گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از چهارده داستان کوتاه با عناوین «شوخی با نظامی‌ها»، «گاوباز»، «گرامافون»، «جوک»، «سینما»، «بیسکویت»، «حمال»، «سندرم خواب‌های دیگران»، «آکواریوم»، «شخصیت دیگر»، «ساعت زنگدار»، «قوطی مربا»، «پرده» و «خوان و آوسا» تشکیل شده است.

جنگ و آسیب‌های آن و مفهوم و نقش پدر و مادر محوریت اصلی این داستان‌ها هستند. نویسنده از رنجی نوشته که در لبنان دیده و از خاک فلسطین به همراه آورده است.

در بخشی از داستان «شوخی با نظامی‌ها» صفحه ۱۷ کتاب، آمده است: «بار اولی بود که از سربازها کتک می‌خوردم. این‌ها همان‌هایی نبودند که جای پاهایشان روی پیراهن پدرم مانده بود، ولی بالاخره احساسات مردها را موقعی که روی زمین می‌افتند تجربه کردم. در راه برگشت به خانه برادرم، که به‌خاطر من ناراحت بود، مرا در نیمه راه نگه داشت تا گونه‌هایم را لمس کند، همان کاری که من برای پدرم انجام داده بودم. گردن و گونه‌هایم کبود شده بود. همین که این کار را کرد، افتادم توی پیاده‌رو و تظاهر کردم که از حال رفته‌ام و صورتم را به سمت دیگری برگرداندم. بعد اجازه دادم کمکم کند تا بلند شوم. وقتی به خانه برگشتیم، همین که مادرم مرا دید فریاد زد و شروع کرد به جیغ کشیدن و پرسید چه اتفاقی افتاده. اما من خیلی حواسم جمع نبود، و به جای این‌که بروم توی حمام و روی لبه وان بنشینم و تف کنم ایستادم جلو بوته فلفل و با دقت نگاهش کردم. یکی از فلفل‌ها پژمرده شده بود. واقعا ناراحت‌کننده بود. با خودم گفتم حتما آن فلفل همان روح کوچک تحقیر شده است».

مازن معروف نویسنده، مترجم و شاعر فلسطینی-ایسلندی متولد سال ۱۹۷۸ است. او در بیروت در خانواده‌ای از پناهندگان فلسطینی که مجبور به فرار از تل الزعتر در آغاز جنگ داخلی لبنان شدند، به دنیا آمد. برخی از آثار و شعرهای او به زبان‌های بسیاری از جمله انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی و غیره ترجمه شده‌اند. او در دانشگاه لبنان تحصیل کرد و لیسانس خود را از دانشکده علوم شیمی دریافت کرد. قبل از شروع فعالیت ادبی در سال ۱۳۸۰ سال‌ها به عنوان معلم شیمی و فیزیک تدریس داشت.

کتاب «شوخی با نظامی‌ها» نوشته مازن معروف با ترجمه منصوره احمدی‌جعفری در شمارگان ۷۷۰ نسخه و با قیمت ۲۸ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. این مجموعه داستان نامزد نهایی جایزه من‌بوکر سال ۲۰۱۹ بوده است.