به گزارش هنرآنلاین، حجت‌الاسلام علی نهاوندی در گفتگو با ستاد خبری دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی از ظرفیت بالای فرهنگ رضوی برای بازتولید گفت و بیان کرد: برای تولید و پخش استاندارهایی در صدا و سیمای خراسان رضوی وجود دارد که یک اثر هم باید از نظر کمی و هم از نظر کیفی و هم از نظر فنی و همچنین در حوزه سیاست‌گذاری‌ها و مضامین محتوایی باید آن‌ها را دارا باشد. از این‌رو نیازمندیم کارگروهایی تشکیل شود تا با کیفیت‌سازی و بررسی‌های کارشناسانه زمینه بهره‌برداری از این آثار مهیا شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ رضوی و موضوعات مربوط به حضرت رضا(ع)، پیامدهای تاریخی حضور ایشان، پیروان و اتفاقات علمی‌ای که در زمان ایشان شکل گرفته باید در سیاست‌های خود رسانه تنظیم شود تا در مرحله بعد به بنیم از چه منظر می‌شود به فرهنگ رضوی و موضوعات مربوط به امام رضا(ع) پرداخت.

نهاوندی عنصر زیارت را یکی از کلیدی‌ترین عناصر فرهنگ اسلامی در عصر غیبت برشمرد و افزود: ارتباط با امام و دعوت به سوی ایشان باید از طریق فرهنگ زیارت بازخوانی و بازپروری شود برای همین چنین مسائلی ابتدا باید در حیطه مهندسی پیام تعریف شود تا ما بتوانیم رشحات و بارقه‌هایی از آن را به عنوان پیام به جامعه برسانیم.

مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره بر برگزاری جشنواره‌های رضوی مختلف در کشور تصریح کرد: متاسفانه بخشی زیادی از آثار این حوزه‌های تولیدی در اختیار ما قرار نگرفته است، در حقیقت این موضوع به‌صورت گسترده تبین نشده است که می‌شود از این آثار استفاده دیگری هم کرد برای همین تاکنون بازتولیدی که می‌باید، از این آثار صورت نگرفته است.

وی تعریف نشدن و نبودن حلقه واسط برای بهره‌برداری سازمان‌های بهره‌بردار را یکی از مشکلات جشنواره‌های موجود در کشور دانست و تاکید کرد: اینکه آنچه تولید می‌شود یا نیاز به بازتولید دارند باید با چه مکانیزمی بیاید و در حوزه بهره‌برداری فرهنگی فکری قرار بگیرد برای اغلب جشنواره‌های ما تعریف نشده است.

وی ادامه داد: ما جشنواره‌ها را در حد یک فستیوال در نظر می‌گیریم که بعد مکتوب شدن در یک رسانه و گزارش‌کار پایان می‌یابد. باید تبین شود خروجی جشنواره با حوزه‌های مثل تئاتر، سینما، رادیو و ... در چه حلقه‌ای و با چه عناصری می‌تواند و باید به هم پیوند بخورد.

نهاوندی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است اگر این اتفاق بیافتند و حوزه‌های دیگر بتوانند به سهولت با جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی پیوند خورده و از آن بهره‌برداری کنند، جشنواره در هدف خود بسیار موفق‌تر خواهد بود.

گفتنی است دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی رضوی از جشنواره‌های کودک دهمین جشنواره بین‌المللی‌امام رضا(ع) به همت کانون‌پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در روزهای 31 شهریور و 1 مهر در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/