گروه مد و لباس هنرآنلاین: در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مشاغلی که فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان به حوزه مد و لباس و البته در موارد متعددی متخصصان دیگر رشته‌های علمی، فنی و هنری می‌توانند در آن حوزه به فعالیت بپردازند.

امروزه عرصه مد و لباس به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا و کارآفرین این قابلیت را دارد که طیف وسیعی از فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف را به‌عنوان یک نیروی متخصص در خود جای دهد.

طراح مد: به طراحی و خلق پوشاک، لوازم جانبی و کفش می‌پردازد. داشتن مهارت‌‌هایی مانند خیاطی و الگوسازی برای یک طراح مد ضروری است. بسیاری از طراحان مد به‌طور رسمی آموزش دیده‌اند و یا دوره‌های کارآموزی را گذرانده‌اند.

طراح لباس صحنه: به طراحی لباس برای اجرای برنامه‌های هنری، محصولات سینما و تلویزیون و. . . می‌پردازد. طراح لباس صحنه از ترکیب خطوط، تناسب، رنگ و بافت، شکل مناسب جامه را تصور می‌کند، اگرچه داشتن مهارت‌‌هایی مثل خیاطی و الگوسازی برای این طراحان می‌توانند سودمند باشند، اما به‌عنوان پیش‌شرط برای تبدیل‌شدن به یک طراح لباس صحنه موفق در نظر گرفته نمی‌شوند.

مدیر بخش: بر کارمندان و فعالیت‌های فروش به‌منظور تأمین اهداف سود نظارت دارد.

نماینده فروش مد: مسئول فروش تولیدات طراحان به خرده‌فروشان است و همچنین خدمات موردنیاز مشتریان را برای برند، در سطح عمده‌فروشی فراهم می‌کند.

تحلیل­گر کنترل کیفی: از نزدیک با تیم طراحی کار می‌کند، در طول تولید بر کیفیت لباس‌ها و یا لوازم جانبی نظارت می‌کند.

فروشنده تصویری: برند و استراتژی­های فروش برند را با ایجاد ویترین‌های تصویری و حفظ آن‌ها در ویترین فروشگاه‌ها و در طبقات فروش کالا تبلیغ می‌کند.

 طراح الگو یا الگوساز: الگوساز مجموعه‌های الگوهای اصلی و دقیق پارچه و یا طرح‌های کلی را ترسیم کرده و می‌سازد. ممکن است در ادامه پارچه و لباس را علامت‌گذاری کرده و برش هم بزند. طرح اولیه اشکال، اندازه‌ها و تکه‌های لباس را در نظر می‌گیرد، مطالبی برگرفته از داشته‌های خود می‌نویسد که این پیش‌نویس‌ها ممکن است به‌صورت دستی با کمک ابزار اندازه‌گیری، روی کاغذ باشد و یا با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام شود. روش دیگری که برای درآوردن طرح و اندازه لباس‌ها انجام می‌شود، آویزان کردن پارچه‌ها به‌طور مستقیم روی فرم لباس است. حاصل کار طراح الگو این است که می‌توان از اندازه‌ها و قطعات الگوی طراحی‌شده برای تولید لباس موردنظر استفاده کرد. معمولاً برای کار کردن به‌عنوان طراح الگو آموزش رسمی امری الزامی است.

توسعه‌دهنده محصول: هنر، مهارت‌های فنی و کسب‌وکار را در هم می‌آمیزد تا برای مصرف‌کننده محصول طراحی کند.

تأسیسات عمده‌فروشی و یا تولیدی: طراحان مد می‌توانند در تأسیسات عمده‌فروشی و یا تولیدی، شرکت‌های تولید لباس، خرده‌فروشی‌ها، شرکت‌های تولید لباس بازیگران و مؤسسات طراحی مشغول به کار شوند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی هنرهای زیبا، رشته طراحی مد به‌طور اختیاری می‌توانند در طراحی مد تجاری و یا توسعه محصول مشغول به کار شوند. کارشناسان علمی رشته تجارت مد نیز می‌توانند در بخش کسب‌وکار، توسعه محصول و یا توسعه مد فعالیت کنند.

مدیر هنری: مدیر هنری که مسئول بررسی سبک بصری برند، سبک و نوع بسته‌بندی محصول، انتخاب تصاویر جهت انتشار در مجلات و روزنامه‌ها، فیلم و تلویزیون است. او طراحی کلی پروژه را انجام می‌دهد و جزئیات، طرح‌بندی و اجرای آثار هنری را دیگران بر عهده دارند.

مدیران، مسئولان و عوامل خرید: مسئولیت ارائه خدمات ارزیابی کیفی و کمّی اجناس، مذاکره، عقد قرارداد، تأمین یا خرید مواد موردنیاز و فروش محصولات برند بر عهده این گروه است.

طراحان گرافیک: طراحان گرافیک با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری و یا با طراحی دستی، مفاهیم بصری ایجاد می‌کنند که جهت برقراری ارتباط مصرف‌کننده با پروژه الهام‌بخش و اطلاع‌رسان است. آن‌ها طراحی و تولید کلی برنامه‌های تبلیغاتی مانند بروشور، مجله، و تیزرهای تلویزیونی، بیلبوردها و غیره را بر عهده دارند.

طراحان و سازندگان زیورآلات: طراحی، ساخت، و فروش طلا، جواهرات، سنگ و فلزات گران‌بها را انجام می‌دهند. آن‌ها همچنین تنظیم، تعمیر، و ارزیابی سنگ‌های قیمتی و جواهرات را بر عهده دارند.

 طراح فنی: با گروه طراحی و کارخانه‌های خارج از کشور کار می‌کند، وظیفه طراح فنی اطمینان از ساخت و تولید صحیح پوشاک، انتخاب مواد اولیه و پارچه‌های مناسب و تناسب و اندازه درست لباس‌هاست. طراح فنی نمونه اولیۀ پوشاک را بر روی تن یک مدل با تناسب کامل امتحان می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام‌یک از تناسب‌ها و ساختارها را پیش از تولید انبوه نمونه‌های اولیه باید تغییر دهد.

خیاط: یک خیاط سفارش لباس‌های طراحی شده را می‌گیرد و بنا به اندازه مشتری آن‌ها را می‌دوزد. به‌خصوص لباس‌هایی چون کت‌وشلوار، کت‌ودامن و غیره. معمولاً یک خیاط باید دوره کارآموزی و یا آموزش رسمی دیگری را گذرانده باشد.

طراح پارچه: بافت پارچه را طراحی می‌کند و آن را برای لباس و مبلمان چاپ می‌کند. اکثر طراحان پارچه به طور رسمی به‌عنوان کارآموز و در مدارس عالی آموزش دیده‌اند.

طراح سبک یا مشاور مد: لباس‌ها، جواهرات و لوازم جانبی را با هم هماهنگ می‌کند تا در عکاسی مد و یا در اجراهای زنده به معرض نمایش گذاشته شود. طراح سبک ممکن است برای هماهنگ کردن لباس با مشتری فردی نیز کار کند. بسیاری از طراحان سبک در زمینه‌های طراحی مد، تاریخچه مد و لباس‌های تاریخی آموزش دیده‌اند و دارای سطح بالایی از تجربه و تخصص در زمینه بازار مد جاری و روند بازار در آینده هستند. بااین‌حال برخی از طراحان سبک به‌سادگی با داشتن یک حس زیبایی‌شناسی قوی بین لباس‌ها هارمونی برقرار می‌کنند و یک ظاهر عالی می‌آفرینند.

دوزنده : لباس‌های ماشینی یا لباس‌های تولیدی‌ها را با دست و یا با چرخ‌خیاطی می‌دوزد. این نوع دوزنده‌ها اغلب به‌عنوان اپراتور چرخ‌خیاطی در تولیدی‌ها و کارگاه‌ها و یا در فروشگاه‌های پوشاک کار می‌کنند و معمولاً مهارتی در طراحی و برش پوشاک و یا درست کردن اندازه‌های لباس روی مدل را ندارند و تنها دوخت‌های سادۀلباس را انجام می‌دهند.

خریدار مد: خریداران مد به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

گروه اول که مهم‌ترین خریداران مد کسانی هستند که طرح‌های جدید را در هفته‌های مد انتخاب کرده و امتیاز تولید انبوه آن‌ها را از طراحان می‌خرند.

خریداران جزئی که لباس‌های موجود در مغازه‌های خرده‌فروشی، مغازه‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را انتخاب کرده و می‌خرند نیز می‌گویند.

گروه دیگری از خریداران مد کسانی هستند که در مطالعات تجارت و بازرگانی و یا مطالعات مد آموزش دیده‌اند و بدین منظور اقدام به خرید پوشاک می‌کنند.

معلم طراحی مد : مسئول آموزش هنر، صنایع‌دستی و مهارت‌های طراحی مد در مدارس عالی مد یا دانشگاه‌های هنر است.

فروشنده لباس‌های سفارشی : برای مناسبت‌های مختلف سفارش لباس‌های مجلسی و رسمی می‌گیرد و به مشتری‌هایش می‌فروشد.

خیاط زنانه: در زمینه لباس‌های مخصوص زنان تخصص دارد، لباس‌های روز، نیمه‌رسمی و رسمی، لباس‌های کار، کت‌وشلوار، کت‌ودامن، لباس عروس، لباس ورزشی و لباس زیر زنانه.

تصویرگر: برای تبلیغات بازرگانی رنگ و طرح لباس‌ها را ترسیم می‌کند.

روزنامه‌نگار مد: در مورد مد پوشاک و یا گرایش‌ها و روندهای آن برای مجلات و روزنامه‌ها مقاله می‌نویسد.

ناظر کیفی مد: مسئول تنظیم تناسب نهایی پوشاک است، به‌ویژه لباس‌های ماشینی، و گاهی اوقات مدل آن‌ها را دوباره تغییر می‌دهد.

مشاور تصویری: در مورد سبک‌ها و رنگ‌های متناسب با چهره و رنگ پوست و مو و اندام مشتری‌ها مشاوره می‌دهد.

گمانه‌زن یا پیش‌بینی‌کننده مد: رنگ‌ها، سبک‌ها و اشکال محبوب احتمالی در روند مد را پیش‌بینی می‌کند تا قبل از آماده شدن پوشاک برای فروش در فروشگاه‌ها آنچه را که باب طبع مردم قرار خواهد گرفت ارائه دهد.