گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمد مستان‌دهی با عنوان «گفتمان مسالمت‌آمیز» در گالری کاما برپاست. مستان‌دهی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ششمین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده است گفت: این آثار در ادامه روند کار‌های قبلی من و گفتمانی بین من و نقاشی ایرانی است. در این سال‌ها سعی کردم سنتی که از ابتدای ورودم به نقاشی درگیر آن شده بودم را با فیلتر شخصی خود معاصرسازی کرده و به بیان شخصی برسم.

مستان‌دهی ادامه داد: در این مجموعه بیشتر هدفم این بود که آثارم جدا از بخش مفهومی باشد. کار‌های قبلی‌ام بیشتر مفهومی بود ولی در این مجموعه بیشتر جنبه فرمالیستی برایم اهمیت داشت. فرم‌هایی که در شاهنامه شاه طهماسبی آمده است را انتخاب کرده و با فرم‌ها و رنگ‌ها بازی کردم و سعی کردم آن‌ها را به قالب انتزاع ببرم یا حالت اکسپرسیو در آن‌ها ایجاد کنم.

او با بیان اینکه نگارگری زمانی در خدمت کتاب‌آرایی بوده است، افزود: هنرمندانی مانند رضا عباسی نیز بودند که قالب شخصی خود را داشتند، اما از زمان قاجار بیشتر هنرمندان به دنبال بیان شخصی بودند. من هم می‌خواستم کارم صرفاً نقاشی باشد و حرف دیگری در آن نباشد. به این نتیجه رسیدم که در نقاشی نمی‌توان داستان گفت. در کار‌های قبلی می‌خواستم داستان بگویم ولی این بار خودم را مجبور کردم که صرفاً نقاشی کنم و از آن لذت ببرم.

مستان‌دهی افزود: در این مجموعه نسبت به کار‌های قبلی خود کمترین میزان تأثیرپذیری را از سنت‌های نگارگری داشتم. این تابلو‌ها کاملاً بر اساس تصاویر شاهنامه شاه طهماسبی کار شده‌اند و رنگ‌ها و فضاسازی و ترکیب‌بندی کاملاً بر اساس آن تصاویر است، اما نوع برخوردم با قلم، متریال، ابعاد کار و خشونتی که در کار‌ها وجود دارد کاملاً شخصی است.

او با بیان اینکه هنرمندان دیگری نیز از نقاشی ایرانی در کار‌های خود الهام گرفته‌اند گفت: افرادی مانند ناصر اویسی، صادق تبریزی و... نیز از این فضا الهام گرفتند و آثار زیادی خلق کردند که دارای بیان شخصی خودشان است. در استفاده از نگارگری کارم سخت بود زیرا باید حواسم را جمع می‌کردم که کار‌هایم شبیه این هنرمندان نشود. من از آن‌ها الهام گرفتم و هرچند تأثیر این افراد به طور واضح در کار‌هایم معلوم نیست، اما نوع بی‌پروا کار کردن آن‌ها بر من تأثیر داشت. قبلاً برایم خیلی مهم بود که چه اتفاقی در کار می‌افتد اما این بار به چنین چیزی فکر نکردم و فقط می‌خواستم نقاشی کنم. با آزادی کار کردم و این هنر محض است که فکر نکنی اثرت نمایش داده می‌شود یا نه، خریده می‌شود یا نه. این نکته خوبی است که پس از سال‌ها کار کردن به آن رسیدم.

نمایشگاه آثار محمد مستاندهی تا ۱۲ بهمن در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم قرار دارد.