به گزارش هنرآنلاین، کتاب «سه نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان» اثر مرتضی هاشمی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر، در تیراژ 500 جلد و 117 صفحه منتشر و توزیع شد. این اثر، دومین کتاب او پس از کتاب «پنج نمایش‌نامه‌ی دانش‌آموزی» است که سال گذشته به چاپ رسیده بود و امسال نیز تجدید چاپ شد.

در این کتاب، سه نمایش‌نامه‌ «جشن تولد»،«بزرگ‌ترین گنج دنیا» و «دنیای شیرین» گنجانده شده‌اند. نمایشنامه‌ «جشن تولد» به آسیب‌های استفاده‌ بیش از حد کودکان از بازی‌های رایانه‌ای، نمایش‌نامه «بزرگ‌ترین گنج دنیا» به موضوع دوست‌یابی در فضای مجازی و نمایش‌نامه‌ی «دنیای شرین» به آموزش نظم برای کودکان می‌پردازد.

نویسنده در کنار محتوای به‌روز و مفید، در هر کدام از نمایش‌نامه‌ها با استفاده‌ بجا از یک خط داستانی جذاب و سرگرم‌کننده، موفق شده نکات آموزشی مد نظر را به بهترین شکل برای مخاطب کودک و نوجوان اثر مطرح بکند. ریتم مناسب و نسبتاً تند در داستان، تصویرسازی­‌های جذاب و متناسب با روحیات کودکانه، استفاده از شعرهای مرتبط و ... جزو نکات مثبت این آثارند.

نویسنده‌ نمایش‌نامه‌ها، در هر کدام از آثار کتاب موفق شده با زبانی ساده و صمیمی با مخاطب کودک و نوجوان خود وارد گفت‌وگو بشود و به موازات این‌که لحظاتی شاد و سرگرم‌کننده برای ایشان خلق می‌کند، برخی نکات آموزشی را که دغدغه‌ی اکثر پدر و مادرهاست مطرح بکند. در برخی از آثار حتی با مشارکت مخاطب،گره‌ نمایشی داستان باز می‌شود که این امر نیز در اثرگذاری بیش‌تر و بهتر روی مخاطب موثر است. به عبارتی نویسنده ابتدا دنیایی دوست‌داشتنی برای کودک خلق می­کند و او را در این دنیا رها می­کند تا با داستان همراه بشود و لذت ببرد و در کنار لحظات خوشی که سپری می‌کند، معضل مطرح‌شده را نیز در داستان لمس و با تجربه‌های خود در دنیای واقعی مقایسه بکند و سپس در اوج نمایش با مشارکت در داستان و کمک به شخصیت‌های نمایش، گره‌ نمایشی را به همان شکل معقول و مطلوب که باید بیاموزد، باز بکند.

مرتضی هاشمی که فعالیت‌های نمایشی خود را از سال 1372 با نویسندگی و اجرای نمایش برای کودکان و نوجوانان آغاز کرده، تاکنون ژانرهای دیگر نمایشی را نیز آزموده اما معتقد است کار کودک به دلیل تاثیرگذاری و آموزش به مخاطبان هدف و تربیت نسل آینده، جذاب‌تر و البته حساس‌تر از سایر گونه‌های نمایشی است.

علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌های کودک و نوجوان می‌توانند کتاب «سه نمایشنامه‌ کودک و نوجوان» را با بهای 35000 تومان از کتابفروشی‌های سراسر کشور تهیه و مطالعه کنند.