سارا مرادیان، کارشناش تکنولوژی طراحی و دوخت با تاکید بر اثرات مفید لباس فرم، در این باره به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: قطعا لباس فرم می تواند در شکل بخشی به جامعه پوشش کشور کمک کند البته لباس فرم تنها منوط به مدارس نیست بلکه برای محیط های کاری و افراد بزرگسال نیز می تواند کاربرد داشته باشد.

وی در ادامه افزود: توجه به سلیقه رنگی و نظر سنجی از دانش آموزان عاملی است که می تواند در روحیه بخشی و افزایش توان آموزشی کشور موثر باشد.

این کارشناش تکنولوژی طراحی و دوخت تاکید کرد: وقتی وارد محیط مدرسه می شوید رنگارنگی دانش آموزان در نگاه اول لذت بصری و روانشناسی خاصی را به مخاطب القا می کند ضمن اینکه این لذت بصری در خود دانش آموزان به لحاظ رده سنی بیشتر است.

مرادیان اضافه کرد: با استفاده از لباس فرم و رنگ های مختلف می توان نظم را نیز در محیط تداوم بخشید و هیجان های پنهان دانش آموزان را به درستی و با کانال مناسب هدایت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه رنگ های برای رده ابتدایی در مدارس مناسب است گفت: انتخاب رنگ ها کاملا منوط به مباحث روانشناسی است و به صورت قطعی نمی توان گفت که یک رنگ اثرات مثبتی برای این سنین دارد چرا که رنگ ها به همان اندازه که می‌توانند مفید باشد خاصیت مشکل افزایی را نیز دارند.

این کارشناش تکنولوژی طراحی و دوخت تصریح کرد: در حال حاضر بخش پوشاک کودک و نوجوان در کشور خالی است به همین خاطر نوجوانان زودتر از زمان موعود به سمت لباس بزرگسالان گرایش پیدا می کنند که این بدان معناست که هنوز جایگاه مشخصی برای پوشش نداریم و سطوح مختلف این هنر در کنار علم به رشد کافی نرسیده است.

مرادیان در پاسخ به این سوال که برای پر کردن خلا بخش کودک و نوجوان چه باید کرد اظهار کرد: نظر سنجی قطعا یکی از مهمترین ابزارهای پژوهش میدانی برای شناخت درست سلیقه مخاطبین به خصوص در سنین کودک و نوجوانی است به همین خاطر معتقدم که این امر گام اول تلاش در این جهت است.

وی با اشاره به اقدامات اولیه دولت جهت برگزاری جشنواره فیلمنامه مد و لباس بیان کرد: قطعا چنین برنامه هایی می تواند در عرصه فرهنگسازی موثر باشد اما این امر مستلزم این است که متخصصین ابتدا نیازهای جامعه را شناسایی کنند و این گام ها را به صورت مستمر و پویا ادامه دهند.

این کارشناش تکنولوژی طراحی و دوخت تصریح کرد: دقت در مقوله پوشش کشور نشان می دهد که بخش اعظمی از لباس کودکان امروزی تحت تاثیر فرهنگ انیمیشن وارداتی است که با استفاده از رنگ ها و کاراکترهای جذاب وارد عرصه فرهنگی ما شده اند این در حالی است که مسئولین مربوطه هنوز برای نشان دادن قهرمانان ایرانی به کودک و نوجوان تلاشی نکرده اند.

مرادیان افزود: بحث تایپو گرافی و مقولاتی از این دست نیز از کشورهای دیگر شروع شد در حالیکه ریشه این شعرها و خط آن از کشور ما گرفته شده اما متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان به طرح های داخلی ایمان ندارند در حالیکه اگر همان طرح را در ژرونال های خارجی ببینند حاضر به سرمایه گذاری و باور آن هستند.

وی تاکید کرد: قطعا ویژگی های تاریخی و بصری کشور ما به حدی هست که بتواند با انیمیشن های وارداتی در عرصه کودکان رقابت کند اما این امر منوط به کار کارشناسی و بررسی های درست و تخصصی است.

انتهای پیام/61