مجید کیانی، نوازنده سنتور در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین با اعلام این خبر گفت: برنامه پژوهشی "تاثیر موسیقی بر جسم و روان" جمعه 31 شهریور ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

این نوازنده درباره این برنامه گفت: به طور کلی موسیقی جنبه درمانی دارد و با تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادم به این نتیجه رسیدم که مقام ها برای درمان بیماری ها کاربرد بسزایی دارند که در این برنامه تاثیرات موسیقی را بیان می کنیم ، همچنین امروزه موسیقی ما دستگاهی شده است که در این برنامه نیز تاثیر این نوع موسیقی را بر روان مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این برنامه پژوهشی شامل دو بخش است، خاطرنشان کرد: در بخش اول که شامل یک ساعت است گزارش ها و تحقیقاتی که در این چند سال انجام گرفته است را بررسی می کنیم و در بخش دوم به اجرای موسیقی زنده می پردازیم و تاثیر گذاری موسیقی را بر روی مخاطبان با کمک تست مورد ارزیابی قرار می دهیم.

مجید کیانی ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهارسال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت. سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزاعبدالله را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند ردیف میرزاعبدالله و همچنین شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را فراگرفت.

وی پس از آن مدت ۲ سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و همچنین چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد.سپس مدت ۳ سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران و انکه و ادیت وبر در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل نمود. او در سال ۱۳۵۸ درست در زمانی که بیشتر هنرمندان موسیقی به دلیل تنگناهای ایجاد شده در فضای بعد از انقلاب از کشور خارج می‌شدند و در حالی که از سوی دولت فرانسه اقامت و بورس تحصیلی دریافت کرده بود همراه با اعضای خانواده اش به ایران بازگشت و تا کنون در ایران مانده‌است.

پایان پیام/46