسر کادر را اشغال کند.

sss

اما در آثار شیرین آزادی درختان در فضایی غیرواقعی قرار گرفته‌اند. درختانی که خود شباهتی به نمونه‌های طبیعی ندارند، در محیطی خالی قرار گرفته‌اند که خطوط فراوان از جهت‌های مختلف در آن دیده می‌شوند و فرم ساختمان‌ها را تداعی می‌کنند. این فضا یادآور محیط زندگی انسان امروزی است که نشانه‌های اندکی از طبیعت در آن وجود دارد.

Shirin-Azadi-Mix-media-on-cardboard-76.55-2020-85-milyoon

نمایشگاه «طبیعت در نگاه معاصر» تا ۱۶ اسفند در گالری ژاله به نشانی خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن‌بست پروانه، پلاک ۴ برپاست.