به گزارش هنرآنلاین، مجموعه مستند «اقتباس در سینما» به کارگردانی مجتبی سعادت که در ۱۰ قسمت تهیه شده است، از چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه در پلتفرم هاشور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. قسمت دوم این مجموعه مستند نیز از فردا ۶ بهمن‌ماه به اکران می‌رسد.

مجموعه مستند «اقتباس در سینما» به صورت گفتگومحور پیش می‌رود. بخشی از آن به تاریخچه اقتباس می‌پردازد که محمد رحمانیان درباره آن توضیح می‌دهد پس از آن با گویندگی شیرین میناسرشت وارد فضای چالشی و مباحث کارشناسی قسمت‌های بعد می‌شود. در هر قسمت باتوجه به موضوع مورد نظر ۲ یا سه مبحث آسیب‌شناسی می‌شوند و در پایان هر قسمت یک فیلم اقتباسی را به عنوان پرونده ویژه مورد بررسی قرار می‌دهد.

در قسمت دوم‌ این مستند محمد رحمانیان به ادامه مرور تاریخچه اقتباس می‌پردازد، در بخش کارشناسی و آسیب‌شناسی اقتباس، چهار محبث «انتخاب داستان در اقتباس»، «سینمای صنعتی و اقتباس»، «تاثیر کتاب بر فیلم یا فیلم بر کتاب» و «نظریه مولف واقتباس» باحضور محمدرضا اصلانی، احمد طالبی‌نژاد، فرهاد توحیدی، بهروز افخمی، مجید برزگر، مازیار میری، محمد رحمانیان، جابر قاسمعلی، شادمهر راستین، هارون یشایاهی، احسان رضایی، سحر عصر آزاد، افشین هاشمی و علی نصیریان کارشناسی می‌شوند. در بخش پرونده ویژه این مجموعه مستند نیز فیلم «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی بررسی می‌شود.

عوامل این پروژه عبارتند از طراح و کارگردان: مجتبی سعادت، مشاور و برنامه‌ریز: حسین خلج، دستیار کارگردان: مسعود رضایی فخر، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صدابردار: محمد حسینی، تیتراژ: معید سعادت، مجری طرح: حسین خلج و رها فریدونی، مدیر تولید: منوچهر محمودی، گرافیست و طراح لوگو: افرا شهروزی، روابط عمومی: فروغ گشتیل.