گروه معماری هنرآنلاین: معماران در طول تحصیل خود غیر از یادگیری طراحی ساختمان، مهارت‌های گسترده‌ای نیز کسب می‌کنند؛ از جمله حل خلاقانه مسائل، مدیریت پروژه، توجه زیاد به جزئیات، هماهنگی تیم‌ها و پاسخگویی دقیق به نیازهای مصرف‌کننده.

این مدرک اغلب ابزارهای لازم را برای طراحی در هر مقیاسی - از طراحی شهری تا طراحی محصول - و حتی کشف سایر زمینه‌های خلاقانه مانند هنر، عکاسی، روزنامه‌نگاری یا طراحی صنعتی فراهم می‌کند. در واقع بسیار متداول است که معماران به سمت طراحی مبلمان به ویژه طراحی صندلی کشیده شوند.

ساختن یک صندلی عالی بیش از اتحاد شکل و عملکرد، به سطح هنر نیز توجه ویژه‌ای دارد. یک صندلی می‌تواند تأثیر زیادی بر شخصیت اتاق داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، دلایل مختلفی وجود دارد که چرا معماران طراحی صندلی را انتخاب می‌کنند: آنها ممکن است آن را فرصتی برای تقویت خلاقیت خود، خلاصه کردن تکنیک‌های خود در یک رسانه جدید، طراحی کوچک‌ترین جزئیات ساختمان‌های خود یا داشتن نوع جدیدی از نزدیکی به کاربر و البته هستند کسانی که با یک شغل سنتی ارضا نمی‌شوند و در نتیجه موفقیت بیشتری در طراحی صندلی پیدا می کنند. دلیل هر چه که باشد، به وضوح می‌توان گفت یک جایگزین محبوب است.

علاوه بر طرح‌های قبلی که امروزه مجدداً مورد استفاده قرار گرفته، تعداد بی‌‌شماری از صندلی‌ها توسط معماران برجسته بازار را به دست گرفته‌اند. با تغییر گرایش‌ها، فناوری‌های نوین و افزایش آگاهی محیطی، بسیاری از این طرح‌های جدید که با تکنیک‌های پیشرفته و مواد سازگار با محیط زیست طراحی شده‌اند و در عین حال زیباشناسی مدرن را ارائه می‌دهند.

در این گزارش مجموعه‌ای از طرح‌های معماران معاصر را ارائه می‌دهیم که صرف‌نظر از مسیر شغلی خود، صندلی‌های زیبا، مبتکرانه و منحصربه‌فردی را طراحی کرده‌اند که بسیار کاربردی  و در برخی موارد پایدار هستند.

پائولا ناوون: صندلی راحتی نپال 

پائولا ناوون پس از اخذ مدرک معماری در تورین ایتالیا، به دلیل طراحی مبلمان آوانگارد و الهام گرفته از فرهنگ خود، به شهرت بین‌المللی رسید. این صندلی با ساختاری ساده با روکش‌های خاص بسیار متمایز است که در عین نرم و راحت بودن، ظاهری باشکوه را ارائه می‌دهد. این طراحی توسط برند ایتالیایی باکستر(Baxter) که نگرشی امروزی و مدرن به سبک کلاسیک دارد، تولید شده است.

طراحی صندلی

دیوید ادجای: صندلی کناری 

دیوید آجای برای طراحی‌های بناهای برجسته‌اش در سراسر جهان شناخته شده است از خانه‌های خصوصی تا مجموعه‌های مبلمان سفارشی. صندلی جانبی یا کناری با پایه‌های ظریف آلمینومی طراحی شده و به طور یکپارچه با صندلی ترکیب شده است. با مقایسه این صندلی با پروژه‌های معماری ساخته شده آجای، متوجه بافت و مواد موجود در آثار او می‌شویم. این صندلی‌ها دارای گواهینامه طراحی پایدار و زیست محیطی هستند. شرکت نول که یکی از تولیدکنندگان پیشرو مبلمان اداری در جهان است طراحی‌های دیوید آجای را تولید می‌کند. این صندلی در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شده است.

طراحی صندلی

گائتانو پسچه : صندلی UP5

این صندلی به سفارش برند ایتالیایی B&B ساخته شد. طرح صندلی به وضوح، رنگ و بویی اجتماعی دارد. صندلی و کاناپه همراهش، شکل باستانی را تداعی می‌کنند؛ همچنین روح هنر برتر آن دوران را به نمایش می‌گذارند. نمونه اصلی صندلی با استفاده از فوم پلییورتن ساخته شده است که به صورت یک بسته فشرده و خالی از هوا عرضه می‌شود؛ وقتی که صندلی را باز کنید؛ به آهستگی گسترش می‌یابد تا شکل کامل آن تشکیل شود. این صندلی در سال ۲۰۰۰ روانه بازار شد.

طراحی صندلی

پاتریشیا اورکیولا​: صندلی Dudet

پاتریشیا اورکیولا پس از تحصیل در رشته معماری، یک آژانس طراحی با تمرکز بر طراحی داخلی افتتاح کرد. در میان مدل‌های متعدد او، صندلی Dudet با شکلی نرم و بازیگوش از زیباشناسی دهه ۱۹۷۰الهام گرفته که با طراحی پایدار ترکیب شده است. تمام عناصر این صندلی را به راحتی برای بازیافت می‌توان جدا کرد.

طراحی صندلی

به طور مشابه، صندلی Nuez Lounge BIO راحتی، ظرافت و پایداری را ارائه می‌دهد. در حالی که مبل با پشت بلند از یک ترمپلیمر تولید شده توسط موجودات زنده، بدون سوخت‌های فسیلی و  پارچه از بطری‌های پلاستیکی قابل بازیافت و بسته‌بندی ساخته شده است. بنابراین، صندلی نشیمن مدرن قابل بازیافت، زیست‌تخریب پذیر و کمپوست‌پذیر است. این دو طرح توسط شرکت Andreu World  در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تولید شده است.

طراحی صندلی

پالائو لودویکا و روبرتو پالومبا: صندلی لاما 

آن‌ها تحصیلات خود را در رم به پایان رساندند. پالومبا عمدتاً قطعات مبلمان، مجموعه‌ها و پروژه‌های طراحی داخلی را  تولید می‌کند. صندلی لاما با پیروی از سبک تاریخ‌ محور خود و الهام از المان‌های معاصر طراحی شده است. این صندلی در واقع یک نماد داخلی است که هم به‌عنوان یک عنصر مجسمه‌سازی ظریف و هم به‌عنوان یک صندلی راحتی عمل می‌کند که هنگام نشستن روی قاب فولادی‌ و  باریک‌اش می‌توان حالت‌های مختلف نشستن را تجربه کرد. این محصول توسط شرکت زانوتا در سال ۲۰۱۳تولید شده است.

طراحی صندلی

ما یانسونگ: صندلی GU

 موسس گروه معماران MAD،  ما یانسونگ در سطح جهانی به دلیل طراحی‌های آینده نگر و فناوری پیشرفته خود شناخته شده است. او اخیراً محصولی با عنوان صندلی Gu که تفسیری معاصر از صندلی راحتی چوبی سنتی است را طراحی کرده است. این صندلی که سبکی آینده‌نگر را تداعی می‌کند، توسط اتصالاتی تشکیل شده که شبکه‌ای از فرم‌های سینوسی را ایجاد می‌کند که به طور یکپارچه مانند یک ساختار اسکلتی به هم متصل شده‌اند. صندلیGU توسط شرکت ساوایا و مورونی در سال ۲۰۱۸ ساخته شد.

طراحی صندلی

کلودیو داندولی و مارکو پوچی: صندلی کوکی 

دوندولی و پوچی پس از تحصیل در رشته معماری در فلورانس، آژانس طراحی صنعتی خود را تأسیس کردند و در آنجا صندلی کوکی را طراحی کردند. این صندلی  از پلی اورتان یکپارچه و یک قاب فولادی ساخته شده که سبک آن مدرن، تازه و ساده است و درجه بالایی از راحتی را با زیبایی‌شناسی ارائه می‌دهد. صندلی کوکی توسط شرکت دسالتو در سال  ۲۰۱۵ به بازار عرضه شده است.

طراحی صندلی

رامون استیو : صندلی Faz

این معمار اسپانیایی با طراحی صنعتی در سال ۱۹۹۶کار خود را آغاز و اشیایی را با خطوط تمیز، اشکال هندسی و استفاده از نور خلق کرد. بر اساس این اصول، به نظر می رسد این صندلی راحتی  از یک ماده معدنی حکاکی شده و تصویر مجسمه‌ای قوی با چین‌های مثلثی را به نمایش می‌گذارد. این صندلی در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت اسپانیاییVondom به بازار عرضه شده است.

طراحی صندلی

دیمیتری کودین و لورا مالکایت : صندلی بانی 

این دو معمار اخیراً برای پروژه های خود به سمت طراحی مبلمان ورود کرده‌اند. یکی از آنها صندلی بانی(خرگوش) است، یک طرح بازیگوش شبیه حیوان خانگی که با فوم با خاصیت ارتجاعی پوشانده شده است تا با ظاهر نرم و دنج آن مطابقت داشته باشد. این صندلی در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت مبلمان Sedes Regia تولید شده است.

طراحی صندلی

ویلیام ساوایا: صندلی ماکسیما 

با وجود اینکه ویلیام ساوایا لبنانی الاصل به عنوان معمار فارغ التحصیل شد، او به سرعت شروع به کار در زمینه طراحی صنعتی کرد در  نتیجه تولید کننده مبلمان ساوایا و مورونی شد. این شرکت به علت استفاده از قطعات منحصر به فرد و نوآورانه‌اش معروف است. صندلی ماکسیما، مدلی معاصر که جسارت، راحتی و انعطاف‌پذیری را با پوسته پلی اورتان تا شده خود تداعی می‌کند. این صندلی در سال ۲۰۰۲ تولید شده است.

طراحی صندلی

نورمن فاستر: صندلی Leva

 نورمن فاستر معمار بریتانیایی یکی از مشهورترین معماران جهان است برای طراحی‌های  ساختمانهای شیک، مدرن و با تکنولوژی پیشرفته شهرت دارد. این صندلی اولین صندلی چوبی است که توسط فاستر و همکارانش با یک تکه چوب حکاکی شده و رویکردی پایدار با زیبایی‌شناسی را به همراه دارد.این مدل صندلی در سال ۲۰۱۹َ توسط گروه ماتیاتزی به بازار آمده است.

طراحی صندلی

دانیل لیبسکیند: صندلی Torq

در سال‌های اخیر، معمار لهستانی-آمریکایی دانیل لیبسکیند به سمت طراحی محصول گرایش پیدا کرده است. در میان تمام آثار او، صندلی Torq مجموعه‌ای پویا است که از هندسه‌های ساده در یک رابطه پیچیده ایجاد شده و با ترکیب یک ساختار فولادی لوله‌ای خطی و تکیه‌گاه، بیانی هنری و معاصر را ارائه می‌دهد. شرکت مبلمان ساوایا و مورونی در سال ۲۰۱۰ عرضه شده است.

طراحی صندلی