گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان از بیست بخش تحت عناوین «ورود آقای شارپ»، «دو رفیق»، «تاثیرات یک خبر»، «دو مدعی»، «شهر فولاد»، «چاه آلبرشت»، «بخش مرکزی»، غار اژدها»، «راه خروج»، «مقاله‌ای در مجله آلمانی قرن ما»، «صرف شام در منزل دکتر سارازن»، «شورا»، «نامه مارسل بروکمن به پرفسور شولتز، اشتالشتات»، «آماده باش برای نبرد»، «بورس سان‌فرانسیسکو»، «دو فرانسوی علیه یک شهر»، «تفهیم با شلیک اسلحه»، «مغز هسته»، «یک مسئله خانوادگی» و «نتیجه‌گیری» تشکیل شده است. 

پزشکی فرانسوی که سارازن نام دارد طی سفری به انگلستان متوجه می‌شود از سوی مرحومه بانو بیگم صاحب ارثیه بسیار زیادی شده است. او که مردی میهن‌پرست است تصمیم می‌گیرد با این پول شهری در آرامش بسازد. اما در همین رویابافی‌ها خبر می‌رسد دانشمند آلمانی، پرفسور شولتز نیز در این ارثیه شریک است. شولتز سعی دارد سهم خود را از سارازن جدا کند موفق هم می‌شود. او پولی را که بدست آورده در ساخت توپ‌های جنگی و گسترش کارخانه خود صرف می‌کند.

ژول ورن زمانی این کتاب را نوشته که کشور آلمان به خاک فرانسه حمله و بخشی از آن را به تصرف درآورده است. این نویسند برای نخستین بار در این رمان درباره پیشرفت علم و فناوری اظهار نگرانی کرده است.

در بخشی از رمان آمده است: «نفرت سلطان فولاد از کارهای دکتر سارازن بر کسی پوشیده نبود. همه می‌دانستند شهری که ساخته در برابر شهر اوست. ولی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بخواهد به شهری صلح‌جو حمله کند و با ضربه‌ای جانانه آن را نابود سازد. اما مطلبی که در مقاله نیویورک هرالد نوشته شده بود حقیقت داشت. گزارشگران آن روزنامه پرنفوذ به اهداف هر شولتز پی برده بودند و، آن‌طور که می‌گفتند، یک ساعت را هم نباید از دست می‌دادند!

دکتر شریف ما ابتدا جا خورد. مانند تمام انسان‌های درستکار تا جایی که می‌توانست سعی می‌کرد افکار بد را پس بزند. برایش غیرممکن بود که کسی بتواند انحطاط فکری را، بدون دلیل و فقط از روی گزافه‌گویی، تا حد نابودسازی شهری برساند که به‌نحوی به نوع بشر تعلق داشت».

کتاب «پانصد میلیون ثروت بانو بیگم» نوشته ژول ورن با ترجمه فرزانه مهری در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی  نشر آفرینگان زیر مجموعه انتشارات ققنوس منتشر شده است. تصاویری نیز ضمیمه این اثرست.

ژول ورن متولد سال ۱۸۲۸ و درگذشته به سال ۱۹۰۵، نویسنده فرانسوی است که با نگارش رمان‌های ماجراجویانه معروف شد. گروه انتشاراتی ققنوس بنا به اهمیت آثار این نویسنده تصمیم گرفته نسخه کاملی از مجموعه آثارش را تهیه، ترجمه و منتشر کند تا علاقه‌مندان به صورت منسجم با نخستین آثار علمی و تخیلی جهان آشنا شوند.