علی تن، داور بخش خوشنویسی نوزدهمین جشنواره جوانان با اشاره به میزبانی خوب استان گرگان در گفت و گو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین گفت: نوزدهمین جشنواره جوانان و پنجمین جشنواره بین‌المللی جوانان در گرگان آغاز به کار کرده است. خوشبختانه استان گرگان در 5 دوره گذشته میزبان خوبی برای جشنواره بوده است به همین دلیل سال گذشته مصوب شد تا 10 سال استان گرگان میزبانی این جشنواره را بر عهده بگیرد. چرا که هم میزبان خوبی بوده و هم در حوزه بین‌الملل پیشرفت قابل توجهی داشته است و با رایزنی‌های به موقع توانسته هنرمندان خوبی را برای این جشنواره دعوت کند.

وی که برای 5 دوره داور خوشنویسی جشنواره جوانان را برعهده داشته، گفت: در بخش خوشنویسی در سال‌های گذشته از هر استان یک هنرمند در حوزه نستعلیق معرفی می‌شد و از تهران به دلیل تعداد بسیار هنرمندانی که در این شهر حضور دارند و از گرگان هم به دلیل میزبانی، هر سال 10 هنرمند حضور می‌یافتند؛ اما امسال هر استان جشنواره استانی را برگزار کرده و برنده آن جشنواره به جشنواره بین‌المللی جوانان راه پیدا کرده است.

این هنرمند خوشنویس در ادامه گفت: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر در زمینه خط نستعلیق فعالیت می‌کنند به همین دلیل در بخش خوشنویسی جشنواره از هنرمندان کشورهای یاد شده دعوت می‌شود؛ با این حال هنرمندان ایرانی در زمینه خوشنویسی همواره می‌درخشند به طوری که هر سال تا رده پانزدهم هم به هنرمندان ایرانی تعلق دارد.

تن با اشاره به اینکه هنرمندان در دو بخش چلیپا و سطرنویسی به رقابت می‌پردازند اظهار کرد: در این بخش از جشنواره شعری دراختیار هنرمندان قرار داده می‌شود که نستعلیق را به صورت چلیپا می‌نویسند و در بخش دوم متنی را سطرنویسی می‌کنند. همچنین در صورتی که هنرمندی خلاقیت خاصی داشته باشد یا بر روی خط دیگری جز نستعلیق هم تسلط داشته باشد برای داوران امتیاز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/31/34