گروه سینمایی هنرآنلاین: جلال مقامی، همسر مرحوم هاشم‌پور خبر درگذشت این گوینده و صداپیشه سرشناس و بی‌بدیل را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد. زنده‌یاد هاشم‌پور که زاده اردبیل بود، شاید بیش از همه با گویندگی جای ویوین لی در فیلم سینمایی «بر باد رفته» به یاد آورده شود. هر چند او دوبله نقش‌های ماندگار انبوه ستاره‌های سینمای جهان را در کارنامه درخشان خود دارد.

ایرنه پاپاس (بازیگر نقش هند در فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)»، لورن باکال در «داشتن و نداشتن»، هدی لامار در «سامسون و دلیله»، آنا مانیانی در «رم شهر بی‌دفاع»، سوزان هیوارد در «برف‌های کلیمانجارو» و «می‌خواهم زنده بمانم»، فی داناوی در «بانی و کلاید»، سوفیا لورن، اوا گاردنر، دایان کیتن، اینگرید برگمن، آن بنکرافت، جین فوندا، سوزان ساراندون و... از جمله بازیگران سرشناس سینمای جهان هستند که هاشم‌پور به جای آنها در برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ حرف زده است.

سینمادوستان ایرانی صدای زنده‌یاد هاشم‌پور را جز نقش هند جگرخوار در فیلم ماندگار مصطفی عقاد، در فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی مرحوم سیف‌الله داد هم به یاد می‌آورند؛ جایی که او جای بازیگر عرب‌زبان نقش صفیه حرف زده بود. این دوبلور و گوینده بی‌همتا جای برخی بازیگران ایرانی هم در فیلم‌ها و سریال‌ها سخن گفته بود که از آن جمله می‌توان به فخری خوروش در «تاراج» و «امام علی(ع)»، اکرم محمدی در «پدرسالار»، فریده سپاه‌منصور، شهلا ریاحی، مهین شهابی و... اشاره کرد.

Rafat

زنده‌یاد هاشم‌پور علاوه بر گویندگی در سینما و تلویزیون، در جایگاه مدیر دوبلاژ هم فعالیت می‌کرد و این مسئولیت را در سریال محبوب و تماشایی «قصه‌های جزیره» بر عهده داشت. ضمن اینکه نقش خاله هتی را هم دوبله کرد. او از حدود دو دهه پیش کار گویندگی را کنار گذاشت و بیشتر وقت و توان خود را به آموزش دوبله و گویندگی اختصاص داد. از دیگر نقش‌های خاطره‌انگیز مرحوم هاشم‌پور می‌توان نقش مادر شخصیت ویجی را در فیلم سینمایی «قانون» نام برد.